Aquest dimecres al matí s’ha inaugurat oficialment el nou Vinseum. Tot i que el flamant equipament no obrirà portes al públic fins al cap de setmana, en el qual s’han programat dues jornades de portes obertes per dissabte i diumenge, aquest 6 de novembre s’ha dut a terme la inauguració oficial que ha comptat amb la participació de diferents autoritats, encapçalades pel delegat del govern de la Generalitat al Penedès, Lluís Valls, el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau González, l’alcalde de Vilafranca, Francisco Romero i un convidat especial, el sommelier Josep Roca, del Celler de Can Roca, que ha apadrinat el museu.
El nou edifici del Vinseum s’obre al complet després de gairebé vuit anys d’obres i una inversió de 8,8 milions d’euros. Amb ell se sumen 3.500m2 al Palau Reial, remodelat ja a principis dels anys 2000, i converteix el Vinseum en un equipament amb gairebé 5.000m2 expositius. El nou edifici compta amb un total de sis plantes (soterrani, planta baixa i quatre plantes superiors), totes elles connectades amb l’edifici històric a través d’un circuït museogràfic. El Vinseum obre portes amb tres exposicions permanents: Les arrels, situada al soterrani i que repassa la història vitivinícola de Vilafranca i el Penedès; la Plaça del vi, a la planta baixa i que serveix per presentar totes les DO de Catalunya amb la premsa monumental i el mural de Pau Boada com a teló de fons; i finalment, Les cultures del vi de Catalunya, que ocupa les plantes superiors i que serveix per explicar la història de la vinya i el vi des de diferents perspectives. Respecte a aquesta gran exposició, Xavier Fornos, el director del Vinseum destaca que es passa d’una exposició que ocupava 500m2 i contenia uns 500 objectes, a una amb més de 3.000m2 i 2.000 peces patrimonials.
“Hem intentat concentrar els 3.000 anys d’història de la cultura del vi al nostre país amb una exposició capaç d’atrapar a tothom i que ens proposa un recorregut des de la vinya fins a la taula”, explica Fornos. Per aconseguir-ho, a banda de tota mena de peces patrimonials relacionades amb la viticultura al llarg del temps (àmfores, premses, estris per treballar a la vinya, carros, portadores, material de laboratori, ampolles, etiquetes, obres pictòriques, escultures, cartelleria, fotografies, maquetes…) l’exposició inclou 60 peces audiovisuals molt diverses, així com efectes il·lusoris amb miralls.
El director de l’equipament, Xavi Fornos, insisteix que el següent repte que es fixen des del Vinseum és aconseguir que el museu sigui reconegut com a Museu Nacional de Catalunya: “Som un museu singular que parteix d’una nova escala i que pretén explicar la història del país en clau de vi”. En aquest sentit, Fornos assenyala que el museu és un “element clau” per la promoció del territori i posa el Vinseum a disposició dels agents turístics. Quant al nombre de visitants que es preveu rebre, Fornos apunta poder assolir els 50.000 en dos o tres anys.
Un viatge per 3.000 anys d’història
El circuit de l’exposició central, Les cultures del vi de Catalunya, és un passeig per la història de la viticultura al país amb una mirada transversal i antropològica. Comença mostrant alguns dels primers vestigis de vi i vinya localitzats al país (àmfores, llavors de fa gairebé 3.000 anys, etc.) i avança repassant les varietats de raïm prèvies a l’arribada de la fil·loxera, mostrant i sonoritzant a través d’un audiovisual les principals tasques que es fan a la vinya, presentant l’instrumental que es va fer servir per combatre la fil·loxera i altres plaques i exposant diferents tipus de premses que s’han emprat al llarg de la història. En aquesta mateixa planta es reivindica també la figura de la dona com a clau per explicar la història de la vinya i el vi.
A la segona planta es parla de la producció de vi i en ella destaquen especialment la sala de botes i la sala de les ampolles, que simula un celler modernista jugant amb miralls per guanyar profunditat. El joc d’il·lusions a través de miralls és una eina habitual en aquesta exposició i és també un dels recursos que empra sovint Dani Freixes, responsable de la museïtzació. També en aquesta planta es repassa la història de “les bombolles catalanes” i s’hi mostra un recull de la col·lecció de 150.000 etiquetes que formen part de la col·lecció del Vinseum.
Finalment, a la tercera planta l’exposició repassa diversos espais i moments de la vida que s’acompanyen amb vi. Aquí es reuneixen diverses peces d’art, d’entre les quals destaquen, per exemple, una màscara de Bacus del s. II d’C cedida pel Museu Nacional d’Arqueologia de Tarragona, una obra de Plensa, quadres de Ràfols Casamada i Josep Guinovart, o l’escultura La Bacant, de Manolo Huguet cedida pel MNAC. També hi té espai el cinema, amb una reproducció d’una sala perquè els visitants puguin asseure’s a la butaca i gaudir d’escenes de diferents pel·lícules on el vi té protagonisme. A la part final de l’exposició la música de La Traviata de Verdi fa de fil musical per acompanyar els visitants a una sala presidida per una barra de bar modernista i amb una instal·lació audiovisual que permet interactuar amb diferents personatges destacats del món del vi. L’última sala de l’exposició és una maping en el qual es reprodueixen diverses obres d’art en què hi apareix el vi i que prenen vida quan els seus protagonistes aixequen la copa per brindar i acomiadar els visitants.
25 anys treballant en el nou Vinseum
A l’acte d’inauguració oficial del Vinseum hi han assistit, a més del delegat del govern, el diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, l’alcalde de Vilafranca i el sommelier Josep Roca, la pràctica totalitat de regidors i regidores del consistori, els exalcaldes de la ciutat Joan Aguado, Marcel Esteve i Pere Regull, el president del Consell Comarcal, nombrosos membres de les diferents juntes del Vinseum, així com persones que al llarg de la seva història hi han estat vinculades.
El Vinseum l’any que ve celebrarà el seu 90è aniversari. Va obrir portes l’any 1935 i fa vint-i-cinc anys es va plantejar la necessitat de renovar íntegrament l’equipament. Per això es van dibuixar dues grans fases, una primera per rehabilitar el Palau Reial i la capella de Sant Pelegrí i una segona per enderrocar l’edifici de Cal Pa i Figues i construir-hi l’edifici que ara s’inaugura. La primera fase va acabar l’any 2012 i aquesta segona s’ha allargat més de vuit anys. Al llarg de tot aquest temps, però, el Vinseum ha estat sempre obert.