Vilanova, la ciutat més gran que farà recollida de la brossa porta a porta

0
2748
Olga Arnau i Marta Jofra han compartit govern durant tres anys.

L’equip de govern de l’Ajuntament  ha presentat públicament el nou model de recollida de residus domiciliari que preveu implantar a Vilanova a partir de mitjan 2021, i que està subjecte a la seva aprovació en el ple municipal del 17 de febrer. Es tracta d’un sistema que universalitza la recollida de la brossa porta a porta en la majoria de tipologies de brossa, però que en determinats barris es combina amb la recollida amb contenidor a la via pública en algunes fraccions. Val a dir que quan es posi en marxa, Vilanova serà la ciutat més gran de Catalunya que reculli la brossa porta a porta. Fins ara ho és Berga, amb 16.000 habitants, però també hi ha experiències a Milà o Parma, amb bon funcionament.

Una ciutat, dues zones

Segons l’estudi que ha fet una empresa especialitzada per a Vilanova, la ciutat es dividirà en dues zones. Als barris amb major densitat (zona 1) s’hi recollirà porta a porta el paper i cartró (un cop per setmana), els envasos (dos dies a la setmana) i la brossa inorgànica; l’orgànica es dipositarà en uns contenidors que tindran control personalitzat d’accés i tancament electrònic amb una targeta, de manera que permetran parametritzar qui fa la separació de la brossa correctament; i els vidres es deixaran en contenidors. La zona 1, a grans trets, abraça els barris de Sant Joan, Ribes Roges, Barri de Mar, Prat de Vilanova i plaça de la Sardana.

La zona 2 està formada per la resta del nucli antic, la Geltrú, el Tacó, la Collada-Els Sis Camins, les Casernes, L’Armanyà, Fondo Somella, L’Aragai, el Molí de Vent, el Centre, Santa Maria, Can Marquès i Masia Nova, i tot s’hi recollirà porta a porta: el vidre i el rebuig, quinzenalment; el paper i cartró, un dia a la setmana; els envasos, dos dies; i l’orgànica, tres dies a la setmana. Cada tipus de brossa tindrà la seva bossa homologada.

Per determinar la separació de zones, s’han tingut en compte paràmetres com la mitjana d’habitatges per parcel·la, les zones verdes, l’amplada de voreres, el nombre d’establiments comercials i la densitat de població, entre altres.

D’altra banda, els grans generadors de brossa (principalment, empreses) tindran recollida de totes les fraccions porta a porta; a les zones periurbanes, es farà en àrees tancades de contenidors a les quals només s’hi podrà accedir amb control d’accés i identificació de cada contenidor. I també hi haurà dotze àrees d’emergència, per quan no es pugui complir amb els horaris –nocturns– que s’establiran de recollida. I vuit inspectors/educadors faran el control del bon funcionament del sistema. El nou sistema de recollida d’escombraries també suposarà la creació de 46 nous llocs de treball, que se sumaran als 38 actuals.

L’alcaldessa Olga Arnau ha dit que el nou model de gestió de residus és necessari per fomentar el reciclatge i augmentar-lo un 5% com a mínim cada quinquenni, fins a arribar al 65% al 2035 (actualment és del 38%). El gran problema és la poca separació de la brossa orgànica i l’excés de rebuig: en aquests moments, de cada 15 tones de bosses de rebuig que van a l’abocador, nou són d’orgànica no separada; només el 6% del que es recull a la ciutat és brossa orgànica.

La regidora de Medi Ambient, Marta Jofra, ha explicat que si no es canvia el model actual de brossa per tal que augmenti el reciclatge, els 1,4 milions d’euros de dèficit que té ara el servei es convertiran al 2024 en 2,4 milions a causa de l’increment progressiu de costos de tota tona que s’enviï a l’abocador dels Hostalets de Pierola, on va el rebuig. “Si es canvia el model, el cost del servei pujarà molt perquè calen molts més treballadors, però baixarà el cànon per l’abocador i tindrem més ingressos derivats del reciclatge que fem”, ha assegurat Jofra. Segons l’estudi fet, si es manté el servei externalitzat, el servei tindrà un dèficit per a les arques municipals d’1,77 milions d’euros, mentre que si l’internalitza l’Ajuntament serà de -1,18 milions d’euros (sempre amb previsió que es multipliqui el reciclatge, com ha passat a tots els municipis que fan porta a porta). El debat, però, de si ho ha de fer una empresa externa (com ara fa Valoriza) o la mateixa administració local, segueix obert.

FER UN COMENTARI