Un 45% dels cellers del Penedès són visitables i ofereixen experiències enoturístiques. Aquest és un dels resultats que es desprèn de l’estudi Wine Travel Observer, elaborat per l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, i que té l’objectiu de conèixer l’estat de salut del sector un cop superada la pandèmia, que va obligar molts cellers a innovar i obrir nous espais per atraure clients.
Els investigadors de l’estudi, Judith Cortina i David Jobé, han determinat que al Penedès hi ha 154 cellers que desenvolupen aquesta activitat, el que representa un 45% del total. Unes dades que per a l’investigador David Jobé són positives perquè “fa pocs anys que els cellers han començat a obrir portes”. “S’ha de veure des d’un context optimista perquè sempre ens hem dedicat a la producció. El terme ‘enoturisme’ és un concepte relativament nou”, afegeix. A Catalunya, en canvi, el percentatge s’enfila fins al 48%, i dels 918 cellers elaboradors que hi ha al conjunt del país, 451 proposen experiències enoturístiques.
L’informe revela que la majoria de les experiències que ofereixen els cellers són fixes, si bé cada cop més s’està apostant per activitats esporàdiques. “Això posa de manifest la necessitat dels cellers de fer constantment coses diferents”, diu Jobé, que creu que cada vegada es busquen experiències més completes, especialment gastronòmiques. Aquesta recerca també detalla que el preu mitjà d’aquestes activitats al Penedès és de 19,60 euros. Un preu molt semblant als d’Alella (26 euros) i el Bages (21,30 euros), que ofereixen les experiències més cares del país.
Molta feina per fer
L’estudi deixa palès que el sector s’està professionalitzant, però avisa que cal millorar alguns aspectes si vol continuar creixent. Es tracta, sobretot, de qüestions relacionades amb la comunicació, el màrqueting, la gestió de reserves i la formació.
En aquest sentit, els perfils més buscats en el sector són els sommeliers, els tècnics de turisme, de comunicació i administració i, especialment, els guies enoturístics. Un perfil que difícil de trobar perquè “han de treballar caps de setmana i festius, a mitja jornada i per un salari no gaire alt”, sospiten els investigadors. Pel que fa a les tasques que assumeixen els treballadors dedicats a l’enoturisme, l’estudi en destaca la polivalència a què es veuen obligats, especialment a les petites i microempreses, “on una sola persona arriba a assumir les tasques de vuit treballadors d’una empresa gran”.
Aquest projecte és només una primera part d’un estudi molt més detallat, que pretén aplegar altres agents “indispensables” del sector enoturístic, com ara restaurants o allotjaments. La previsió és publicar l’estudi complet el 2025.