La plataforma veïnal de Subirats Pro Accidents N-340 es troba cada dissabte entre 2/4 de 10 i d’2/4 d’11 del matí arran de la carretera N-340, a l’altura d’on hi havia hagut la benzinera del Pago, per fer un esmorzar de protesta i reclamar que es construeixi una rotonda en aquella cruïlla amb les carreteres de Sant Pau d’Ordal (BP-2428) i dels Casots (BP-2427), i també amb els menys transitat camí cap a la Muntanya Rodona.
La reclamació ve d’antic, ja que és una zona on hi ha sovint molts accidents. Tan sols enguany, en cinc dissabtes que porten d’esmorzars ja hi han presenciat dos accidents de trànsit, un d’ells el primer dissabte d’any, quan una caravana que baixava d’Ordal va envestir un vehicle procedent de Vilafranca que creuava la carretera per baixar cap a Sant Sadurní, i tot seguit un tercer vehicle va topar per darrere contra la caravana. Entre els accidents mortals que es recorden a la cruïlla hi ha el de Sisco Tous l’octubre de 2007 i el més recent de Núria Albet, el juny de 2017.
Més trànsit amb la variant
Veïns de Sant Pau expliquen que des que va obrir la variant de Vallirana, el trànsit pel coll d’Ordal s’ha multiplicat, fet que encara incrementa la necessitat de posar mesures de seguretat i, més concretament, d’una rotonda, que es reivindica almenys des de 2006. Ni les mobilitzacions a peu de carretera, ni les firmes recollides anys enrere han servit per ara perquè el Ministeri de Foment realitzés una obra que l’Ajuntament de Subirats també reclama des fa catorze anys. L’any passat el ministeri tenia dotze milions d’euros pressupostats en rotondes a l’Alt Penedès, però tampoc es va fer.
No hi ha pressupost
La primera proposta municipal de què es té constància al Ministeri d’arranjament de la cruïlla data de l’1 de març de 2006. Després han vingut requeriments de la Junta de Govern (5-12-2007), peticions a la Direcció General de Carreteres (3-6-2010), una reunió a Madrid amb el secretari general d’Infraestructures, Manuel Miño, en què a banda de l’alcalde i d’alguns regidors, també hi van ser presents els diputats Dolors Montserrat i Pere Macias i el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, entre altres (18-9-2014); o la carta de suport del Síndic de Greuges (31-10-2016). Fins i tot, l’Ajuntament va fer arribar a la Subdelegació del Govern a Barcelona al juny de 2017 una proposta tècnica de rotonda, elaborada amb fons municipals, per solucionar un dels punts negres de la xarxa de carreteres catalana. Però tampoc. Els membres de la plataforma no descarten tallar algun dissabte la carretera; els Mossos d’Esquadra ja els han donat el vistiplau per fer-ho, sempre que avisin amb antelació.
Aquella doble cruïlla és especialment perillosa ja que es troba al bell mig d’una recta i, a més, els vehicles que procedeixen d’Ordal hi arriben després d’una forta baixada. I els cartells limitadors de la velocitat a 60 km/h són sovint ignorats.