Vilanova presenta al·legacions en contra de les pantalles acústiques de 3 i 5 metres al costat de la via

0
803
Simulació de com quedaria el carrer Marquesat de Marianao.

Davant la previsió d’Adif d’instal·lar grans pantalles opaques al costat de la via del tren per reduir el soroll del pas dels combois i ajustar-se així a les normatives europees que regulen la contaminació acústica, l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha presentat al·legacions a la previsió d’expropiació d’espais derivada del projecte, ja que, considera que és una mesura invasiva per a la ciutadania i l’entorn urbà. “ADIF hauria d’actuar directament en l’emissor acústic, és a dir, sobre les vies i els trens, i limitar al màxim la instal·lació de pantalles”, manifestava en roda de premsa l’alcaldessa, Olga Arnau.

Pantalles de 3 i 5 metres
Segons indica el consistori, les afectacions que tindria el projecte d’Adif a Vilanova són: pèrdua de visuals i degradació del paisatge urbà –especialment als eixos de la rambla de la Pau, rambla de Salvador Samà i del carrer de la Llibertat, amb pantalles de 3 metres d’alçada mínima que eliminarien les visuals al mar; pèrdua d’assolellament en habitatges –per exemple, amb pantalles de 5 metres d’alçada al carrer de l’Arquitecte Gaudí. A més, la ubicació de les pantalles es planteja fora de la plataforma ferroviària, la qual cosa suposa, en molts trams, l’expropiació d’espai públic (amb les consegüents afectacions en voreres i accessibilitat, i pèrdua de llocs d’estacionament). A més, el govern vilanoví alerta que les pantalles també incrementarien la sensació d’inseguretat per part de la ciutadania pel fet que l’amplitud visual es veu reduïda i perquè les possibles rutes d’escapatòria en cas de pànic queden anul·lades –consideracions essencials en el disseny de l’espai urbà amb perspectiva de gènere. Les pantalles, a més, poden ser susceptibles de pintades, fet que implica degradació urbana i més costos de neteja. “No podem permetre una instal·lació de pantalles opaques d’aquesta magnitud, que malmeten la imatge d’una part important del centre de la ciutat, i que causarien perjudicis evidents als veïns i veïnes”, deia l’alcaldessa.

Alternatives a les pantalles acústiques
L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú proposa a ADIF altres mesures que ja s’apliquen en alguns països europeus, com ara que efectuï altres accions de caràcter preventiu en els carrils per reduir la vibració i el soroll de rodament dels trens. O també als vehicles, per reduir el soroll de propulsió, de les instal·lacions de climatització i dels convertidors elèctrics, tant des del disseny dels trens, com amb la instal·lació d’amortidors i l’encapsulat dels elements sorollosos. Altres mesures preventives serien la renovació de la flota de ferrocarrils per nous vagons silenciosos; la modernització del sistema de frenada, o l’apantallament dels bogis amb faldons o carenats que eviten la propagació del soroll d’aquests elements. Totes aquestes mesures s’han aplicat en altres països europeus. També es poden aplicar mesures correctores com ara instal·lar barreres acústiques molt baixes i molt properes al principal focus emissor de soroll de rodament (contacte roda-carril).

“La priorització de mesures relacionades amb la font emissora per minimitzar el soroll ferroviari és la solució més eficaç en termes cost-benefici i la que té menys efectes sobre el paisatge urbà”, argumentava Francesc-Xavier Serra, regidor d’Urbanisme. L’informe dels tècnics municipals sosté que el projecte no té en compte que la infraestructura ferroviària s’hauria d’integrar harmònicament a la ciutat i palesa la “manca de sensibilitat” per conjuminar la reducció de la contaminació acústica amb altres interessos generals com la seguretat, l’accessibilitat, la disponibilitat d’espai d’aparcament, l’assolellament i el gaudi de visuals i d’un paisatge urbà digne, entre d’altres.

L’informe tècnic apunta també una deficiència jurídica i procedimental en aquest assumpte, atès que l’Ajuntament no ha rebut cap estudi informatiu previ a aquesta actuació. Aquest fet provoca “una clara i manifesta indefensió”, i l’administració ferroviària podria estar incorrent en causa de nul·litat de ple dret, segons el procediment legal establert. “L’única comunicació oficial que tenim és el BOE del 14 d’agost per a expropiar espais públics per posar les pantalles”, afegia Serra.

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú va liderar una reunió d’alcaldes i alcaldesses el passat mes de maig, en què van participar 23 municipis de les demarcacions de Barcelona i Tarragona afectats per aquest projecte, per tal de fer front comú contra la intervenció tal com està plantejada. Ara, el consistori vilanoví compartirà aquestes al·legacions amb la resta de municipis perquè n’estiguin informats i cadascú les adapti en funció de les seves necessitats.

FER UN COMENTARI