El grup municipal Vilafranca en Comú ha presentat aquesta setmana una proposta de millora del servei del bus urbà, i ha aprofitat per expressar el seu desacord davant les votacions en contra d’ERC i JxC i l’abstenció de la CUP al Parlament pel què fa a un punt de la resolució sobre l’execució del carril de bus VAO a la B-23. La proposta va ser presentada per Catalunya en Comú després que hagués estat aprovada per tots els grups municipals a l’Ajuntament de Vilafranca; i els comuns van expressar la seva sorpresa en veure que “tant Esquerra Republicana com Junts per Catalunya votaven en contra d’un dels dos punts”.
En aquest cas, ERC i JxC rebutjaven que la construcció no se situés en el marc de les discrepàncies de traspàs de competències de la B-23 amb Foment. Des de Vilafranca en Comú demanaven “coherència i responsabilitat” als partits independentistes.
Més freqüència de busos i millores de manteniment
Pel què fa al servei de bus urbà, els comuns asseguren que “hi ha moltes deficiències que en restrigeixen l’ús”, com la manca de bancs en sis de les 55 parades de Vilafranca, la mala il·luminació i manca de papereres, una andana d’accés no adaptada en quatre punts (prop de la Residència Mare Ràfols, al carrer Beneficiència, a la zona esportiva i al carrer Amàlia Soler-cantonada amb el carrer Bisbe Morgades), i que només en divuit parades es disposa de marquesina.
Des de Vilafranca en Comú també reclamen una millora dels panells informatius i remarcaven que, per tal que el servei sigui utilitzat per més població, caldria “augmentar la freqüència dels busos, aplicar una tarifació social, fer concordar horaris amb els trens de rodalies i valorar si es podrien establir rutes entre els polígons del voltant i als pàrquings dels afores de Vilafranca”.
Ramon Arnabat, regidor del partit, afegia que aquestes mesures permetrien “retirar més vehicles privats del nucli urbà i rebaixar el preu dels viatges”. El regidor comentava que l’Ajuntament destina 420.000 euros anuals al servei de bus i 5.000 més en el seu manteniment, i que augmentar la partida pressupostària fins a uns 15.000 euros permetria dur a terme aquestes millores i plantejar-se el canvi a autobusos híbrids o elèctrics.
Aquest 2020 es canvia la contractació del servei, i és per això que els comuns presenten aquestes propostes i demanen que s’estudïi el bus a demanda “per tal que no circuli buit i s’adapti a les necessitats de la ciutadania”. Arnabat apuntava que una millora del servei aconseguiria que fos “més eficient en àmbit social i mediambiental”.