Joan Ignasi Gómez i Bienve Moya, folkloristes, organitzadors del Saló de Carnaval de la Fira
Des de 2015, per la Fira s’organitza el Saló del Carnaval, que va començar com una mostra d’altres carnavals i que ha anat evolucionant. Ara planteja una reflexió sobre passat, present i futur de la festa. Té validesa el carnaval al segle XXI?
Per què fa falta reivindicar el Carnaval per la Fira?, que és extemporani?
Bienve Moya: Vilanova es coneix pel carnaval, és la nostra festa major. És la festa local per excel·lència, una festa universal, fàcil d’explicar a qualsevol persona. Per raons històriques, ha tingut una continuïtat en el temps que en la majoria de llocs d’Espanya no hi ha sigut. On ha perviscut ha estat perquè se li va donar un nom diferent: Introido a Galícia, Fiestas de Invierno a Cadis, Entierro a Múrcia i Festes d’Hivern a Vilanova.
Joan Ignasi Gómez: El Saló del Carnaval vol plantejar una sèrie de reflexions. Té sentit una festa que té per bandera la crítica social, la sàtira, la transgressió, quan pots engegar TV3 o posar el twitter i et surt de tot? La crítica que es fa avui en dia, és intel·ligent? En aquests quatre anys hem insistit que vingués la Federació d’Associacions de Carnaval perquè al Saló es plantegen preguntes que no es fan mai, sobre la festa. Per exemple, hi ha carnavals en què s’ha prohibit l’alcohol; és un tema recurrent. Quin sentit té? O com s’organitza el carnaval? Qui ho paga, tot això?
Un debat obert és si l’Arrivo ha de tornar a l’essència de la sàtira.
Joan Ignasi Gómez: Efectivament, el seguici de l’Arrivo ha evolucionat cap a les rues de les poblacions del costat.
Bienve Moya: Cada cop surt més a la premsa la paraula rua, en detriment de carnaval. I aquí no n’hi ha, de rua. Hi ha l’Arrivo, que s’està convertint en una rua.
Joan Ignasi Gómez: Fa trenta anys, les carrosses, set o vuit, anaven a buscar el Rei a l’estació i l’acompanyaven a la plaça de la Vila. Ara són quaranta carrosses i en venen de Cunit.
No us plantegeu limitar-ho a carrosses locals?
Joan Ignasi Gómez: En una festa tan llibertina, no s’ha arribat a pensar de prohibir a ningú de venir-hi.
Bienve Moya: Sovint la gent diu que l’Arrivo o el sermó “cada any són pitjors”. I cal tenir en compte que no és tant el que es diu com el que es pot dir. El valor és que ningú el censura. Com els versots dels Diables.
L’any passat costava molt trobar una comparsa ballant al so de la turuta.
Bienve Moya: Engrescar més de la meitat de la població activa va en demèrit de la puresa, i un dels problemes més greus és la música. Una xaranga és més barata que una banda, i a Vilanova el 90% de la població són assalariats.
Joan Ignasi Gómez: S’ha institucionalitzat que la turuta és el ritual del moment d’entrar a la plaça.
A Vilanova hi ha molt patriotisme carnavaler.
Bienve Moya: És un patriotisme que transcendeix el localisme. En època de Primo de Rivera, a la Grècia Groga li prohibeixen fer el programa en català i el fan en anglès. No el volen fer en castellà. En els sermons hi ha una relació contínua amb el món de la catalanitat, fet que no es dona a nassa llocs. El primer document [després de la guerra] que surt en català és sobre el carnaval; un sermó que s’edita l’any 1958 per ser llegit a la Confraria de Pescadors. La culminació del carnaval a Vilanova és quan es torna a fer el pregó en públic, l’any 1976. Fins llavors es feia a l’interior, d’amagat. L’any 75 ja s’hauria pogut fer, però la comissió de carnaval va rebre una nota d’alcaldia que deia “us el deixem fer, però el volem llegir; no el censurarem”. I van dir que no.
Joan Ignasi Gómez: El carnaval agafa volada quan la ciutat té la trama urbana consolidada i necessita una festa que la satisfaci. Sant Antoni queda antic, les Neus no acaba de funcionar i en una societat vuitcentista, amb diners, el carnaval hi va de conya. La primera referència escrita de la Comissió de carnaval de Vilanova és de 1791, i al vuit-cents entra diner a mansalva, es creen els foments catalanistes i l’efervescència de les grans societats recreatives fa que floreixi el carnaval.
Malgrat mantenir la mateixa estructura i un vocabulari propis, el carnaval ha evolucionat molt, a Vilanova.
Joan Ignasi Gómez: Arribar a sis guerres, amb 8.100 parelles com l’any passat, és una passada. Vol dir un percentatge molt alt de joventut. Avui dia hi va tothom.
Bienve Moya: Un altre canvi és que ara celebren quinze dies de carnaval perquè la gent treballa cada dia i la festa s’ha d’adaptar a l’estructura de la població i no es pot concentrar tot en pocs dies.
Joan Ignasi Gómez: Per l’envergadura que té, el carnaval de Vilanova és surrealista. Imagina’t: un ajuntament d’una ciutat de 70.000 habitants, que dona una subvenció a una associació d’associacions on no té ni veu, ni vot, i se n’oblida; i sovint li surt en contra. És quasi miraculós. I si a l’alcalde de torn se li acudeix canviar una cosa, tindrà un problema.