A partir d’aquesta setmana els vilanovins i vilanovines que vulguin comprar en establiments de consum responsable, vulguin obtenir productes i serveis d’empreses que promouen l’economia social i solidària i no sàpiguen on es troben aquests negocis els podran identificar fàcilment a través d’un mapa. Aquest dimarts el govern de Vilanova i la Geltrú ha presentat el Mapa pel Consum Responsable, una iniciativa que té per objectiu identificar i donar visibilitat a iniciatives econòmiques de la ciutat que prioritzen el compromís social i el consum responsable.
El mapa es pot visitar a través de la pàgina web de l’Ajuntament de Vilanova, tot i que la intenció és fer-ne una versió en paper que es pugui agafar dels establiments i tenir-lo a mà quan sigui necessari. De moment, la regidoria d’Economia Social i Solidària ha identificat 31 negocis, que ja es poden trobar en el mapa virtual i que ja disposen d’aquest nou segell local. El regidor d’Economia Social i Solidària de Vilanova, Enric Garriga, ha destacat que són establiments molt diversos i que geogràficament estan molt repartits per tota la ciutat.
En aquest nou mapa s’hi poden localitzar des d’empreses que venen cistelles de fruita i verdura ecologica, cooperatives d’iniciatives socials, botigues que venen productes de neteja a granel, bugaderies que només utilitzen sabó biodegradable o iniciatives sense ànim de lucre que produeixen i comercialitzen energia renovable, entre d’altres.
Els negocis que vulguin aparèixer en el mapa han de complir set criteris que defineixen el que és l’economia social. Així, han de ser negocis que promoguin la democràcia, la participació i l’equitat; la transparència, la coherència, el mercat social i la inclusió, ha d’oferir condicions laborals de desenvolupament personal, transformació de l’entorn, proximitat i arrelament al territori, que tinguin un model transformador i han de ser negocis que promoguin la sostenibilitat. El regidor Enric Garriga ha explicat que són criteris “molt laxos i poc estrictes”, ja que l’objectiu és fer créixer aquest mapa. Per exemple, una de les fites que s’ha marcat el govern vilanoví és empentar els empresaris que ara mateix no compleixen algun dels criteris, a fer petits canvis en el seu model de negoci per tenir visibilitat en el mapa.
Per la seva banda, l’alcaldessa Olga Arnau ha destacat que el mapa també vol ser “un estímul perquè els ciutadans adquireixin hàbits de consum responsable apostant pels productes de proximitat”.
Per poder accedir en aquest mapa virtual s’ha d’entrar a l’apartat mapes de la web municipal i allà cercar els establiments. A més, els negocis a peu de carrer tenen un distintiu a la porta que els identifica com a comerç responsable.