El procés de renovació que va començar el Museu del Ferrocarril fa dos anys, coincidint amb el seu 25è aniversari, farà a partir d’enguany un pas de gegant impulsat per la subvenció de dos milions d’euros procedents de l’1% cultural del Ministeri de Foment, l’aportació més gran que mai ha rebut l’equipament.
L’ajut és en principi per rehabilitar la gran Nau del taller de reparacions (1881), però constitueix alhora una oportunitat d’or per actuar en el conjunt de l’antic i museïtzat dipòsit de locomotores de Vilanova.
1.300 m2 més de museu
Així, dels quatre espais d’exposició actuals es passarà a set i s’incrementarà la superfície en 1.300 m2. Els espais públics de futur seran la gran Nau, una nau annexa de nova construcció, la Nau del Pont-Grua, una zona de mercaderies (darrere l’edifici de la Rotonda), una zona d’infraestructura i nova via de contorn (per on circularan vehicles del museu), la planta baixa de l’edifici de serveis (antic economat de Renfe) i l’edifici de la Rotonda. El pla director del museu diu que l’ampliació i reordenació, que es farà per fases, ha d’estar llesta d’aquí a tres anys, al 2020. El pla també planteja la incorporació a l’exposició de nous vehicles i elements de la memòria ferroviària.
Zona de mercaderies
Per començar els treballs de la gran Nau, ha calgut alliberar l’interior de l’edifici i la recol·locació dels elements que s’hi exposaven. Per fer-ho possible, s’ha construït un arxiu de 41 m2 al primer pis de l’edifici d’entrada al museu; s’ha dotat de nous usos la nau on es feien les exposicions temporals (s’ha transformat en espai de reserva); i s’ha creat una zona nova de 400 m2 dedicada al paper que el ferrocarril ha tingut en el transport de mercaderies. Aquest àmbit es troba darrere l’edifici de la Rotonda i es complementa amb una via de 40 m2 amb una topera, que desemboca a la placa giratòria nova, i sobre la via s’hi han situat tres vagons de mercaderies. A la mateixa àrea hi ha tres contenidors ferroviaris recuperats i una segona via, de 18 m2, sobre la qual a l’estiu s’hi situarà una dresina que ara s’està rehabilitant. En aquesta zona, gràcies a la nova placa giratòria, es preveu que s’hi puguin fer petits viatges en tren per dins del Museu.
Maqueta de trens gegant
Els treballs a la gran Nau (de 1.140 m2) començaran passat l’estiu i duraran deu mesos; se’n rehabilitaran les cobertes (la uralita es canviarà per zinc), se’n reconstruiran les façanes i revestiments, es climatitzarà i es construirà una nova Nau de 170 m2. A la gran Nau s’hi plantegen quatre zones d’exposició: el naixement i expansió del ferrocarril (Nau Pont-Grua); el tren, progrés i innivació social (gran Nau); símbol d’innovació tecnològica i creixement econòmic (gran Nau); i les estacions de Barcelona (Nau nova). En aquest darrer àmbit s’hi instal·larà a finals del 2018 una part d’una maqueta de trens en miniatura amb les principals estacions de Barcelona. Per traslladar a Vilanova aquesta gran maqueta, adquirida en subhasta, van caldre set tràilers i dos camions.
Finalment, en diferents zones del museu s’hi instal·laran cinc mòduls multisectorials.