Abandonats a l’andana: RENFE deixa a l’estacada la nit de divendres desenes d’usuaris de l’R4

0
2003

El passat divendres al vespre, desenes de persones que havien de viatjar amb l’R4, en la línia de tren que recorre la vegueria des de Sant Vicenç de Calders fins a Manresa, van ser abandonades sense pràcticament cap explicació i sense que l’empresa de transport oferís cap alternativa.

Marc Riera, professor a l’Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet de Vilafranca i resident a Barcelona, explicava que la desinformació i abandonament va afectar els usuaris dels tres últims trens: “jo vaig arribar a l’estació de Vilafranca cap a les deu de la nit, però hi havia gent que ja feia estona que s’hi esperava. Pel servei de megafonia l’únic que se’ns comunicava és que per una avaria a Montcada hi podia haver retards de vint minuts, però la realitat és que cap dels tres últims trens va passar”, explica.

De fet, des dels canals de comunicació de l’R4 s’informava d’afectacions al tram entre les estacions de Montcada Bifurcació i Cerdanyola “per condicions atmosfèriques” i s’avisava que hi podia haver retards de fins a trenta minuts, ja que només hi havia una via en funcionament.

Sense tren ni alternativa

Alguns usuaris de la línia denunciaven a les xarxes socials des de les quatre de la tarda que estaven tancats dins d’un tren aturat sense rebre informació o que se’ls impedia baixar-ne. D’altres asseguraven que els retards eren molt superiors als trenta minuts: a tres quarts de sis de la tarda l’entitat ja avisava que les demores podrien arribar a una hora. Els usuaris de la línia van dur a terme diverses crítiques públiques al voltant d’aquests retards i el mal funcionament de les instal·lacions, exposant queixes que anaven des de la impuntualitat fins a la permissivitat del personal de seguretat davant de gent que no duia la mascareta posada o de les informacions incorrectes dels panells d’estacions i trens.

“A mitjanit vam poder parlar amb el conductor d’un tren que anava direcció Sant Vicenç. Ens va explicar que ni tan sols ell tenia informació, que havia estat esperant-se a Sants quasi cinc hores per rebre el permís de la central per anar fins a Sant Vicenç, i que el caos era tal que ja es veia dormint a la mateixa estació” apuntava Riera. A l’estació de Vilafranca, l’única informació que tenien els passatgers era que hi podia haver retards, i pels volts de la mitjanit l’avís va canviar radicalment per informar que ja no hi hauria més trens en direcció a Barcelona.

A les xarxes es recomanava als viatgers que utilitzessin altres mètodes de transport, però desenes d’usuaris de l’R4 van quedar desamparats en plena nit. “A mida que vèiem que no se’ns oferirien alternatives, la gent es va anar espavilant a trucar taxis, o a demanar amics i familiars que ens vinguessin a buscar, o que ens deixessin un lloc on dormir. Però en cap moment l’empresa ens va oferir cap alternativa de mobilitat ni va informar amb temps que els tres últims trens no apareixerien mai”, afegeix Riera.

Aquestes incidències han tingut lloc la mateixa setmana que es reprenia, en un principi, la normalitat a la línia després de quasi set mesos d’obres al tram de via entre Sant Sadurní i Martorell, que també ha comportat nombroses queixes a causa dels retards i les males connexions horàries entre trens i que suposava que els viatgers haguessin d’utilitzar un mínim de dos trens i un bus llançadora en un mateix viatge.

FER UN COMENTARI