L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú impulsa el programa Locals Vius amb l’objectiu de recuperar l’activitat comercial i promoure que es reobrin locals comercials buits i oficines en desús de l’àrea comercial de la ciutat. La iniciativa busca assolir el doble objectiu d’ajudar, en primer lloc, a reviure i recuperar l’activitat de negoci en el local i, simultàniament, reforçar la malla i teixit comercial de l’entorn.
Visita d’una delegació de marques de moda
Per començar s’ha fixat actuar sobre els locals buits de la rambla Principal i el sector de l’illa de vianants. Per aquesta raó, s’ha fet una visita a quatre d’aquests locals amb representants del Modacc, el Clúster Català de la Moda i el Tèxtil, com un dels principals agents econòmic del sector a Catalunya. La delegació del Modacc ha estat integrada pels directius de marques consolidades del sector de la moda, com Sita Murt, Simorra, Punto Blanco, Munich, Mango o Mus&Bombon. Per part vilanovina, els han acompanyat la regidora de Projecció de Ciutat, Capitalitat i Empresa, Anna Ribera; la presidenta de la Federació Empresarial del Gran Penedès, Neus Lloveras, i el president de Viu Comerç, Alfred Olba.
La regidora de Projecció de Ciutat, Capitalitat i Empresa, Anna Ribera, explica el rol de l’Ajuntament en l’organització de la visita: “hem provocat que un seguit de marques catalanes vinguin a conèixer la nostra ciutat, que vegin el centre, que és un pol comercial de tota la comarca i per a les comarques interiors de la C-15. Hem demanat que vinguin perquè ens coneguin i puguin considerar instal·lar-se a la ciutat”.
Un 30% dels establiments de la ciutat pertanyen al sector de la moda. La xifra arriba al 43%, comptant els establiments de complements i equipaments per a les persones. Això confereix rellevància a la visita dels representants del Modacc com un dels públic diana i potencials inversors per a implantar-se a Vilanova.
Josep Ignasi Reixach, director general de Punto Blanco, considera que és un context complex per al sector del comerç: “Veure una rambla amb locals buits no afavoreix ningú, ni a la ciutat ni a la resta del comerç. Seria interessant posar preus de lloguer raonables o fins i tot uns preus progressius. Aquí d’entrada hi ha preus similars als de carrers importants de Barcelona, hi ha el risc de viure en una rotació constant”, ha afirmat. Des de la Regidoria de Projecció de Ciutat, Capitalitat i Empresa es coincideix amb l’anàlisi dels representants del clúster sobre aquesta adequació dels lloguers. La regidora Anna Ribera puntualitza: “No podem incidir en els preus perquè tenen a veure amb l’oferta i la demanda, però sí que podem recomanar que aquests preus es revisin. Les marques que ens han visitat tenen experiència perquè es troben en altres ciutats i municipis i saben com es mouen aquests preus de lloguer”.
La visita s’emmarca en la primera fase d’execució del projecte, que comportarà una diagnosi i identificació dels espais sense activitat, caracteritzant-los en fitxes on s’explicitaran ubicació, característiques i potencialitats. Aquesta diagnosi actua com una mena de catàleg que es posarà a disposició de potencials inversors, com les firmes integrants del Modacc. El projecte, més enllà de l’aprofitament immobiliari, vol fer visibles els espais tot executant accions que evidenciïn les potencialitats. Es tracta d’accions efímeres sobre els interiors i els aparadors per concentrar l’atenció sobre els espais. La Diputació Barcelona ha aportat una subvenció de 17.500 € per a la confecció de tota aquesta prospecció i anàlisi per al projecte, que comptarà amb una inversió total de 30.000 €.
Utilitzar els aparadors com a finestres promocionals del comerç local serà una d’aquestes accions temporals. Exposicions de fotografies, accions artístiques, performances creatives o altres accions, serviran per mostrar els espais.