El Penedès ja té una guia d’enoturisme. Es tracta d’una de les assignatures pendents que arrossegava el territori i que ha d’esdevenir una eina de promoció estratègica en un futur immediat. Ha estat el prestigiós sociòleg, escriptor i divulgador de la cultura del vi Lluís Tolosa, autor de les guies de la DO Empordà, la DO Pla de Bages i la DO Alella, qui ha confeccionat ara la Guia d’Enoturisme del Penedès, a través de la qual mostra i posa en valor el territori amb més de 210 llocs per gaudir del turisme del vi i 500 vins i caves recomanats.
Va ser el mateix Tolosa l’encarregat de presentar la guia, dilluns a l’espai Km0 d’Enoturisme Penedès. Durant l’acte va ressaltar que “el Penedès té el potencial i les infraestructures necessàries per esdevenir una de les grans destinacions enoturístiques del món”, al costat de Napa Valley (Califòrina), que rep vuit milions de turistes a l’any, o la Xina, el segon país amb més superfície de vinya després d’Espanya.
“El territori té vins i caves de gran qualitat, equipaments enoturístics importants, una oferta d’allotjaments suficient, alta gastronomia i empreses de serveis que ofereixen un ampli ventall d’activitats. Només cal coordinació” va afirmar Tolosa, que va insistir en el fet de deixar de veure al veí com un competidor per veure’l com un soci estratègic amb qui potenciar la destinació conjuntament. “S’ha d’entendre que un celler sol, a excepció de les tres grans marques (Freixenet, Torres i Codorniu), no aconseguirà que la gent el visiti, però sumant sinergies amb altres sí”.
Tolosa va recordar que Barcelona rep vuit milions de visitants a l’any, la majoria dels quals realitzen estades de set dies. “El tercer o quart dia busquen experiències fora de la ciutat. I el Penedès està a només 40 minuts. L’oportunitat que tenim és descomunal”. En aquest sentit, va apuntar alguns dels reptes que s’han d’afrontar per esdevenir una destinació potent i superar els 450.000 visitants anuals que es reben actualment. Va animar el sector a evolucionar cap a productes amb valor afegit, que vagin més enllà de la simple visita al celler i que permetin jugar amb preus rendibles (entre els 40 i 80 euros) que compensin el temps dedicat a l’enoturisme. També va recalcar la necessitat d’incrementar l’estada mitjana dels visitants, actualment d’un dia, per augmentar les pernoctacions, així com millorar la distribució, buscant a l’estranger grans venedors de producte penedesenc que permetin creuar l’elevada demanda amb l’àmplia oferta existent.
“El món està apostant fort per l’enoturisme, ja que és un sector amb grans perspectives de negoci i amb gran capacitat de generar ocupació”. A més, va afegir, “és un sector transversal i multidisciplinar”. I és que, “preserva el paisatge, recolza el sector primari (l’agricultura), el secundari (les empreses elaboradores de vins i caves) i el terciari (restauració i hoteleria).