Vilafranca en Comú ha exposat aquesta tarda una bateria de propostes que faran arribar a la Generalitat i a l’Ajuntament vilafranquí al voltant de la cura de la gent gran i la tornada als centres educatius per part del sector infantil.
Així, els comuns exigeixen que l’equip de govern posi en marxa mocions sobre la infància que ja es van aprovar per unanimitat des del 2016 i demanen que es replantegi tot el model d’atenció a la gent gran.
Canvi de paradigma
Des de Vilafranca en Comú creuen que la crisi derivada de la COVID-19 ha evidenciat que la cura de la gent gran a Vilafranca no està ben planificada: “volem que el nou model d’atenció s’inspiri en els països nòrdics i en alguns territoris d’Estats Units, que donen veu a la gent gran i els permeten decidir on i com volen viure fins al final de la seva vida” apuntava Montse Romagosa. “La pandèmia ha tingut efectes catastròfics en la gent gran de centres públics i privats, perquè hi havia poc personal i en condicions precàries i els espais estaven massificats: a l’Alt Penedès de cada 3 persones mortes per la COVID-19 dues han estat en residències. Cal que es faci un model de qualitat on la gent gran pugui envellir en el seu entorn de sempre amb el suport i acompanyament necessari”.
En aquesta línia, els comuns troben que caldria integrar els serveis de salut i els serveis socials i reconèixer socialment i laboral les tasques de cura, que es dugui a terme una diagnosi que analitzi quina és la situació i necessitats de la població envellida actual, que els centres disposin de més personal i s’implementin dos centres de dia com a equipament municipal d’acompanyament comunitari “tot i que l’ideal seria que a la llarga cada barri en tingués un per garantir la proximitat”, afegia Romagosa.
Finalment, els comuns han recordat la proposta de desenvolupar una plataforma de serveis a l’espai de l’antic hospital de Sant Francesc, habilitant-hi un centre de dia i una llar-residència.
Garantir una tornada segura
Pel què fa a la infància, el regidor Ramon Arnabat exposava que la segregació escolar s’ha aguditzat a causa del coronavirus i el confinament i que “cal actuar de manera immediata i a mig termini i assegurar que el curs es pot començar amb les màximes garanties”. Arnabat apuntava que, segons un informe recent de la Fundació Jaume Bofill, Catalunya és un dels deu països europeus amb més segregació escolar; i Vilafranca un dels municipis de més de 10.000 habitants amb més problemes de segregació.
“Actualment, més d’un 84% dels alumnes que han de rebre ajuts per la situació econòmica de la seva família van a centres públics, mentre que només un 14% assisteix a centres concertats”, comentava el regidor. “Hi ha un clar desequilibri en qui entoma els alumnes que passen per dificultats, i caldria que la distribució d’alumnes en centres educatius que reben fons públics fos més equitativa”.
Arnabat també ha posat èmfasi en la inesborrable escletxa digital, que s’ha fet més palesa aquests dies de confinament i escola des de casa, i demanava que s’elabori un pla personalitzat per acompanyar les famílies en la represa del curs per garantir que els alumnes no falten a escola per pors i inseguretats. Vilafranca en Comú també demana que es planifiqui el lleure educatiu que recuperi la part formativa que no s’ha pogut fer i que “l’Ajuntament vetlli perquè l’oferta educativa sigui suficient i s’asseguri l’accés a tots els alumnes amb ajuts i beques”.
El regidor ha recordat que l’Ajuntament de Vilafranca disposa de tres mocions aprovades que encara no s’han dut a terme: el 2016 es va aprovar la creació de camins escolars per garantir un accés tranquil a les escoles, el 2018 es va aprovar una moció que garantia l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a tota la ciutadania, i el 2017 es va aprovar la creació d’un consell d’infants i adolescents. Finalment, Arnabat apuntava que el Consell Escolar hauria de tenir com a prioritat la lluita contra la segregació escolar i que l’equip de govern “hauria de replantejar-se el sistema d’ajuts que va modificar i que ha afectat negativament a moltes famílies en la realització de sortides i activitats per part dels alumnes”.