L’informe anual de les rutes del vi ressalta que l’aixecament progressiu i desigual de les restriccions derivades de la covid durant el darrer any va afectar directament a les visites que van rebre les diferents rutes de l’estat. ACEVIN recalca que el 2021 és un any “de transició” fins poder arribar properament a les xifres de turistes atrets abans de la pandèmia.
El llistat del darrer any l’encapçala la ruta de Calatayud (213.614 visitants), impulsada principalment per la proposta de museus, que aglutina el 98% dels visitants. La segueixen Ribera del Duero (197.145) i la ruta del vi i el brandy de Jerez (186.670).
Segons les dades recollides per ACEVIN, les 33 rutes del vi estatals van captar 1,6 milions de visitants, duplicant les dades de l’any anterior. D’aquests, 208.762 van triar les dues rutes catalanes, xifra que representa quasi 13% del conjunt de visites i un creixement del 42,7% en comparació al 2020. L’Aragó, amb quatre rutes, és la comunitat autònoma que va rebre més gent, amb 320.157 visitants.
Pel que fa al detall de la ruta del Penedès, va haver 170.922 visitants que van optar per veure cellers, fet que duplica la xifra de l’any anterior i situa aquest itinerari en segona posició estatal si només es tenen en compte els cellers. Els 7.860 visitants restants que també van triar la ruta penedesenca ho van fer per anar als museus. En relació a la procedència dels visitants, l’informe constata que a la ruta del Penedès en va haver 150.643 de diferents punts de l’estat espanyol i 23.579 internacionals.
D’altra banda, ACEVI estima que les rutes del vi estatals generen un impacte econòmic directe de 54,2 MEUR, xifra que suposa un increment del 130% respecte el 2020. L’informe recull que els cellers han apujat els preus de les visites, passant dels 10,9 euros de mitjana del 2020 a cobrar-ne 11,86. En el cas del Penedès, el preu mitjà és de 15.69 euros i el promig de despesa és de 26,45 euros.