Penso que ja és hora d’insistir decididament en el transport de Rodalies en zones de la circumscripció de Barcelona com el Penedès i Osona. Patim un servei tercermundista que no ha millorat des de principis del segle XX. Continuem trigant una hora des de Vilafranca o una hora i mitja des de Vic per arribar a Barcelona, i el mateix a tornar. La responsabilitat? El centralisme radial i ignorant de l’Estat, òbviament. Recordem que del Pla de Rodalies 2008/15 tan sols s’ha executat un 15%. És a dir, es pressuposta molt poc i s’executa encara menys.
Així i tot, hem d’agafar el brau per les banyes i posar-nos a treballar-hi. Seguint el lideratge del Departament de Territori i Sostenibilitat, hem d’arribar a un gran acord unitari i integrador entre Ferrocarrils de la Generalitat i Transports Metropolitans de Barcelona, per gestionar una xarxa de metros de rodalies que circuli com a mínim cada 15 minuts en aquestes zones i que triguin la meitat del temps de trajecte.
Al mateix temps, cal disposar d’una xarxa de regionals ràpids directes o semidirectes entre Barcelona i les capitals de comarca esmentades. Això passa pels desdoblaments necessaris i les noves vies que calgui. I des d’ara ja hi hem de donar resposta aprofitant l’experiència de bona gestió de TMB i FGC. L’alternativa ecològica és el metro de rodalies amb bons horaris, trens nets, segurs, confortables, econòmics i cívics. És a dir, sancionant durament els incívics que embruten i destrossen les unitats, amenacen els passatgers i no respecten els llocs reservats a persones amb necessitat per raons de mobilitat. Segur que hom acceptaria clarament aquestes multes que revertirien en el servei mateix.
En definitiva, es tracta de fer una UTE (unió temporal d’empreses) o, si més no, una important cooperació per gestionar rodalies. No fer-ho bé i continuar així ens fa perdre competitivitat i productivitat, cada vegada ens empetitirà més i tindrem uns usuaris a voltes més crispats i desencisats.
Comencem a posar-hi remei.
Raimon Gusi Amigó
Vilafranca del Penedès