Encara que en les últimes setmanes hi hagi hagut recollides de firmes (més de 3.000), pancartes, reunions i fins i tot una manifestació amb més de 450 persones, recolzada per la majoria d’associacions veïnals i d’entitats comercials de la ciutat, a Vilanova no hi ha unitat de criteri en relació a la creació de carrils bici i la supressió de places d’aparcament a la via pública, principalment a la rambla Samà (ja executat) i a l’avinguda Francesc Macià (d’imminent execució).
Aquesta setmana, la Plataforma Camins Escolars VNG ha sortit en defensa de l’actuació municipal en aquesta matèria i, per fer visible, de manera alegre, que també hi ha molta gent que defensa la disminució de vehicles de la via pública, especialment al voltant de les escoles, ha convocat pel diumenge 5 de juny una bicicletada popular, coincidint amb la Setmana de la Natura i el Dia Mundial de la Bicicleta. Se sortirà a les 11 del matí de davant del monument a Francesc Macià, al capdavall de la rambla de la Pau, i es passarà pels carrils bici nous, amb final a la plaça de les Neus, on La Vinagreta hi organitzarà un dinar popular contra el malbaratament alimentari.
Des de la plataforma es recorda que porten sis anys, des de 2016, reclamant que totes les escoles i equipaments de Vilanova estiguin connectats per carrils bici segurs, juntament amb entitats ambientalistes i algunes associacions veïnals. També diverses associacions de famílies d’alumnes ho han reivindicat presentant propostes a les Assemblees Municipals Obertes, i amb una moció aprovada pel ple de l’Ajuntament el març del 2019. En concret, afirmen que “el carril bici per Francesc Macià és una necessitat que es va detectar fa anys, i s’inclou en el Pla de Mobilitat Urbana des del 2014”. Al seu parer, però, quan s’ha decidit posar fil a l’agulla a la demanda aprovada, “hi ha qui, amb l’excusa de la participació, exigeix mantenir el privilegi que suposa ocupar el 75-80% de l’ample d’aquest carrer per a un sol mitjà, el cotxe privat”.
Des de la Plataforma Camins Escolars VNG també es vol fer esment que el projecte ha sigut el segon millor valorat per l’estat espanyol, per la qual se li han atorgat tres milions d’euros dels fons Next Generation. Un fet que “hauria de ser motiu d’orgull” per una ciutat endeutada, que “no es pot permetre el luxe de deixar perdre aquesta inversió: el projecte ha de tirar endavant”. Amb les millores que facin falta.
La Plataforma es lamenta que “ara que per fi tenim l’oportunitat de revertir algunes mancances, l’Ajuntament fa prevaldre les veus dels que, insolidàriament, es resisteixen a una distribució més justa de l’espai públic”. El col·lectiu afirma que té tot el dret de “qüestionar un model de ciutat orientat al cotxe”, i que cal celebrar qualsevol petita millora, qualsevol metre quadrats que s’aconsegueixi de guanyar per a vianants i bicis, cada espai amb menys fums i menys soroll, en un context de lluita contra l’emergència climàtica.