1. Tempesta perfecta a l’automoció

GettyImages

Són temps convulsos per al sector de l’automoció. La crisi que pateix s’allarga, i no es veu per enlloc el final del túnel. Hi ha vegades que el mercat no respon, perquè hi ha crisi econòmica i perquè les prioritats són altres que comprar-se un vehicle. En aquest cas, però, les causes són múltiples i desencadenen, totes juntes, la tempesta perfecta per a les marques.

El 2002 havia de ser l’any de sortida de la pandèmia. I va ser-ho. Però només en part. Si aquí s’anaven relaxant primer, i desapareixent després, les restriccions (ara ja no cal mascareta ni al transport públic), a l’altra banda del món, a la Xina, seguien una política de covid zero que no s’ha suavitzat fins fa quatre dies, amb nous confinaments que han delmat un dels mercats i font de matèries primeres més importants del món.

A més a més, al febrer, ara fa un any, va esclatar la guerra a Ucraïna, i les conseqüències han repercutit a escala planetària. Entre elles hi ha l’alça desorbitada del cost de l’energia, que afecta, és clar, les fàbriques de cotxes, el preu de la benzina i que alhora també fa menys viable econòmicament la compra dels vehicles elèctrics. Un mercat que va creixent a poc a poc, però no al ritme desitjat, i que requeriria un molt més gran suport de l’administració pública perquè ampliés de manera considerable la seva quota de mercat, si es vol arribar als objectius d’emissions zero en pocs anys. De moment, hi som molt lluny.

La invasió russa també ha comportat manca d’estocs en general, i això ha fet que els preus s’apugessin (el dels vehicles nous i també els de segona mà). L’alça de preus no és cap bon al·licient per afavorir la compra de vehicles, com tampoc ho és el progressiu increment dels tipus d’interès, tenint en compte que la  majoria d’automòbils es compren amb finançament. Finalment, tampoc s’ha solucionat la manca de microxips i semiconductors.

Amb aquest totum revolutum servit, era impossible que el 2022 fos un bon any per al sector de les quatre rodes. Hi ha incertesa en molts àmbits, i el sector de l’automòbil n’està pagant els plats trencats, aquest any amb un descens de vendes del 5,4%, que se suma al 33% en negatiu de l’any del confinament (el 2021 es va tancar amb un inapreciable creixement de l’1%). La indústria del cotxe és clau per al conjunt de l’economia i està a un nivell de matriculacions de l’any 2011. No ens ho podem permetre. El 2023 se li ha de donar la volta.

2. El Toyota C-HR Hybrid presenta un nou i punter sistema multimèdia

Toyota C-HR Electric Hybrid

El Toyota C-HR Electric Hybrid 2023, el model de Toyota més venut a Espanya, continua sent la referència dels crossover gràcies a les seves diverses novetats en connectivitat i equipament, que refresquen la proposta de la marca japonesa al segment C-SUV per fer-ho encara més atractiu. El líder de vendes a particulars del 2022 rep la darrera generació del sistema multimèdia de la marca, Toyota Smart Connect i Toyota Smart Connect PRO, que milloren significativament la connectivitat, la funcionalitat i la facilitat d’ús. L’Smart Connect s’oferirà de sèrie a partir de l’acabat Advance i l’Smart Connect PRO és opcional.

Aquest nou sistema és més potent i ràpid que l’actual, compta amb una pantalla tàctil central d’alta definició de vuit polzades amb accés instantani a una sèrie de serveis connectats intel·ligents, inclosa la navegació basada en el núvol, i amb informació de trànsit sempre activa.

La navegació del nou sistema multimèdia de la gamma 2023 de Toyota C-HR Electric Hybrid permet estar permanentment connectat sense necessitat de telèfon intel·ligent, ja que compta amb targeta de dades pròpia. A més, és possible connectar un smartphone sense fils a través d’Apple CarPlay o amb cable via Android Auto. Incorpora un assistent de veu que reconeix sol·licituds de conversa naturals per interactuar amb el sistema multimèdia.

Els serveis de Toyota Smart Connect estan inclosos durant els quatre primers anys, incloent-hi navegació en línia, informació sobre la carretera i trànsit en temps real, actualitzacions sense fil i Asistente Virtual amb llenguatge natural i contextual. Transcorregut aquest període de temps, es podrà continuar gaudint del servei mitjançant subscripció.

Quant al sistema multimèdia Toyota Smart Connect PRO, permet disposar d’un processador un 50% més ràpid i navegació prèmium amb mapes integrats, a més d’avís de radars fixos o alertes per inclemències meteorològiques.

Pel que fa al disseny, el C-HR Electric Hybrid presenta un estil inconfusible que li aporta elegància i dinamisme. Així, la gamma 2023 estrena tres colors de carrosseria, el Bronce Oliva, el Blanco Perlado Iceberg i el Gris Ágata. A més, a partir de l’acabat Advance, es renova l’equipament de sèrie amb una llanta d’aliatge de 18” de nou disseny, una combinació a la tapisseria de cuir sintètic i tela, i una nova motllura del quadre de comandament de color Gun Metal.

Més informació, als concessionaris Toyota Supra Motor de Vilanova i Vilafranca.

3. Idiada, el centre de proves de mobilitat connectada més gran d’Europa

IDIADA

Idiada es va convertir l’estiu passat en el centre de proves de mobilitat connectada més gran i més complet d’Europa, amb l’estrena d’un seguit de pistes d’assaig i de validació de vehicles autònoms i connectats i amb sistemes avançats d’ajuda a la conducció, al seu emplaçament del Baix Penedès.

Les noves instal·lacions, que es complementen amb les ja existents, reprodueixen de forma real entorns urbans, interurbans i de carretera, amb l’avantatge afegit de permetre una transició fluïda entre els diferents escenaris quan s’estan realitzant programes de proves i validació. A més, les pistes es complementen amb una xarxa mòbil privada 2G, 3G, 4G i 5G, que fa d’Idiada un entorn controlat i fora de tot perill, on poder reproduir la configuració i les condicions de la xarxa de carreteres de qualsevol part del món, per trobar solucions per al vehicle connectat.

Xavier Cabús, responsable de la gestió de les pistes d’Idiada, comenta que “amb la construcció d’aquestes pistes de proves, projectades pel nostre equip de disseny i manteniment de pistes, Idiada es converteix en un centre de referència per al desenvolupament de vehicles autònoms i connectats”. A més, explica que al mateix circuit de proves “es podran continuar desenvolupant vehicles convencionals i vehicles que incorporaran noves tecnologies en què la figura del conductor va perdent rellevància”.

La convivència en un mateix circuit d’assaig de vehicles amb diferents nivells d’automatització i connectivitat també serà una prova per avaluar com es podrà exportar aquesta realitat a les carreteres públiques.

Segons Andrés Aparicio, sènior mànager responsable de desenvolupament de sistemes avançats d’ajuda a la conducció i vehicles autònoms i connectats, “fins ara les pistes d’assaig es dissenyaven amb característiques molt específiques: qualitats d’asfalt, adherències, planimetries i escapatòries que permeten avaluar les prestacions dels vehicles al límit amb total seguretat”. En canvi, ara el repte és garantir que els vehicles autònoms siguin segurs en situacions de trànsit real. En aquest sentit, les noves pistes, inaugurades el juliol, reprodueixen vials urbans i interurbans amb moltes combinacions de línies, entrades i sortides d’autopista, ponts, rotondes, pàrquings, senyalització molt variada, etc. “La definició de tots aquests elements és fruit d’haver-nos entrevistat amb més de 50 fabricants de vehicles, proveïdors de sistemes y centres d’investigació de tot el món”, conclou Aparicio.

4. Ford Nicolás, el teu concessionari de confiança

Exposició de vehicles nous al concessionari oficial Ford Nicolás, de Vilanova i la Geltrú.

Ford Nicolás és el concessionari Ford de referència a les comarques de l’Alt Penedès, el Baix Penedès i el Garraf. Amb més de 40 anys d’experiència, Nicolás ha estat el concessionari escollit per molts dels habitants de la zona per comprar un vehicle nou.

Botiga i taller

Nicolás té botiga i taller oficial Ford a les tres capitals de comarca, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú i el Vendrell, i a totes tres es pot trobar tota la gamma Ford de turismes i vehicles comercials, les novetats en vehicles híbrids i elèctrics, vehicles km 0, de gerència i d’ocasió, així com les últimes tecnologies en mecànica per a la reparació de vehicles. A més, Ford Nicolás compta amb un equip de professionals en constant formació per oferir el millor assessorament i atenció a la seva clientela.

Millora de les instal·lacions

La premissa del concessionari oficial Ford a la vegueria Penedès és la satisfacció dels seus clients; per això treballa diàriament en la millora contínua de les seves instal·lacions, processos, equips, etc. En aquesta línia, el concessionari del Vendrell ha reobert les portes amb una imatge millorada per oferir una experiència Ford al complet, amb un ambient relaxat, informal i equipat amb l’última tecnologia. Per altra banda, Ford Nicolás Vilanova continua creixent i ha ampliat l’equip comercial per donar un millor servei i estar més a prop dels seus clients.

Més informació als concessionaris oficials de Vilanova (ronda d’Europa, núm. 68), a Vilafranca (avinguda de Tarragona,  núm.135) i al Vendrell (carretera de Tarragona, núm. 40).

5. El manteniment allarga la vida del cotxe

GettyImages

Tots els cotxes necessiten un manteniment mínim, això és una obvietat. Convé passar almenys un cop a l’any pel taller a fer-hi una revisió, ja que de la mateixa manera que si el vehicle dorm al garatge, se li allarga la vida útil, les revisions periòdiques també poden servir per evitar avaries, guanyar en seguretat i, és clar, allargar de retruc la vida del vehicle.

De components, el vehicle, en té molts, però n’hi ha uns quants que marquen l’ABC del que cal tenir sempre en compte. En primer lloc, els frens. Les pastilles, els discos de fre i el líquid han d’estar sempre al nivell òptim, com també cal que el pneumàtic sigui de primer nivell i que no estigui ni gastat, ni desinflat. Una bona adherència és essencial per conduir amb tranquil·litat. Val a dir que la pressió, si es vol, es pot regular a la mateixa estació de servei, sense necessitat de passar pel taller. I encara, en l’àmbit de la seguretat, hi ha un tercer element que cal tenir en bon estat: els amortidors, que han de donar estabilitat en la frenada, en terrenys irregulars, etc.

Quant a la lubrificació del motor, convé fer els canvis d’oli i dels filtres (de l’oli, de l’aire, de la benzina) quan toca, quan ho determina el taller, segons el nombre de quilòmetres realitzats o el temps transcorregut de l’últim canvi.

I sobretot, sobretot, al mínim indici que la màquina no funciona bé, no pensar-s’ho dues vegades: cal posar-la de seguida en mans d’un especialista, d’un mecànic.

6. El Kia Sportage, premi al millor cotxe de l’any 2023 a Espanya

Kia Sportage

El Kia Sportage ha guanyat el 51è Premi ABC al millor cotxe de 2023. És el primer cop que un dels models del fabricant sud-coreà aconsegueix aquest prestigiós guardó, després que el seu EV6 aconseguís el premi del cotxe de l’any a Europa el 2022. El Premi ABC al Cotxe de l’Any el decideix un jurat professional format per 34 periodistes especialitzats en motor, subscriptors i lectors del diari ABC.

L’Sportage representa l’aposta pel disseny, la qualitat, la tecnologia i la mobilitat sostenible, ja que compta amb una àmplia gamma d’eficients motoritzacions. Dissenyat específicament per al mercat europeu, aquest SUV combina un exterior elegant i musculós amb un habitacle avantguardista i tecnològic. El protagonisme se l’emporta la gran pantalla corbada de 12,3 polzades que domina el seu frontal interior, oferint a l’usuari una experiència d’integració en la conducció i un avançat controlador integrat. Junts exerceixen d’interfície dels darrers avenços en tecnologia de connectivitat.

Tot aquest equipament, que inclou els sistemes més avantguardistes del mercat, ofereix fins i tot la possibilitat de moure el vehicle des de l’exterior, només amb la clau, com si fos un comandament a distància. Ha conquerit les cinc estrelles Euro NCAP gràcies a l’arquitectura N3 i al conjunt de sistemes avançats d’assistència al conductor DriveWise. No en va, Kia ha estat per tercer any consecutiu la marca més venuda a particulars a Espanya.

El nou Kia Sportage potencia el seu caràcter aventurer i off-road amb el nou mode de conducció Terrain, capaç de superar tota mena de terrenys. La gamma d’eficients sistemes de propulsió de darrera generació està composta per una variant híbrida endollable que combina un motor 1.6 T-GDI amb un propulsor elèctric de 66,9 kW de potència; junts arriben a 265 CV i ofereixen una autonomia 100% elèctrica de 70 quilòmetres. Hi ha també la versió híbrida pura, que suma un motor 1.6 T-GDI, un elèctric de 44,2 kW i una bateria d’ions de liti i polímer d’1,49 kWh, amb una potència total de 230 CV. I encara cal afegir-hi les versions benzina i dièsel amb tecnologia d’hibridació lleugera, que redueix les emissions i millora el consum respecte dels motors de combustió estàndard. Més informació a Autocam, a l’Av. de Tarragona, núm. 92, de Vilafranca; i a la ronda Europa, 62, de Vilanova.

7. Nissan llança al mercat el nou Qashqai e-Power de conducció 100% elèctrica

Qashqai e-Power

Nissan llança al mercat europeu el Qashqai e-Power; un vehicle amb nou sistema de motorització híbrida, que ofereix una conducció 100% elèctrica que es carrega mitjançant un revolucionari motor de combustió de compressió variable, de manera que no és necessari endollar-lo. Un model segment del C-SUV, que és una alternativa perfecta per als conductors que busquin les sensacions de conduir un vehicle elèctric, amb uns nivells de soroll pràcticament imperceptibles, sense els inconvenients que aquests comporten.

I és que l’e-Power disposa d’una bateria petita que proporciona l’energia que permet al motor elèctric moure les rodes, mentre que el de combustió actua tan sols com a generador per a la recàrrega de la bateria. El motor de combustió s’alimenta amb benzina i la bateria es carrega a través de la frenada o amb del motor de combustió. D’aquesta manera, no té la limitació d’autonomia dels elèctrics.

El Qashqai e-Power és un SUV de gran potència, amb un motor elèctric de fins a 190 CV (140 kW) i un de combustió de 155 CV (116 kW). Entre els beneficis d’aquesta dualitat de motor hi ha l’obtenció de la potència d’un motor turbo de gasolina i una millor acceleració i eficiència de consum. Destaquen, sobretot, les xifres de consum a baixa i mitjana velocitat, essent molt més eficient que els seus competidors de dimensions comparables tant en híbrids, com gasolina o dièsel.

L’e-Power, doncs, és un vehicle ideal per a persones que es posen al volant tant en entorns urbans com interurbans i que volen reduir la seva empremta de contaminació, sense dependre de la càrrega de la bateria. A més, cap altre híbrid convencional o dièsel obté unes xifres de consum tan baixes. Unes característiques que fan que l’e-Power obtingui l’etiqueta ECO, que li permet circular per tot arreu, fins i tot en episodis de contaminació urbana.

El nou Qashqai incorpora la motorització e-Power en els tres acabats superiors de la seva gamma (N-Connecta, Tekna i Tekna+) i la seva equipació és la mateixa que la del seu homòleg en motorització Mild Hybrid 23V amb transmissió Xtronic.

Més informació als concessionaris Nikko Center de Vilafranca i de Vilanova.

8. El nou Jeep Avenger, escollit cotxe de l’any 2023 a Europa

Jeep Avenger.

El nou Jeep Avenger ha estat escollit  “Car of the Year 2023” en una votació de 60 periodistes europeus de 23 països diferents i especialitzats en el sector de l’automoció. Aquest prestigiós guardó compta ja amb seixanta edicions i l’organitzen els principals mitjans de comunicació del continent.

Fabricat a Polònia, l’Avenger ha estat concebut i desenvolupat específicament per al mercat europeu. Es tracta del model més petit de la gamma Jeep, i és el primer de la firma nord-americana disponible amb una mecànica 100% elèctrica, per bé que també hi haurà disponible una variant amb mecàniques de benzina.

Primer model 100% elèctric

El nou Avenger es posiciona al mercat com el model d’accés a la gamma SUV de la marca Jeep. Més petit que el Jeep Renegade, l’Avenger també pot presumir de ser el primer model 100% elèctric de producció que Jeep comercialitzarà a Europa. Té quatre metres de llargada, de manera que està destinat a clients tant del segment A com del B. Té un interior apte per a cinc places adultes i disposa d’un maleter de 355 litres de capacitat.

En ser presentat en configuració totalment elèctrica, totes les mirades estan centrades en el nou sistema de propulsió, amb una bateria de ions de liti de 54 kWh. Una bateria que es troba allotjada a sota de l’habitacle i que té com a objectiu principal alimentar un motor de 115 kW (156 CV) i 260 Nm de par màxim.

Es pot obtenir més informació sobre el Jeep Avenger a Vehicles Daytona, a l’avinguda de Tarragona, núm. 92, de Vilafranca; i a la ronda d’Europa, 62, de Vilanova.

9. Sistemes avançats d’ajuda a la conducció

GettyImages

Es coneixen amb les sigles angleses ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) i són essencials per reduir la sinistralitat a la carretera i també en l’entorn urbà. Són eines de suport a la conducció, que de mica en mica es van implantant en els vehicles de nova fabricació, i que la Unió Europea fa cada vegada més obligatòries. Van, entre altres, des del frenat d’emergència, els avisos d’excés de velocitat o el reposicionament del vehicle si el sistema detecta que està sortint del carril. En la majoria de casos, el conductor els pot desactivar.

Un d’aquests ADAS és el sistema ISA (assistent de seguretat integrada), que avisa el conductor quan detecta un excés de velocitat. L’avís pot ser sonor o bé amb lleus cops al pedal de l’accelerador, i és obligatori en tots els vehicles homologats de nova fabricació, per bé que es pot desconnectar perquè hi ha ocasions en què el lector pot donar error (segons les condicions meteorològiques, en una carretera en obres, per mala senyalització, etc.).

Un altre dels sistemes en boga porta les sigles EBA (Emergency Brake Assis), un dispositiu intel·ligent que fa que el vehicle freni automàticament si detecta perill de col·lisió. En primer lloc, calcula via làser la distància que hi ha fins al punt de col·lisió, també la intensitat amb què es prem el pedal del fre, i si veu risc de topada, avisa el qui està al volant, i si no reacciona, activa la frenada. També és una funció que es pot desconnectar.

La intel·ligència artificial també ajuda a evitar que, en cas de distracció, cansament o son, hi hagi un canvi de carril involuntari: l’LDW (Line Departure Warning) és un sistema de seguretat que l’activa a partir d’una velocitat de 60 km/h, que ja tenen la majoria de vehicles i que serà obligatori a partir de 2024. Una càmera detecta les línies que delimiten el carril, i si no s’ha posat l’intermitent, emet un avís sonor, lluminós o bé fa vibrar el volant. Si no hi ha reacció, corregeix la trajectòria del vehicle de manera automàtica.

Finalment, un alta ADAS, en aquest cas per evitar l’atropellament de vianants i ciclistes en vies urbanes, és el sistema PCW, que activa el fre en cas de possible col·lisió. Funciona fins als 50 km/h.

10. Del 9 al 12 de març torna l’Expofira del KM 0 a Reus

Imatge d’arxiu d’una edició anterior de la fira reusenca.

Els dies 9, 10, 11 i 12 de març tindrà lloc a l’espai de la Fira Reus Events (avinguda de Bellissens, núm. 40) la sisena edició de l’Expofira del Km 0, un espai de referència a Catalunya dedicat al sector de l’automòbil, amb 6.000 m2 de recinte. Una fira que comptarà amb un estoc de 600 vehicles de km 0, de gerència i d’ocasió. Serà ja la sisena edició de la fira més gran i més reconeguda de les comarques de Tarragona dedicada al món del motor, sota l’organització de NIMA Grup d’Automoció.

Els concessionaris que formen part de l’organització i que hi seran presents amb el seu estoc de vehicles són Tarraco Center, Nicolàs, Augusta Car, Nikko Center, Vilamòbil, Diselauto Tarraco i Full Traction, juntament amb la marca de vehicles d’ocasió del grup, Autokolecció. Tota l’amplíssima gamma de vehicles que hi seran estaran ja matriculats.

Descomptes de fins al 40%

Durant quatre dies, es podran trobar a Reus opcions per a tots els públics: des d’aquells que busquen una oportunitat fins als que volen un vehicle prèmium a un preu més assequible. Utilitaris, berlines, familiars, esportius, furgonetes i vehicles 4×4, amb percentatges de descompte de fins al 40%. A més, la clientela tindrà la plena garantia que tots els vehicles que hi haurà a la venda a l’Expofira estaran revisats i tindran garantia. A més, també hi podran trobar les motos 100% elèctriques Silence o l’oportunitat de comprar o llogar autocaravanes, de la mà de Campermòbil. I un any més, augmentarà la presència de vehicles sostenibles de totes les marques, des dels híbrids als 100% elèctrics. La gran novetat d’enguany serà el sorteig d’una moto Silence S01 entre els assistents i més de 30 regals entre els compradors. L’horari d’obertura serà de 10 del matí a 9 del vespre, amb entrada gratuïta.

11. El 2022, any rècord en la venda de motos

El mercat de les dues rodes i altres vehicles lleugers està d’enhorabona, ja que l’any passat va superar, per primera vegada des de 2008, les 200.000 unitats comercialitzades, i fins i tot va situar-se per sobre de les xifres prepandèmia: es van vendre 202.293 motos, que és un 4,6% més que l’any anterior, segons dades facilitades per la patronal ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector Dues Rodes).

El creixement del sector es fonamenta principalment en el segment de les motos petites. Així, l’escúter ha crescut un 13,3% i se n’han venut 96.644 de nous, agafant distància amb la moto (78.880, amb un descens de vendes simbòlic de l’1,2%), i la caiguda és més acusada en el ciclomotor (15.701 unitats i -11,5%). Les cilindrades més petites (de 51 a 125 cc) han crescut el 10,3%, amb 89.239 de venudes. També cal destacar el progressiu creixement del mercat dels vehicles elèctrics (+30,3%), amb 17.103 de venuts, si s’hi inclouen motos, ciclomotors i altres vehicles lleugers (tricicles, microcotxes, etc.).

En conclusió, tenint en compte que el mercat de l’automoció ha reculat considerablement i que encara és lluny de la normalitat, es pot afirmar que el mercat de les dues rodes, el que millor s’adapta a les ciutats, està capejant més bé factors com els problemes logístics, la crisi dels semiconductors i la manca de producte.

12. Škoda Karoq, el SUV més venut del fabricant txec

Skoda Karoq

No és casualitat que l’Škoda Karoq sigui el SUV més venut del fabricant txec. El Karoq és un popular cotxe familiar i tot terreny, en què la naturalesa aventurera del SUV es complementa amb un interior espaiós i molt variable. El maleter pot contenir fins a 521 litres.

La nova versió del SUV compacte Škoda Karoq es basa en els punts forts tradicionals del model, aportant innovacions tècniques i un disseny més segur. La nova reixa del radiador hexagonal, el para-xocs redissenyat i els fars amb el nou disseny de quatre ulls, que també incorpora un nou llum lineal de circulació diürna, li donen un aspecte més segur. Per primera vegada, el Karoq també està disponible amb fars led Matrix.

Característiques modernes

Fars led, una àmplia gamma de sistemes d’assistència i equips de seguretat (fins a nou coixins d’aire, control de creuer predictiu i assistència de viatge, frenada d’emergència, frenada multi col·lisió, entre altres) i equipament digital modern amb funcions i serveis de connectivitat, inclòs l’assistent de veu “Laura”, es combinen per fer del Karoq un vehicle realment modern. Unes credencials que se subratllen amb l’ús de materials interiors ecològics, parcialment reciclats i reciclables.

El nou Škoda Karoq està disponible amb una àmplia gamma de motors EVO econòmics, ecològics i alhora potents. Les cinc unitats de potència cobreixen un espectre de rendiment de 81 a 140 kW, amb una selecció de motors 1.0 TSI, 1.5 TSI i 2.0 TSI (exclusivament per a la versió Sportline de gamma alta), així com dues versions del 2.0. TDI. El Karoq també està disponible amb tracció davantera o a totes les rodes, manual o automàtica DSG. N’hi ha per a tots els gustos. Més informació als concessionaris Škoda Automòbils Autocam, de Vilafranca i Vilanova.

13. Adeu al motor de combustió?

GettyImages

El Parlament Europeu va aprovar dimarts de la setmana passada la fi del vehicle de combustió. I hi va posar dates: l’any 2035. En concret, la cambra europea prohibirà la venda de turismes i comercials lleugers que funcionin amb gasolina o dièsel, també els híbrids, a partir d’aquell any, o, cosa que és el mateix, tots els nous d’aquest tipus hauran de ser de zero emissions, en el marc de la lluita per disminuir els efectes del canvi climàtic.

El Parlament Europeu s’ha fixat com una de les seves prioritats el compliment dels objectius de reducció de gasos d’efecte hivernacle fixats per la Unió Europea, la millora de la qualitat de l’aire i la salut de les persones. En aquest sentit, fa una aposta per la mobilitat elèctrica que hauria d’anar acompanyada de la creació d’una xarxa de punts de recàrrega elèctrics que, al ritme que va, difícilment pot donar servei a la gran majoria de vehicles. A més a més, l’elevat preu del vehicle elèctric, molt per sobre del de combustió, i també l’encariment el darrer any de la mateixa electricitat, fan menys rendible l’aposta pel vehicle elèctric. Caldrà, doncs, algun pla de xoc per afavorir una transició més accelerada que la que està havent-hi.

La resolució es va prendre per 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions. Però perquè es faci efectiva, caldrà que els 27 països membres de la Unió Europea la ratifiquin; un fet que, tan sols veient la diferència de vots que hi va haver a favor i en contra, sembla difícil que es pugui donar.

En qualsevol cas, si es fes efectiu el veto el motor de combustió, la mesura es limitaria a la venda de vehicles, no pas l’ús dels que ja són al mercat. Els objectius són que d’aquí a tretze anys s’hagin reduït un 55% les emissions de cotxes i un 50% les de furgonetes.

14. Seat, Honda, Opel i Hyundai i la nova era de l’electrificació

Híbrids, híbrids endollables, 100% elèctrics o d’hidrogen. El Grup Jounou té a disposició de la seva clientela totes les versions de vehicles amb mobilitat sostenible, amb la màxima connectivitat i la fiabilitat que caracteritza les quatre marques de referència del grup, que són Hyundai, Seat, Honda i Opel.

Dins el pla estratègic per tenir tota la gamma electrificada l’any 2028, Opel (Jounou) ha redefinit GSE com a nova submarca per als seus models top de gamma electrificada. I és que les sigles GSE (Grand Sport Electric) tenen un significat molt especial per als seguidors d’Opel, pels seus models esportius i un equipament ampli.

Les opcions elèctriques dels vehicles Seat (Joumóvil) són també moltes i variades. En destaca l’e-Híbrid endollable, amb motor elèctric que canvia a gasolina per assolir una autonomia de 740 km i 204 CV, amb uns consums baixos.

Els cinc anys de garantia, sense límit de quilòmetres, i vuit anys de garantia en bateries, fan encara més atractius els Hyundai (Penedescar) en les seves motoritzacions ECO (híbrid, elèctric i hidrogen).

Honda (Styl Auto) disposa de tota una gamma d’híbrids autorecarregables de gran eficiència del mercat, alta tecnologia de seguretat i confort per fer més plaent la conducció.

15. La fórmula 1, amb set canvis a la graella de sortida

Aquest dijous, 23 de febrer, comencen els tests oficials de pretemporada de la Fórmula 1 d’aquest 2023, a poc menys d’una setmana perquè arrenqui el 74è campionat del món amb la primera cursa de l’any a l’arxipèlag de Bahrain, al golf Pèrsic. Totes les escuderies han presentat ja els seus monoplaces i estan deleroses de portar al circuït les novetats que hi hagin introduït.

Serà un campionat de Fórmula 1 amb 23 grans premis, un més que l’any passat, ja que finalment el de Rússia no es va celebrar per la guerra d’Ucraïna. Si es compleixen, doncs, les 23 curses, serà any de rècord, i també el campionat més llarg, ja que començarà el 5 de març i s’acabarà el 26 de novembre a Abu Dhabi. Les novetats del calendari són la tornada a Qatar (8 d’octubre) i el Gran Premi de Las Vegas (penúltima carrera, el 18 de novembre). La cursa a Montmeló serà el 4 de juny.

On sí que hi haurà força canvis és a la graella de sortida. Fins a set pilots, dels vint que competiran, canvien d’escuderia. La retirada del quatre vegades campió de la Fórmula 1 Sebastian Vettel ha generat un efecte dòmino que portarà el bicampió Fernando Alonso a Aston Martin, la seva plaça de l’any passat a Alpine l’ocuparà Pierre Gasly, i la que el francès deixa lliure a Alpha Tauri serà per a Nyck de Vries. També és novetat a McLaren la incorporació d’Oscar Paistri, després que ja a mitjan temprada passada s’anunciés que Daniel Ricciardo perdria el seu seient en acabar el campionat. Les tres novetats restants són la parella completament nova que ha format l’escuderia Haas i l’entrada a Williams de Logan Sergeant, per formar tàndem amb Alex Albon.

On no hi ha canvis és en les tres principals marques de la Fórmula 1. Max Vestappen (Red Bull) intentarà fer-se amb el seu tercer mundial consecutiu, ajudat per Sergio Pérez, i aspiren a recuperar el tron Mercedes amb Lewis Hamilton i George Russell i Ferrari amb el nou vehicle i dos pilots també de nivell, com Charles Leclerc i Carlos Sainz.

16. La compra flexible s’imposa en la compra de vehicles d’ocasió

Exposició de vehicles d’ocasió a les instal·lacions d’Autocam

El 2022 es va caracteritzar per la creixent proporció d’operacions de vehicles d’ocasió que es van realitzar amb sistemes de compra flexible. Fins fa poc, aquest sistema de compra només estava disponible per a la compra de vehicles nous. No obstant això, les marques que representa Autocam estan oferint aquest sistema que, aportant o no una entrada, permet adquirir un vehicle pagant-lo amb quotes mensuals i amb l’opció, als tres o quatre anys, de quedar-se amb el vehicle, de canviar-lo o bé de tornar-lo. Tot plegat, amb un tipus d’interès competitiu i uns serveis associats com ara ampliacions de garantia i manteniments inclosos.

Davant les incerteses que suposa avui en dia comprar un vehicle per les diferents opcions de motorització i els canvis legislatius mediambientals, la compra flexible s’imposa com a gran solució. Una opció que, val a dir-ho, només és possible amb els anomenats vehicles joves, de fins a 5 anys.

I és que el mercat de vehicles joves està gaudint d’un gran moment. Diferents estudis sobre tendències de consum conclouen que les principals raons de l’alça en la compra de vehicles joves són l’excel·lent relació qualitat-preu; el poc quilometratge; les garanties oficials amb grans cobertures i revisats amb estàndards de concessionari oficial, i altres serveis associats. 

Autocam disposa de més de 200 vehicles joves a disposició de la clientela. Com a concessionaris oficials de diferents marques, destaquen vehicles com ara: Toyota, amb dos anys de garantia, fins a deu anys des de la primera matriculació, i amb el programa “Relax”; Kia, fins a sis anys de garantia oficial; Skoda, Seat, Audi i Volkswagen, sota el paraigua de la marca de vehicles d’ocasió DWA (Das Welt Auto); Jeep, Fiat, Alfa Romeo, Abarth amb fins a dos anys de garantia oficial, a l’aixopluc de la nova marca de vehicles d’ocasió del grup Stellantis, Sporticar. Més informació a Autocam Vilafranca (Av. Tarragona, 92) i Autocam Vilanova (ronda Europa, 62).

17. Matías Carnero: “Al cotxe de combustió no el podem criminalitzar com el gran culpable dels mals ambientals”

Matías Carnero, president del Comitè d’Empresa de Seat, president d’UGT Catalunya i membre del Consell de Supervisió del Grup Volkswagen

Una de freda i una de calenta: Seat ha tancat l’any amb un descens de vendes del 30% i Cupra amb un creixement del 22%.

Això ha estat provocat. La companyia Seat ha prioritzat la marca Cupra per la senzilla raó que deixa molt més marge. Però Seat no ha perdut volum de clients respecte Cupra, és a dir, el client Cupra no és el client Seat, és un client més de gamma alta.

Per tant, Cupra i Seat no tenen la mateixa rendibilitat.

Per cada Cupra Formentor has de vendre quatre Ibiza per tenir la mateixa rendibilitat. La falta de semiconductors ha provocat haver de decidir quins models havies de fabricar.

Pot recuperar-se, el Seat, a curt termini?

Jo crec que amb la recuperació dels tres torns, que estan previstos en els pròxims mesos, tornarem al mix de volum Seat, mantenint el volum Cupra.

Com ha viscut el personal de fàbrica, la priorització del Cupra per davant del Seat?

Com a comitè és una mica contradictori el que pugui dir, però per una banda, ens preocupava que es perjudiqués el volum de Seat perquè ja hi havia una campanya que si Cupra mataria Seat, però per altra banda, hem d’entendre que l’any passat fabricàvem 366.000 cotxes a Martorell, amb plantilla per fer-ne 540.000, i aquí no ha faltat ni una paga extra, ni cap dia de vacances, s’ha complert l’ERTO, que per llei diu que s’ha de mantenir el 70% del sou i s’ha mantingut el 93,3%. Per tant, aquesta venda majoritària de Cupra ha deixat una rendibilitat important per poder continuar pagant salaris.

Tanmateix, hi ha hagut acomiadaments.

Els acords del sindicat han permès que no fossin traumàtics, tots han estat pactats. El conveni regula el cessament de 1.330 persones de més de 61 anys entre 2022 i 2026, amb el 70% del sou net, i l’empresa complementa tots els anys de la Seguretat Social fins als 65. La gent s’hi ha acollit massivament.

En paral·lel a això, hi ha hagut una aposta clara per electrificar Cupra, però no Seat.

Tenim el compromís del president del Consell d’estudiar quin model es pot electrificar. Aviat el 50% dels cotxes que fabriquem seran de combustió i l’altre 50% seran models electrificats. I la planta de Martorell es quedarà amb el segment dels cotxes petits com a especialitat, de qualsevol marca del grup dins la península Ibèrica.

La setmana passada, el Parlament Europeu va aprovar que a partir del 2035 no es podrien fabricar vehicles de combustió per a particulars…

No ens afectarà gens perquè el Grup Volkswagen té com a estratègia que el 2030, el 80% de tots els models estiguin electrificats a totes les fàbriques. Entre 2025 i 2026 més del 60% de la producció que es faci ja serà elèctrica.

Tranquil·litat absoluta, doncs.

Ens preocupa més la decisió que pugui prendre Europa en relació amb el canvi tecnològic del motor EU7, que estan analitzant d’avançar al 2025/26. Si es fa, tot el sector de l’automoció ho passarà malament, perquè no hi haurà cap empresa que estigui adaptada a la normativa, que determina que totes les peces del cotxe han de ser ecològiques, no contaminants i reciclables. Els pneumàtics, els frens, el plàstic del cotxe, els seients, l’espuma… no servirien.

Quan s’acabarà la manca de semiconductors?

Sembla que el Consorci ja ha pres acords importants amb multinacionals del sector dels semiconductors. Crec que aquest any sortirem d’aquesta situació, malgrat que encara puguem tenir pujades i baixades.

Les fàbriques són a Àsia, i els vehicles que s’hi fabriquen se n’han beneficiat.

A Europa és molt difícil muntar una fàbrica de semiconductors per l’alt índex d’inversió. Àsia té les matèries primeres i té la mà d’obra. Abans un semiconductor podia costar 30 cèntims. Ara se’n poden estar pagant 60 euros. Per un circuïtet de res!

Per acabar, si tu t’haguessis de comprar un cotxe avui, triaries un híbrid, un elèctric o un de combustió?

Mmmm… Com a marca et diria que de combustió, perquè estan legalitzats, fins i tot els motors estan uns grams per sota del que permet Europa. El que planteja Europa és deixar de fabricar cotxes de combustió, no deixar de conduir. Això serà el 2050. Per tant, serà legal fins al 2050.

Per què et decantes pel de combustió?

Sobretot perquè les primeres generacions d’elèctrics seran bastant cares. I en segon lloc, s’ha de mirar molt bé les infraestructures: no tothom té un pàrquing. S’està mirant molt les grans ciutats, però encara s’han d’aixecar moltes voreres.

No estem preparats, encara.

Culturalment, no. I en infraestructures, el govern ha de fer un pas de gegant amb ajuts. Si volem pobles i ciutats sostenibles, si volem una circulació i una mobilitat sostenibles, cal molta inversió. S’està mirant que hi hagi molt de cotxe elèctric a les grans ciutats, però falten punts de connexió, per això hi ha tanta incertesa. Avui molta gent tira més per cotxes lising, és a dir, cada any el canvio i m’espero una mica més per comprar… I una altra cosa important: les noves generacions no són de compra de cotxes, són de compartir cotxe.

Tampoc no tenen el poder adquisitiu per comprar-lo.

No, i primer és l’habitatge i com a segona opció hi ha el cotxe. A més, prefereixen tenir l’aplicació del car sharing o el patinet elèctric, que no desemborsar 40.000, 50.000, 60.000 o el que valgui un cotxe elèctric. Per tant, culturalment la societat està fent un gir, i jo crec que els primers cotxes elèctrics massivament seran per a grans flotes, per a l’administració, per al car sharing i per a la mobilitat de les grans ciutats. A partir d’aquí, particularment et pots comprar un elèctric si te’ls pots permetre, però a Seat, que tenim una clientela de preus de cotxes de vint-i-tants milers d’euros, el primer elèctric que treguis, quan el posis a 30-35.000 euros, doncs ja t’ho penses.

Potser no és per al mateix segment de clients.

Aquí hi haurà una gran competitivitat entre marques, a veure qui fa el cotxe elèctric més barat. Però a quin preu? I amb quin cost? Per això, al cotxe de combustió no el podem criminalitzar com el gran culpable dels mals ambientals.

 

FER UN COMENTARI