El govern de Vilanova ha anunciat que està treballant perquè a partir del segon trimestre del 2020 els cotxes, camions i motos que vulguin creuar la ciutat no ho facin pel centre. I és que, aprofitant la coincidència de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, l’Ajuntament ha donat a conèixer els eixos estratègics que en aquesta matèria contempla el pla de mandat i entre els quals destaca el Pla de Pacificació del centre de Vilanova.
L’objectiu d’aquest pla és millorar la seguretat de les persones que circulen pel centre, reduir les emissions de gasos de vehicles en aquesta zona i millorar els espais de socialització de l’àmbit afectat. Per aconseguir-ho plantegen crear una gran illa que quedaria compresa al sud per les avingudes d’Antoni Vidal i de Tomàs Ventosa; a l’oest entre la rambla de Salvador Samà i el carrer del Para Garí; a l’est entre els carrers de la Unió i del Raval de la Pastera; al nord entre els carrers de Tarragona, Sant Magí i l’Hospital i que englobaria també el nucli antic de la Geltrú. En aquesta gran zona la prioritat serà pels vianants i els ciclistes, a la vegada que s’insisteix que es podrà accedir arreu amb vehicle, tot i que es potenciaran els vials de contorn per dissuadir de creuar tot l’àmbit amb vehicle. “El nostre objectiu és reduir el nombre de vehicles que per travessar la ciutat passen pel centre”, anunciava el regidor de Mobilitat i Projectes i Obres de l’Espai Urbà, Antoni Palacios.
Segons el govern, entre un 70 i un 80% dels vehicles que circulen pel centre ho fan únicament per creuar la ciutat: “la intervenció garanteix l’accés als habitatges, però no facilita que s’utilitzi com a una drecera. És un model que prioritza les persones que circulen a peu o en bicicleta”. Amb aquest pla la Rambla esdevindrà zona lliure de vehicles motoritzats i només la podran creuar pel carrer d’Almirall Colom les ambulàncies i el bus.
A banda de la reorganització del trànsit, també es contempla millorar la gestió de les zones de càrrega i descàrrega. Es vol evitar el mal ús que actualment se’n fa (utilització fora d’horaris permesos, accés a zones ja pacificades, etc.). Per resoldre-ho es preveu reforçar la senyalització d’aquestes zones, augmentar el nombre d’espais de càrrega i descàrrega comercials i particulars (potenciar, per exemple, les zones d’aturada curta per des-encotxar), crear grans zones de càrrega i descàrrega pròximes als llocs amb més activitat comercial (es parla de les places de Soler i Carbonell, de les Neus o carrer Tetuan), o bé millorar els itineraris entre la zona pacificada i els aparcaments exteriors.
Actualment el pla està en fase de disseny i ja s’ha parlat amb els serveis de protecció civil i emergències. A més, es preveu obrir un període perquè els agents implicats (comerciants i transportistes, veïnat i ciutadania, serveis de recollida de residus, transport públic, etc.) hi participin. Segons Antoni Palacios, aquesta fase d’informació i participació podria allargar-se durant el primer trimestre de 2020 i es preveu que a partir de l’abril i fins a finals d’any el projecte es pugui anar implantant de forma progressiva.
Camins escolars
A banda d’aquest pla de pacificació del trànsit de vehicles amb motor pel centre de Vilanova, des del govern s’anuncia que també s’està treballant en la pacificació dels entorns escolars. Així, Núria Parès, coordinadora de Projectes i Obres de l’Espai Urbà, va apuntar que l’objectiu s’està treballant “amb la creació d’itineraris segurs i pacificats que connectin els centres educatius amb la resta de la ciutat”. Parès va destacar algunes actuacions ja realitzades com l’itinerari estratègic al barri de Mar que connecta la rambla de la Pau amb l’escola Arjau i Garot i arriba a l’institut de Baix-a-Mar utilitzant el passatge del Gas que s’ha fet accessible, o bé la implantació de la zona d’aturada curta per encotxar i des-encotxar. També va anunciar les obres que s’han fet a l’entorn de l’escola Volerany i que han permès pacificar el carrer Canyelles, o bé els criteris de pacificació que s’han impulsat a la rotonda del carrer Zamenhoff amb ronda ibèrica.