SIS (Supermercats Inclusius i Socials) obrirà portes el dia 14 a Vilafranca del Penedès. Serà el primer supermercat ecosocial de la vegueria. En aquest Tema de la Setmana us expliquem com neix, com s’organitza i què trobarà la clientela en aquest establiment gestionat amb criteris d’impacte social, ambiental, comunitari i econòmic.

1. Molt més que omplir el cistell 

Foto cedida per Caprabo

Dijous 14 de desembre, aixecarà la persiana el primer supermercat ecosocial de la vegueria Penedès. L’establiment és fruit de la col·laboració de cinc entitats d’arreu del país vinculades amb l’economia social i solidària (el grup cooperatiu Entrem, Grup Alba, Moltacte, Tàndem Social i l’estudi de disseny Bildi Grafiks) i Caprabo.

SIS (Supermercats Inclusius i Socials) Caprabo està situat al carrer Bisbe Morgades, a tocar del parc del Tívoli, de Vilafranca del Penedès i és molt més que un establiment on anar a comprar, ja que brinda oportunitats laborals a persones en procés de formació i inserció laboral. Entrem, que és qui lidera el projecte, treballa per millorar la qualitat de vida de les persones en risc d’exclusió mitjançant la gestió de projectes sociolaborals que permeten oferir-los oportunitats de formació i feina. Aquest objectiu, en el cas del nou supermercat es concreta en el fet que la majoria dels treballadors i treballadores de SIS són persones usuàries d’Entrem, és a dir, amb especials dificultats d’inserció.

Que qui ompli les prestatgeries, qui estigui a la caixa, qui s’encarregui de l’atenció al client o del manteniment de l’establiment siguin persones en situació de risc o en risc d’exclusió social significa que s’estan donant oportunitats de desenvolupament a la comunitat local, millorant la qualitat de vida de les persones que en formen part. I mentre això passa, s’està promovent la inclusió i la integració.

La generació d’oportunitats laborals per a persones en procés de formació i inserció laboral és un dels trets distintius d’aquest projecte, però no és l’únic. Com en qualsevol altre establiment Caprabo, en aquest nou supermercat el comprador hi trobarà una gran varietat d’assortiment  i marques, ara bé, sobresortirà una àmplia oferta de productes de  temporada, ecològics, de comerç just i de i proximitat amb origen, en la mesura del possible, en petits productors i en l’economia social i solidària. Tot plegat, farà que es fomentin relacions justes amb els proveïdors, assegurant que s’adhereixin a pràctiques ètiques i sostenibles facilitarà que la clientela pugui comprar de forma fàcil i saludable  promovent, alhora, la reutilització, el reciclatge (hi haurà productes a granel) i pràctiques de consum respectuoses amb el medi ambient.

2. Canvi de paradigma

Ocupació de persones vulnerables, aposta pels productes de km. 0 i elaborats per petits productors i cooperatives, experiència de compra sostenible… són molts els atributs que diferenciaran aquest establiment de la resta de supermercats i botigues de la vegueria Penedès, però pels seus impulsors hi ha un aspecte clau i és que amb aquest projecte es posa de manifest i es demostra que és possible gestionar un supermercat sota criteris d’impacte social, ambiental, comunitari i econòmic. D’aquesta manera, SIS Caprabo obre portes reivindicant un nou model de franquícia ecosocial que possibilita una manera de consumir més ètica, solidària, sostenible  i alhora que promou l’ocupació laboral de col·lectius desfavorits.

3. Un espai comunitari

Render de l’Espai SIS.

SIS no és només un supermercat inclusiu i social, és també un punt de trobada i de relació que s’articula al voltant de l’Espai SIS. Situada just al costat del supermercat, es tracta d’una  zona polivalent i àmplia que compta amb un bar i un espai pensat també per organitzar-hi exposicions, cursos, tallers i tota mena d’activitats educatives, culturals i de sensibilització.

L’Espai SIS, obra del dissenyador Martí Guixé (Premi Nacional del Disseny 2007), és un espai de participació comunitària pensat perquè qui vulgui pugui entrar-hi a fer un most; qui necessiti una taula per treballar la trobi; qui vulgui exposar la seva obra pugui fer-ho; qui vulgui organitzar una xerrada, presentació o taller sobre qualsevol valor alineat amb el projecte SIS pugui fer-ho. Alhora, serà un catalitzador cultural des d’on naixeran i es farà d’altaveu de propostes innovadores, crítiques, transformadores, de promoció de la integració i la consciència social.

De la gestió d’aquesta zona igual com de la del supermercat, se n’encarregarà el grup Entrem, tot i que en el cas concret de l’Espai SIS comptarà amb la col·laboració de Kunlabi, un espai de treball, reunió, col·laboració, aprenentatge i oci que la cooperativa Bildi Grafiks té a Mediona. D’aquesta manera, la cooperativa de disseny gràfic i comunicació visual suma la seva experiència i coneixement en espais de treball organitzats basats en valors com la democratització del disseny, la creativitat, l’autogestió, la sostenibilitat i el creixement de la comunitat lluny de la ciutat.

4. Projecte Singular

Per fer realitat aquest projecte s’ha comptat amb el finançament del departament d’Empresa i Treball a través de la línia Projectes Singulars de la Direcció General d’Economia Social, Tercer Sector i Cooperatives de la Generalitat de Catalunya. El projecte SIS ha rebut aquest suport econòmic en les convocatòries 2021 i 2022 valorant la promoció de l’economia social i solidària que suposa el projecte i la intercooperació que promou. Amb aquesta ajuda pública s’han pogut cofinançar els estudis previs del projecte i la posada en marxa d’aquest.

5. Objectiu: replicabilitat

Foto cedida per Caprabo

SIS Caprabo és un projecte innovador i valuós que marca la diferència en termes de sostenibilitat i responsabilitat social, que lluita contra el canvi climàtic, integra els col·lectius exclosos de la nostra societat i promou l’enxarxament i la participació comunitària. Aquest és el primer supermercat ecosocial que Caprabo -marca referent i la companyia de supermercats amb més trajectòria del país- té a Catalunya, gràcies a l’acord amb les cinc entitats mencionades de bon principi.

Ara bé, el projecte SIS no vol quedar-se només a Vilafranca, sinó que pretén que el model de Supermercat Inclusiu i Social esdevingui referent entre les empreses del país amb un sistema de franquícies. Si SIS Caprabo funciona, l’objectiu a llarg termini és crear un grup cooperatiu integrat per organitzacions d’arreu del país i que tingui per objectiu obrir i gestionar supermercats, o establiments d’altres sectors, mitjançant aquest model, cooperativitzant serveis entre elles i compartint coneixement i recursos per fer-les més eficients.

El fet de comptar amb l’expertesa del franquiciador (Caprabo en aquest cas), aporta un know how (coneixement) que les entitats impulsores del projecte no tenen i, al mateix temps, contribueix a reduir els riscos empresarials. A més, en tractar-se d’una marca reconeguda per la majoria de població, facilita arribar a nous públics que d’entrada no se senten interpel·lats pels valors o conceptes bandera de l’economia social i solidària.

En definitiva, el propòsit de totes les entitats que tiren endavant SIS és propiciar un canvi de paradigma en el model econòmic predominant i demostrar que és possible gestionar un supermercat amb criteris d’impacte social, ambiental, comunitari i també, evidentment, econòmic. Es tracta, diuen, d’obrir un nou camí per a altres organitzacions de l’economia social i cooperativa.

6. Qui és qui en el projecte

SIS és fruit de la col·laboració de cinc entitats socials i Caprabo. I és que, la intercooperació és un dels trets identitaris de l’economia social i solidària. Per tirar aquest projecte cinc cooperatives d’arreu del país han treballat conjuntament, aportant cadascuna d’elles la seva expertesa i coneixement:

Entrem: Grup cooperatiu d’inserció laboral nascut l’any 1994 a Vilafranca del Penedès. La seva missió és millorar la qualitat de vida de les persones en risc d’exclusió de la vegueria Penedès mitjançant la gestió de projectes sociolaborals, serveis comercials i industrials que permetin oferir oportunitats de formació i feina per a persones amb especials dificultats d’inserció. Té impacte en més de 400 persones a la vegueria Penedès.

Associació Alba: Grup d’entitats (principalment associacions i cooperatives) nascut l’any 1975 a Tàrrega. Té com a objectiu oferir una atenció integral a totes aquelles persones amb qualsevol tipus de discapacitat, col·lectius de joves i infants, gent gran així com altres col·lectius en risc d’exclusió, partint de les seves necessitats i els seus interessos i els de les seves famílies, amb la finalitat d’aconseguir el seu màxim desenvolupament humà i la seva màxima inclusió dins la societat. Té impacte en més de 4.000 persones al Pallars, Urgell i la Segarra.

MoltacteProjecte nascut el 2008, que compta amb botigues outlet sota el model de franquícia al Bages, l’Anoia i Girona. Totes elles estan enfocades a afavorir la salut mental de totes les persones que hi treballen. Des del 2023 forma part del Grup d’entitats d’Economia Social Àuria, que té impacte sobre més de 1.600 persones.

BildiFundada el 2004, és una cooperativa que ofereix serveis de disseny gràfic i comunicació visual a empreses, entitats públiques i privades i a l’administració. Bildi brinda, amb la mirada posada en el disseny gràfic, la realització de projectes de comunicació visual, serveis de consultoria i direcció d’art. Els àmbits d’actuació de Bildi són el cultural, l’institucional, el social i el comercial.

Tàndem socialCooperativa nascuda l’any 2011 i especialitzada en la consultoria estratègica per l’Economia Social i Cooperativa, el Tercer Sector i l’emprenedoria social. Apliquen el seu coneixement i experiència al servei de la transformació econòmica, social, ambiental, educativa i cultural.

Entre aquestes cinc cooperatives sumen més de 1.500 persones treballadores i tenen impacte en més de 6.000 persones.

7. “El projecte té voluntat de replicar-se arreu del país un cop el de Vilafranca estigui consolidat”

Entrevista a Agustí Farell, gerent d’Entrem i director de l’àrea Econòmica-Administrativa

Què us va motivar a tirar endavant el projecte de Supermercats Inclusius Socials?Fomentar la intercooperació entre les empreses de l’Economia Social i Solidària de la vegueria i una empresa líder en l’àmbit de la distribució alimentària com Caprabo per poder generar un model de supermercat transformador i innovador que lluiti pel canvi climàtic i que contribueixi a la integració social de tres col·lectius que es troben en una situació especialment vulnerable respecte a la seva inserció sociolaboral i, per tant, en la seva integració social.

Quins són aquests col·lectius?
Estem parlant de persones amb Trastorn de Salut Mental, discapacitat i persones en risc d’exclusió social. Amb l’obertura del SIS, les cooperatives participants podem ampliar la diversitat de llocs de treball que oferim, podent donar noves opcions de treball per donar resposta a les diferents realitats i capacitats laborals de les persones amb major vulnerabilitat.

Coneixíeu iniciatives similars?
Sí, de fet coneixem de prop una experiència d’èxit similar amb l’obertura del primer supermercat de Catalunya íntegrament gestionat per persones amb discapacitat i que es va dur a terme a Manresa entre Ampans i Caprabo. També teníem constància d’experiències similars a altres parts de l’Estat espanyol com Castella i Lleó, Andalusia i País Basc i altres a França i als Estats Units d’Amèrica.

Com vau buscar els partners?
Cap als volts de l’any 2021 vam establir un primer contacte amb Caprabo on vam posar en comú com volíem que fossin els supermercats en el futur, afegint el valor social. Fruit d’aquestes converses, es busca la intercooperació amb altres entitats del tercer sector (Bildi, Moltacte, Grup Alba i Tàndem Social) i decidim presentar-nos a una convocatòria de projectes Singulars de la Generalitat. A partir d’aquí es consolida la relació amb Caprabo i es crea un grup de treball que començarà a donar forma al projecte.El 2022, en una segona fase i un cop constituït el grup motor impulsor del projecte, s’ha formalitzat la forma jurídica de la plataforma d’entitats, esdevenint una cooperativa de segon grau i en un futur, si el projecte rutlla, es podria ampliar a la resta de la vegueria i del territori català.

Quantes persones usuàries d’Entrem hi treballaran? Han hagut de fer alguna formació específica?
L’estructura dissenyada per la gestió, tant del supermercat com la de l’espai de trobada SIS, està supeditada per una persona que fa la funció d’encarregada i que ha rebut formació i suport en l’acompanyament a la diversitat. Respecte a les persones treballadores, 3 persones tenen situació de risc d’exclusió social, 8 tenen certificat de discapacitat, de les quals 2 amb diagnòstic de salut mental i la resta amb altres tipologies de discapacitat (física, intel·lectual i sensorial). Totes han realitzat formació tècnica pròpia de l’activitat comercial que desenvoluparan. A més, totes les persones amb vulnerabilitat rebran acompanyament en tot moment per part de l’Equip d’Atenció a les Persones del grup cooperatiu Entrem.

Com valoreu el fet que sigui Caprabo una de les partners de projecte, creieu que el fet que sigui una marca molt consolidada en l’àmbit de l’alimentació farà que entri més gent al supermercat?
La participació de Caprabo com a partner de projecte tindrà diversos impactes positius en l’atractiu del supermercat, com poden ser: la confiança dels consumidors en una marca consolidada, l’àmplia gamma de productes de què disposa i la qualitat del producte. A més, Caprabo destaca per la realització de promocions i d’ofertes de manera periòdica per fidelitzar la clientela habitual i atraure’n de nova. Finalment, la visibilitat i publicitat d’una marca consolidada ens ajudarà a arribar a un ampli segment de la població de la vegueria que ràpidament identificarà la nova proposta de supermercat inclusiu amb la qualitat que aporta una cadena d’alimentació com és Caprabo.

Més enllà de generar oportunitats laborals a persones vulnerables, el SIS també serà un bon aparador i punt de venda de productes de cooperatives i productors locals…
Sí, un altre element molt present a l’hora de tirar endavant aquest projecte és potenciar la venda de productes de l’Economia Social i Solidària. Per fer-ho, es donarà prioritat a aquests productes respecte de la resta i es promourà que s’incorporin al catàleg de proveïdores del franquiciador.  S’ha aconseguit que un percentatge molt important del producte venut al supermercat procedeixi de l’Economia Social i Solidària, donant prioritat als productes de proximitat, ecològics, de temporada, a granel, saludables i etiquetats en català, respecte a la resta de productes, fomentant les d’accions pedagògiques per la prevenció del malbaratament alimentari i cercant col·laboracions amb xarxes i entitats del territori. També implementarem processos interns per millorar la recollida i la gestió de residus, la reducció de plàstics i envasos d’un sol ús i altres accions de respecte pel medi ambient.

Si el projecte funciona, teniu previst replicar-lo en altres pobles o ciutats del territori?
El projecte té voluntat de replicar-se arreu de Catalunya un cop  el de Vilafranca estigui consolidat. L’objectiu de les entitats membres que formem part de la plataforma és donar resposta a les oportunitats de fer créixer la xarxa de SIS arreu del territori, comptant amb altres empreses socials amb objectius similars als nostres. A partir de l’obertura del Supermercat d’Iniciativa Social, preveiem que es creï una plataforma de serveis ecosocials mitjançant una nova forma jurídica (cooperativa de serveis) amb la voluntat d’oferir serveis a les franquícies ecosocials de les entitats sòcies i a altres supermercats, i creiem que això també en facilitarà la seva replicabilitat.

Aquest supermercat és una mostra i alhora una reivindicació de la tasca que fan les entitats socials. Queda molta feina a fer encara per aconseguir que aquests col·lectius vulnerables puguin ser presents a molts més  àmbits de la cadena de producció?
Des d’Entrem ens dediquem incansablement a fomentar la inclusió de col·lectius vulnerables en diversos sectors de la cadena de producció. La nostra missió és crear oportunitats, assegurant que aquests grups tinguin accés als diferents rols laboral dins la cadena. Implementem programes de formació, establim aliances amb empreses compromeses del territori i defensem polítiques inclusives. Creiem en un entorn laboral divers que reflecteixi la riquesa de la societat. Treballem per eliminar estigmes i prejudicis, promovent un futur en el qual cada persona, independentment de la seva situació, pugui desenvoluparse professionalment i tirar endavant el seu projecte de vida amb autonomia

FER UN COMENTARI