El foc té una importància capital en el model de festa major popular imperant a les nostres contrades. Però si hi ha un lloc on encara hi juga un paper més preponderant és al Vendrell, on malgrat que la seva tradició és més aviat contemporània, sí que hi ha arrelat amb força i a hores d’ara és la vila que més bèsties de foc té, un total de vuit. Això, juntament amb el Ball de Diables centenari, els Diablons, el correfoc, la carretillada i l’encesa del campanar, fa que per festa major el foc sol mogui més de 600 persones i mil quilos de material pirotècnic.

 

9. Tenim una de les cercaviles de foc més grans que es poden disfrutar

Sergi Gonzàlez, membre de la Comissió de foc del Vendrell i expresident del Tallot.

 

Per què és tan important el foc, al Vendrell?
Crec que ja ens ve com a relat. A inicis de juliol, en les festes del Pa Beneit, cada barri fa la seva traca, la seva falla i la seva encesa. Tot aquest caliu el paeixes de petit. La tradició familiar està molt arrelada i a la canalla li va agafant el cuquet, amb tot aquest ventall de bèsties que hi ha, els Diablons infantils, la Víbria…

 

Tanmateix, aquesta gran quantitat de bèsties de foc és força contemporània.
El gran gran volum és d’inicis dels 80 i fins a mitjans 90. Fins a aquella època només hi havia hagut el Ball de Diables, que és centenari, però això ja t’està dient que al poble hi ha una solera de foc. Dels 80 al 97 quasi cada any surt una bèstia, se’n reconstrueix una altra… va ser un continu d’incorporacions al bestiari i a la cercavila de foc.

 

Quina és la primera bèstia de foc?
El Drac Coronat, que és de 1980.

 

?
Es té constància que va participar a la festa major del 1980 al 1982.

 

Què se n’ha fet?
L’última constància que en tenim és que s’havia fet malbé i només en queda el cap. La Comissió de Foc vam intentar moure-ho perquè se’n fes una recreació però la regidora Àngels Turdiu va parlar amb els seus propietaris i ens va dir que no. La Comissió de Foc volíem una figura pròpia per portar-la entre tota la gent del bestiari, que som més de 400 persones, i que fos un segell del Vendrell. Vam buscar la manera que participés a la cercavila del matí de Santa Anna, que no hi surt cap figura de foc.

 

Les bèsties, són totes propietat de la societat civil?
Un dels grans avantatges del Vendrell és que la majoria de bèsties estan fetes per la pròpia entitat, que som artesans. L’essència és la inquietud dels propis membres de cada colla per fer, desfer, adaptar punts de foc, fer modificacions…

 

A finals de l’any passat, la cercavila de foc va ser escollida com un dels set tresors del patrimoni cultural del Vendrell. Com ho valoreu?
És una de les cercaviles de foc més grans que es poden disfrutar. Hi ha entre 17 i 20 grups de foc: les vuit bèsties de foc, els Diables, els Diablons i cada grup té dret a portar una colla convidada. Comença a ¼ de 10, cap a les 12 hi ha la carretillada i s’acaba amb l’encesa del campanar. Són quasi quatre hores de foc amb 700 bojos del foc.
Esteu contents de com es va resoldre la tancada de la plaça Vella durant l’encesa del campanar?
Aquell any, en ser novetat per a tots la nova normativa europea, es va pagar. La gent no podia ser a la plaça però… i els balcons? i les teulades? i les terrasses de la plaça Francesc Macià, que no es van retirar? No són a 25 metres. Era aquesta la contradicció. I els articles pirotècnics estan tirats a 92 metres d’altura, i si la carcassa puja vint metres, s’enlaira a més de 110 metres i el vano de caiguda s’allarga molt més. A més, la majoria es tiren des del terrat o la teulada de l’església, i les del campanar fan més color. Aquell any van passar l’encesa al dia 27 però jo no entenc una cercavila de foc sense una carretillada i una encesa del campanar. Vam veure que no era viable i la línia que es respecta és la de les jardineres del carrer Alt. Aquest any serà el primer sense plàtans.

 

Hi haurà algun canvi?
No. Hi haurà més espai. Fins fa alguns anys els Diables sempre obrien la cercavila de foc
i el Caramot anaven els últims. Les altres bèsties s’anaven intercalant. Ara donem l’opció que si una bèstia fa l’aniversari, tanqui l’entrada a la plaça Vella abans de la carretillada amb una encesa diferent de les habituals. Aquest any ho fem el Tallot, que farem una encesa més lluïda. En total a la cercavila de foc es fan cinc enceses de lluïment: al Pont de França, a la plaça Nova, l’entrada a la Rambla i dues a la plaça Vella.

 

Quin volum de pólvora es crema la nit del 26?
Es va comptabilitzar perquè el protocol de la Llei de foc t’ho demanava. La pirotècnia es basa en material detonant, que és el més explosiu, i material de lluïment, de color. A la cercavila potser cremem 700 quilos de material pirotècnic i a la carretillada uns 40 quilos dels Diables, que fan una representació de la lluita del bé i el mal: representa que estan a l’infern, han perdut la batalla i fan la carretillada com a rancor, amb Llucifer i la Diablesa al mig i la resta de diables al voltant girant en sentit contrari a les agulles del rellotge per intentar fer anar el temps enrere i tenir una altra oportunitat de lluitar i guanyar al bé.

 

8. Caramot

Caramot (foto: Víctor Merencio).

1984
750 quilos
20 metres de llargada, 2,50 d’amplada, 3 d’alçada
68 punts de foc

La més antiga de les figures de foc actuals del Vendrell i també la més gran d’Europa, possiblement només superada al món pels dracs xinesos, el Caramot és una bèstia mastodòntica. Requereix vuit persones per traginar-la ja que és com un tràiler articulat amb quatre vagons (el cap, dos intermedis i la cua), units amb unes lones ignífugues. El van pensar, dissenyar i construir (amb ferro i fibra de vidre) els propis membres del grup, que l’han d’anar restaurant anualment. Ateses les seves dimensions, la seva presència a la plaça Vella traient foc és molt impactant. Ha actuat al País Basc, Portugal, a la Mercè (Barcelona), Valls…

 

7. Puces del Caramot

Una de les quatre Puces del Caramot (foto: Mireia Serrano).

1999
30 quilos
1 metre de llargada, 60 centímetres d’amplada, 1,80 metres d’alçada
6 punts de foc

N’hi ha quatre, que acompanyen el Caramot, i es van construir (a càrrec de Dolors Sans) per representar l’entitat a les sortides fora del Vendrell, atesa la dificultat de desplaçar una bèstia tan gran. Ballen individualment, fet que els dona molta mobilitat, dinamisme i imprevisibilitat. El motiu de la forma d’insecte: un any, en treure el Caramot del magatzem on reposava a vigílies de festa major, s’hi van trobar uns gats, i el drac estava ple de puces.

 

6. Cabrot

Cabrot.

1991
120 quilos
4,5 metres de llargada, 2 d’amplada,
3,5 d’alçada
12 punts de foc

Aquest drac de foc té una presència infernal, amb un Llucifer que cavalca sobre una serp de dos caps. De gran bellesa estètica, amb una anatomia única, monumental, construïda per la vilafranquina Dolors Sans, el temible Cabrot s’acompanya d’un material pirotècnic molt acolorit, amb maces i el ceptrot, i els tabals d’acompanyament musical. Ha actuat a Casp, Extremadura i Catalunya Nord.

 

5. Mulassa Feixuga

Mulassa feixuga (foto: Víctor Merencio).

1995
75 quilos
3 metres de llargada, 290 centímetres d’amplada, 2,50 metres d’alçada
9 punts de foc

Dissenyada pels artistes baixpenedesencs David Martín i Carles Alonso, amb l’ajut de joves dels col·lectius Els Feixucs i del Bou de foc, està feta de fibra de vidre amb una estètica trencadora dins el bestiari de foc de Catalunya. Al 1997 se’n van remodelar l’estructura interior i els punts de foc. La pirotècnia que usa en les enceses de lluïment és poc habitual. A mitjan anys 80 hi va haver al Vendrell una primera mulassa, la Mulassa Botafoc, el cap de la qual és ara el cap de l’Espanta-rucs de Llorenç.

 

4. Bou de foc

Bou de foc (foto: Víctor Merencio).

1991
35 quilos
3,5 metres de llargada, 90 centímetres d’amplada, 2,30 metres d’alçada
12 punts de foc

L’actual figura és una rèplica, feta per la constructora Dolors Sans amb resina i fibra de vidre, d’aquell Bou de foc construït al 1986 per cinc joves vendrellencs (Salvador Arroyo, Pau Arroyo, Jordi Arroyo, Josep Sivill i David Pérez) amb una estructura de fusta recoberta amb pasta de paper. Les úniques diferències són que és més gran, i la forma i disposició de la cua. El primer bou va quedar parcialment destruït en encendre’s el carretó dels coets durant la cercavila de foc de 1991. L’any 1996, en el seu desè aniversari, es va casar amb la vaca Xula de Vacarisses. Els últims anys, sol entrar a plaça amb un roncador que causa molt d’estrèpit.

 

3. Tallot

Tallot (foto: Víctor Merencio).

1997
80 quilos
3 metres de llargada, 1,40 d’amplada, 1,90 d’alçada
14 punts de foc

Innovador drac, del qual surten figures humanes que simbolitzen les persones que s’ha cruspit. Va ser construir per cinc joves arran de la dissolució del grup que portava la Mulassa Botafoc; periòdicament en van fent modificacions, com un canvi de color (2005) o una reforma estructural (2007). El Tallot està fet de ferro, guix, fang i fibra de vidre. Ha actuat a Castelló i a l’Aquelarre de Cervera. A voltes pot donar sensació de bola de foc gràcies als punts de foc que té escampats per tot el cos i als girs agressius que donen els seus tres portadors.

 

2. Víbria

Víbria (foto: Ajuntament del Vendrell).

2007
37 quilos
3 metres de llargada, 2,50 d’amplada, 2,50 d’alçada
14 punts de foc

Peça fonamental per mantenir viu l’esperit de foc entre la canalla de la vila ja que és el pas intermedi entre els Diablons (7 – 14 anys) i les figures zoomòrfiques d’adults (a partir de 18 anys). La víbria és un drac femella infantil, que porten joves d’entre 14 i 18 anys. Va ser construïda per Ramon Aumedes (Taller Sarandaca) i batejada pels Diablons del Vendrell el juliol de fa deu anys, durant el Nostrafoc. El seu foc blanc fa que durant l’encesa llueixi molt la seva silueta.

 

1. Borinot de foc

Borinot de foc (foto: Víctor Merencio).

2011
80 quilos
3 metres de llargada, 1,40 d’amplada, 1,85 d’alçada
16 punts de foc

La darrera de les bèsties de foc construïda al Vendrell, a càrrec dels propis membres de la colla. El duen dos portants, que traginen una estructura de ferro recoberta amb una carcassa de fibra de vidre amb forma d’insecte. Va acompanyat de percussió i és l’única que també de gralles, fet que li dona una sonorització diferent. Fa una coreografia de foc amb ús de colors i enceses amb retards que resulta impactant, també pel volum de foc que genera.

FER UN COMENTARI