El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat ha aprovat una subvenció a La Barraruga (l’associació d’AMPA dels col·legis i instituts del Vendrell) que permetrà la contractació de dos agents dinamitzadors fins a finals de 2018 que faran d’enllaç entre les famílies nouvingudes del Vendrell i les persones que s’ofereixin voluntàries per ajudar-les a integrar-se. Ho faran a través de l’escola.
Es tracta d’un projecte d’acollida, que té com a finalitat última que l’alumnat nouvingut millori els seus resultats escolars; per aconseguir-ho, La Ballaruga considera que és important que la seva família s’integri. I per fer-ho, res com l’escola.
Per fer-ho possible, se cercaran un seguit de mentors, preferentment de la mateixa o, si més no, de la mateixa escola, que puguin “acompanyar” les famílies que fa poc que han arribat al Vendrell o bé que no s’hagin integrat: els poden informar sobre temes locals, donar-los consells, atendre les seves consultes… El regidor d’Educació Kenneth Martínez explica que “l’acompanyament de l’administració de vegades és fred, distant, llunyà”, en canvi si ho fa una persona voluntària, que prèviament haurà rebut una formació mínima, pot ser més fàcil. Hi participen els tres instituts públics de la vila i les escoles Pau Casals, Teresina Martorell i Àngel Guimerà, que són les que ho han volgut i de les que tenen un percentatge més alt d’immigrants. Al voltant del 25% d’alumnes vendrellencs ho són.
Anna Solé, de La Ballaruga, explica que “els immigrants, per la seva cultura, no donen la mateixa importància que nosaltres a l’escola”, i aquesta serveix per fomentar l’arrelament i per entrar a la cultura, tradicions, etc.
D’altra banda, des del mes de novembre una vuitantena d’alumnes de les mateixes escoles fan tres hores setmanals de reforç escolar, en grups de deu, subvencionats per la Secretaria General d’Immigració. I prop de la meitat de beneficiaris són immigrants.