Ara, però, el Consell Regulador acaba de tancar les dades del tercer trimestre d’aquest 2020 i celebra que la realitat ha millorat totes les previsions, amb un descens del 10% de mitjana. “Quan vam fer les previsions inicials no sabíem realment quant temps estaria la restauració tancada ni com acabaria sent la desescalada i la recuperació del consum”, justifica Pagès a l’hora d’ajustar els números.
En el cas de les exportacions, un informe de la consultora Nielsen situa el descens entre el 6 i el 7%, mentre que al mercat nacional voreja el 13%. Per sectors, a l’estat espanyol la caiguda més severa la registra el canal HORECA, amb un descens del 36%, mentre que a l’alimentació hi ha hagut una baixada més moderada (-6%) que ha ajudat a equilibrar la mitjana final.
Les exportacions i el consum familiar, les claus del Nadal
Pagès admet que totes les dades analitzades fins ara són prèvies al tancament de la restauració decretat per la Generalitat a mitjans d’octubre, de manera que es mostra expectant vers els resultats que registrarà la DO Cava a finals d’any. A les portes de la campanya de Nadal, el president del Consell Regulador és cautelós a l’hora de fer previsions de vendes i es limita desitjar que el descens d’enguany no vagi a més.
Per aconseguir-ho, Pagès assenyala dos elements clau: les exportacions i el consum familiar. Per una banda, recorda que el 65% de les vendes de Cava van a parar a l’estranger, “i això ajuda el conjunt del sector, perquè la covid-19 està impactant diferent als altres països”. Pel que fa al consum a les llars, reconeix que aquest Nadal hi haurà un “canvi d’hàbits” però confia que creixeran les reunions familiars.
“Hem d’esperar que hi haurà moltes més reunions en format més petit”, apunta Pagès, que també confia en els regals particulars amb ampolles de cava a l’hora de dinamitzar el sector. Amb el consum familiar “salvat”, on sí que admet “preocupació” és a la restauració. I és que dona per fet que hi haurà limitacions i això fa descartar els tradicionals sopars d’empresa, les trobades d’amics durant les festes de Nadal i també les celebracions familiars fora de casa. “És claríssim que serà un Nadal difícil”, subratlla.
La venda on-line, a l’alça
La crisi de la covid-19 ha dut moltes empreses del sector a reinventar part de la seva activitat. Pagès assenyala especialment aquelles que tenien bona part dels seus ingressos focalitzats en la restauració o l’enoturisme, per exemple. Moltes d’aquestes empreses han vist l’ocasió per endinsar-se en el món de les vendes on-line, fins ara relegades a un segon pla.
Pagès assegura que el comerç electrònic ha actuat de “salvavides” per a moltes marques, i ho demostra el fet que les vendes on-line han pujat enguany un 20% en comparació el 2019. “Sens dubte, és el canal amb més força”, assegura, pendent de quina serà l’evolució d’aquests clients telemàtics.
“Inviable” crear una subregió ‘Penedès’
D’altra banda, la DO Cava encara la recta final de l’any a l’espera que el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació ratifiqui el reglament que el Consell Regulador del Cava va aprovar el mes de juliol passat. Tota una normativa que defineix noves categories de qualitat del cava i també permet distingir el producte en funció del territori de procedència.
Pagès preveu que serà l’any que ve quan es comercialitzaran les primeres ampolles amb la distinció dels territoris d’elaboració. En el cas de Catalunya, estaran identificades com a Comtats de Barcelona i podran incorporar una subdivisió que distingirà les Valls d’Anoia-Foix, la Serra de mar, la Conca del Gaià, la Serra de Prades i el Pla de Ponent.
Respecte les reticències a aquesta nomenclatura des de part del sector del Cava al Penedès, Pagès demana “paciència” i assegura que no hi havia marge per identificar els productes d’aquesta regió amb cap nom que se solapés amb la DO Penedès. “No pot ser que ells tinguin la seva DO i que des de la DO Cava tinguem també una subregió que es digui Penedès”, insisteix, tot subratllant que era un nom “inviable” d’introduir a les noves etiquetes. Pagès admet que les nomenclatures escollides poden resultar “xocants” però assegura que acabaran “arrelant”.
A l’expectativa del govern de Biden als EUA
Pel que fa a les eleccions nord-americanes, la DO Cava confia que l’arribada de Joe Biden afavorirà el lliure comerç i, de retruc, tot el món vitivinícola. Pagès recorda que Donald Trump va imposar aranzels a nombrosos productes europeus, entre els quals hi ha el vi. Tot i que el cava se’n va salvar a l’últim moment, espera que Biden aixequi aquests impostos. “El lliure comerç ha d’ajudar el cava en general”, remarca Pagès, que veu “positiu” el relleu als Estats Units.