Vilanova ampliarà voreres, perdrà carrils de circulació i crea més aparcament

0
920

L’Ajuntament de Vilanova posarà en marxa progressivament un paquet de set mesures urgents a la via pública amb l’objectiu d’afavorir el pas de vianants i de bicicletes, en detriment dels vehicles, i fer-ho de manera segura, guardant les distàncies de dos metres. S’aniran implantant a partir de dilluns, i algunes ja són visibles, com la senyalització que la ronda Ibèrica passarà a ser d’un carril en cada sentit de circulació, amb una reducció de la velocitat a 30 km/h. El carril que es perd es guanyarà com a espai de vianants, i si no hi ha col·lapse circulatori, a partir del setembre es mantindrà; si s’hi fan cues, es podria revertir, segons ha explicat el regidor de Mobilitat, Antoni Palacios. Ara bé, creu que “amb regulació semafòrica i limitació de mobilitat, la mobilitat a la ronda pot ser millor que ara, que sembla que els cotxes facin carreres de rotonda a rotonda”. A més a més, també possibilitarà que les ambulàncies puguin entrar d’urgència a l’hospital (venint de Barcelona) amb gir a l’esquerra, sense haver de fer la volta fins la rotonda.

De fet, tot Vilanova serà Zona 20 o Zona 30: als carrers principals només es podrà anar a 30 km/h i els secundaris, a 20 km/h. Hi haurà una àmplia zona cèntrica pacificada, amb prioritat de pas per a vianants i bicis, i en els carrers amb voreres estretes l’Ajuntament recomana que hom vagi per la dreta, per mantenir la distància de seguretat. La rambla Samà, per exemple, serà d’un únic carril, es guanya carril bici i es tallarà el trànsit per sota la via. També hi haurà nou carril bici a l’Av. Cubelles i a Francesc Macià, entre altres. Per evitar circulació de camions i furgonetes pel centre, hi haurà zones de càrrega/descàrrega a pl. del Mercat, c. Unió, Tetuan, pl. de les Neus, dels Cotxes, de les Cols i no es podrà creuar el carrer Caputxins motoritzat.

Una altra via principal que perdrà un dels dos carrils de cada sentit és l’Av. dels Països Catalans: els carrils que es perdran seran d’aparcament (unes 160 places) i ja seran definitius. A més a més, es crearà (de cara al setembre) una gran zona d’aparcament (gratuït) al nord de la ciutat, per sobre de l’hospital, de 260 places, per compensar les que es perdran més al centre. I quan entri en funcionament la fase 1 de desconfinament, tornarà a funcionar la zona blava, ara amb la inauguració d’una app que permetrà pagar des del mòbil i pels minuts que s’hi estigui, i fins i tot prorrogar el temps d’estada des de l’aparell mòbil.

Finalment, l’Ajuntament negocia amb la Generalitat i amb les dues empreses que gestionen les línies de bus a Vilanova que siguin gratuïts durant un temps, com a mesura per afavorir-ne l’ús, ja que actualment està estancat al 10% de de l’ocupació que hi havia abans de la pandèmia.

El regidor Palacios ha lamentat que des del cap de setmana s’han vist grans aglomeracions, fins i tot gent que sortia en grup i no guardava distàncies, i demana a la gent que “no perdi el nord” i que mantingui distàncies.

FER UN COMENTARI