Aquesta setmana han sortit a la venda les primeres ampolles dels elaboradors escindits de la DO Cava, agrupats sota la nova marca col·lectiva Corpinnat. “Comença una nova era”, assegura a l’Agència Catalana de Notícies Toni de la Rosa, copropietari de Torelló Viticultors, una de les empreses que ja està venent les noves ampolles, junt amb Mas Candí i Júlia Bernet. Les tres firmes han començat una distribució a la qual s’hi sumaran en breu els cellers Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca, i Huguet Can Feixes. De la Rosa remarca que el projecte de l’AVEC (Associació de Viticultors Elaboradors de Corpinnat) es basa en “prestigiar els vins escumosos de qualitat que es fan al Penedès, seguint uns compromisos estrictes” i assegura que es proposen “situar-los a la Champions League dels escumosos mundials”.

Quan fa gairebé dos mesos que els elaboradors de Corpinnat van decidit sortir de la DO Cava, estan començant a arribar als restaurants i botigues especialitzades les primeres ampolles de la nova marca col·lectiva. Si bé els impulsors d’aquest projecte lamenten que l’entesa amb el Consell Regulador del Cava va ser impossible per les discrepàncies a reconèixer el territori penedesenc dins la DO –entre altres motius-, ara defensen l’autonomia de la nova marca i celebren l’inici d’una “nova era”

Toni de la Rosa, un dels viticultors fundadors de Corpinnat, remarca que el projecte es basa en distingir la qualitat dels escumosos fets a la plana del Penedès, en una regió formada per 46 municipis entre les conques del Llobregat, el Gaià, el Tous, el Carme i la serralada prelitoral fronterera amb el Garraf.

Alhora, també es fixen requisits relacionats amb el conreu de la vinya, les varietats a utilitzar, el preu mínim del raïm i el procés de vinificació. Tots els cellers que vulguin etiquetar com a Corpinnat, han de tenir tots els seus escumosos seguint aquests paràmetres. Els impulsors sostenen que els seus cellers ja complien tots aquests requisits “molt abans de crear Corpinnat”, de manera que la nova etapa fora de la DO Cava “es basa en un canvi a les etiquetes”.

Al mateix temps, però, De la Rosa admet que “caldrà fer pedagogia” entre els prescriptors i consumidors per fer arribar el nou producte, que ja no es podrà comercialitzar com a cava. “Hem d’ensenyar que Corpinnat té vida pròpia”, resumeix De la Rosa, confiat que podran igualar o superar els 2 milions d’ampolles que l’últim any van vendre els nou cellers sota la marca cava.

“Reflexió” lluny de la DO Cava

Respecte un hipotètic retorn a la DO Cava –reclamat des de molts àmbits del sector-, els elaboradors de Corpinnat en recelen. Si bé el Consell Regulador ha recordat de forma reiterada que treballa en un nou reglament que permeti distingir zones d’elaboració del cava i diferenciar les qualitats per potenciar els productes de gamma alta, l’AVEC desconfia que això sigui suficient per retornar a l’ens.

“Ens alegrarem molt pel cava si es fa la zonificació, però ara estem en un període de reflexió”, apunta De la Rosa, tot defensant la “vida pròpia” del seu projecte com a marca col·lectiva de la Unió Europea. “El futur mai està escrit i mai pots dir que no faràs una cosa, però en principi nosaltres volem treballar pel nostre projecte”, resumeix, mentre assegura que les relacions amb la DO “no són bones ni dolentes, sinó les mateixes que tenim entre tots els elaboradors d’escumosos”.

FER UN COMENTARI