De l’exemple de la platja del Far de Vilanova, a la invasió del cotxe i als carrils bici desconnectats

0
887

Amb motiu del Dia Mundial Sense Cotxes, dimarts a la tarda la Plataforma Camins Escolars VNG va organitzar a través del seu actiu compte de facebook una trobada virtual amb representants d’entitats de la ciutat favorables a la reducció de l’ús del cotxe, a l’ecologisme i a favor de prioritzar els vianants a la via pública. La taula rodona portava el títol “L’electromobilitat a la ciutat sense cotxes” i hi van prendre part representants de la mateixa plataforma, de Som Mobilitat, de l’AMPA Garraf, del nucli antic i d’eCooltra.

Centrant-se en l’estat de la ciutat, hi va haver un aplaudiment generalitzat a la recuperació de la platja del Far, que es va posar com a exemple a seguir, amb la retirada de vehicles, la regeneració del sistema dunar, l’augment de la biodiversitat, fins i tot la tranquil·litat que s’hi respira. També es va dir que el pas de dos a un carril de la ronda Ibèrica ha tret agressivitat a la circulació de molts conductors.

Aquí es van acabar, però, els exemples de bones pràctiques a la ciutat. Així, es va fer una crítica a la política de carrils bici “desconnectats, fets a pedaços”; es va criticar el mal disseny, per exemple, del que hi ha a l’escola l’Arjau, del barri de Mar, per perillós, on el gir a l’esquerra a la cruïlla dels carrers de l’Estany i Anselm Clavé. També es va lamentar que s’hagin fet tan estrets i, sobretot, els que hi ha per sobre la vorera (per exemple, a l’antiga Pirelli, que és nou), quan consideren que a qui s’ha de treure espai no és al vianants, sinó al vehicle rodat.

En relació al nucli antic, es va sentenciar que “no està pacificat perquè no hi ha restriccions de trànsit i no es pot fer vida al carrer”. Entenen que cal col·locar impediments físics per evitar-hi l’accés rodat. També consideren que la plataforma única el que acaba fent és donar més amplada de pas al vehicle, per tant, “convida el cotxe a anar més ràpid”, i resta seguretat al vianant. I a això cal afegir-hi el soroll del pas de vehicles en trepitjar les rajoles i cost econòmic per a l’Ajuntament de fer el manteniment “d’un paviment que no està dissenyat per tanta capacitat de trànsit”.

Entre les conclusions finals també es va dir que, en una ciutat amb 68.000 habitants, hi ha 70.000 vehicles (s’hi compten cotxes, motos, bicis…), que el 95% dels cotxes que circulen per dins no fan falta i que “un cotxe compartit, encara que sigui de combustió, sempre és millor que un cotxe de propietat”.

De reptes posats sobre la taula, doncs, n’hi ha uns quants.

FER UN COMENTARI