Molta gent al barri de Mar no veu amb bons ulls la zona verda que s’hi ha implantat, en què només es permet aparcar al carrer –de franc– a empadronats al barri, propietaris d’habitatges i vehicles d’empresa amb seu a la zona (tots amb targeta expedida per l’Ajuntament, que ha d’estar visible al parabrises). Diumenge va entrar en servei una mesura que l’Ajuntament ha dit que és per treure trànsit forà del barri i fer-lo més amable per als residents. Però molts dels que hi fan vida no ho veuen igual. La Fura ha sondejat uns quants veïns i persones que hi regenten establiments i cap ni un ha valorat positivament la mesura. Alguns, anticipant conseqüències negatives. Altres, explicant que ja les pateixen fa dies. Només el president de l’Associació de Veïns del Barri de Mar defensa una mesura que no deixa de ser una prova pilot.
Bars amb menys clients
Josep Ll. Chamorro, del Bar Cal Chamorro, afirma que “el barri ha quedat més mort” perquè, per exemple, “els que anaven a la platja del Far, després agafaven el cotxe i venien a fer un beure o a dinar aquí, que és més econòmic que al passeig marítim, i ara ja no ho fan” perquè no poden estacionar ni pagant. També Francisco Monago, que regenta el bar Xatoli de Mar, explica un cas concret que li va passar diumenge: taula parada per a vuit, dues famílies; sis estan asseguts i dos, tombant pel barri buscant lloc per aparcar; no en troben i, tenint el plat a taula, s’aixequen tots i se’n van. “Al comerç, ens ha enfonsat”, assegura Monago, que pensa que si almenys fos zona blava, podrien estacionar-hi pagant. Però ara ni així. El bàrman creu que la mesura no és legal i assegura que ho denunciarà a la Guàrdia Civil: “paguem impostos, jo que treballo aquí no puc aparcar i els clients que venen de fora no poden venir els dos mesos que tenim més clients; que diguin clarament que volen que Baix-a-Mar sigui una ciutat dormitori”.
Karim Errey, que porta el supermercat Coaliment, afirma que fa més d’una setmana que nota “bastant” la pèrdua de clients, “des que van pintar el terra i la gent pensava que ja havia començat” a funcionar l’àrea verda. Segons Errey, si no poden estacionar-hi, aniran a la platja a altres pobles com Cubelles o Sitges i el negoci se’n ressentirà”. Tampoc Mariona Isern, de la botiga de nàutica Accantillage Diffussion, troba necessària l’àrea verda, que sumada a la conversió en zona de vianants del carrer Llibertat i la prohibició d’aparcar des de la plaça de la Immaculada Concepció fins al Mercat de Mar, fa que es perdin molts llocs per deixar el vehicle: “als negocis, ens dona més problemes que bé”.
Anna Rodero, de la xarcuteria Don Jamon, està “indignada”. Primer perquè treballa vuit hores al dia, sis dies a la setmana, i no pot deixar el vehicle enlloc. Ho pot fer a la zona blava a preu reduït, però assegura que quan arriba a les 4 de la tarda ja no hi ha places. I segon, perquè els clients de fora, de Cunit, Segur, Cubelles o estrangers fidelitzats, “no saben com vindran a comprar”.
Veïns sense plaça
Esther Campo té la segona residència al barri. La seva família fa 50 anys que hi va els estius i caps de setmana. I es queixa que no hi pot aparcar. Tampoc entén que s’hagin perdut tantes places a les cantonades amb unes “pintures blaves” que troba “inútils”.
Finalment, una persona que es vol mantenir en l’anonimat és taxativa: “al barri no trobaràs ningú que digui que l’àrea verda és bona” perquè hi va “molta gent de fora que ara ni hi comprarà el pa, ni el diari, ni anirà al mercat. Tothom hi perdrà”. La conseqüència és que ara molta gent amb segona residència o negoci al barri estan buscant “desesperadament” una plaça d’aparcament per llogar.
L’Associació de Veïns ho defensa
Fèlix Senabre, president de l’Associació de Veïns del Barri de Mar, és l’únic que defensa la mesura, que recorda que és una prova experimental, que no se sap si l’any que ve continuarà, o si passarà a zona blava, o si s’alliberarà. Recorda que l’àrea verda “només té sentit per evitar que la gent que aparcava a la platja del Far hi busqui refugi”. Creu que és una “molt bona solució, sempre que les altres mesures s’apliquin igual de bé”. En aquest sentit, denuncia que “ningú sap que hi ha els busos llançadora”. Hi ha 300 places davant de l’AKI i habitualment hi ha només 10-14 vehicles aparcats (diumenge, una trentena). “Ha sigut un fracàs d’informació, i si la gent no se n’assabenta, no el farà servir”.
Quant a les queixes veïnals, el president de l’Associació recorda que en totes les reunions fetes amb l’Ajuntament, tots els veïns estaven d’acord amb l’àrea verda. Per Senabre, cal trobar una solució per pacificar el trànsit al barri, i ara s’ha aconseguit. “jo tinc zona blava davant de casa i m’espavilo; hi ha gent que vol aparcar davant, ells i els familiars”. I Senabre només hi veu quatre opcions: deixar-ho com abans, tot zona blava, tot zona verda exclusiva per a veïns (com és ara) o zona verda gratuïta per a veïns i de pagament per als forans.