SOM Penedès veu contradiccions al Pla Territorial

0
292
SOM Penedès denuncia contradiccions a l'avant Pla Territorial. Foto: La Fura

L’equip de la plataforma ciutadana ha analitzat els documents de l’avant Pla Territorial del Penedès i denuncien l’incompliment de la llei de canvi climàtic.

En una roda de premsa celebrada a l’Escorxador de Vilafranca, SOM Penedès ha presentat el que considera com la “primera de les contradiccions detectades en els documents de l’avant Pla Territorial del Penedès”. La plataforma ciutadana es basa en la llei 16/2017 de canvi climàtic, que estableix que un dels objectius del Pla és “contribuir en la descarbonització del territori i fer-lo més resilient” així com, “establir un nou model de desenvolupament econòmic sostenible, innovador, competitiu i creador de benestar i de llocs de treball”.

Tenint en compte aquest article, la plataforma denuncia que el Pla contempla, per una banda, la creació d’un model de desenvolupament econòmic sostenible, però alhora incorpora el desenvolupament de polígons logístics al territori. Dues línies que la plataforma considera contradictòries.

Increment d’emissions a la Vegueria Penedès

En una primera anàlisi, des de la plataforma denuncien que les previsions de desenvolupament de 1.500 hectàrees de polígons logístics i d’automoció proporcionen “unes dades preocupants” ja que, anualment, es produiria l’emissió a l’atmosfera de 733.028 tones de CO2 i una despesa de més de 5,62 milions de m3 d’aigua. En aquest sentit, Pau Batlle evidencia que, “tot i que diuen que volen reduir les emissions de CO2, segons aquestes dades, es veu com augmenten“. “Caldrien més de 38.000 hectàrees de bosc per poder absorbir tot aquest CO2”, ha afegit.

Des de SOM Penedès es basen en les afectacions dels polígons previstos al Pla Territorial, que són les Planes del Vent (75 ha), el polígon Domenys 3 (63 ha), l’antic CIM (252 ha), el polígon Sant Marçal-Cal Vies (135 ha); els polígons existents de l’IDIADA (310 ha), el de sobre l’IDIADA (150 ha) i els de Cubelles, Masquefa i la Conca d’Òdena (392 ha).

A les emissions dels polígons industrials interns hi afegeixen les 741.860 tones de CO2 de la xarxa de carreteres principals que transcorren pel territori de la vegueria (AP7, AP2, A2 i N340), el que sumaria 1.174.888 tones de CO2 anuals a tot el territori, “una quantitat fora de mesura”, indiquen.

La controvèrsia amb la llei de canvi climàtic

Des de SOM Penedès reivindiquen que “el Pla Territorial obvia un factor molt important: el transport de mercaderies per ferrocarril” com a base de la mobilitat sostenible. “Cal reivindicar una bona xarxa ferroviària de mercaderies alternativa fora de l’àmbit penedesenc, tothom sap que la crisi del transport ferroviari metropolità i intermetropolità que estem patint no quedarà resolta quan hagin instal·lat el famós tercer fil”, denuncien.

Manifesten que iniciar el Pla Territorial des de la requalificació de “polígons desproporcionats que accentuen la situació de la sequera i la manca d’aigua introduint grans superfícies que contaminen, no obeeix a un bon tractament del territori, ans al contrari, obvia qualsevol aspecte i lleis que l’afecten directament”.

Per aquest motiu, consideren que “seria convenient que, abans de continuar amb el procediment, expliquessin els motius pels quals s’incompleixen les lleis europees sobre canvi climàtic, sobre la destrucció de paisatges agrícoles, s’atempta contra la biodiversitat i es decideix menystenir la proposta de la societat civil de desenvolupar un model territorial inspirat en una regió agroalimentària“, sentencia Pau Batlle.

FER UN COMENTARI