Prevenció per promoure la salut mental en els joves, objectiu de l’Associació Elna

0
286
Tota aquesta experiència ha quedat recollida en un vídeo. / Associació Elna

L’entitat, amb seu a Vilanova, ha desenvolupat un projecte per abordar la salut mental a través de l’educació emocional a tres instituts de la vegueria

“Soc una persona diferent quan estic amb el mòbil”, “he après a gaudir d’estar amb mi mateixa” o “és bo explicar com ens sentim en tot moment”. Aquestes són algunes de les conclusions que diversos joves penedesencs han extret de la seva experiència en el projecte “Cuida les teves emocions per cuidar la teva salut mental” que impulsa l’Associació Elna. Un taller que promou la prevenció de la salut mental en els adolescents i en el que han pres part alumnes de secundària de tres instituts de la vegueria.

El projecte es va començar a idear ara fa dos anys, quan l’entitat de Vilanova i la Geltrú va detectar que, arran de la pandèmia, les xifres de patologies de salut mental s’havien triplicat entre els més joves. “El confinament i algunes restriccions no van tenir en compte la salut emocional”, afirma la coordinadora de l’Associació Elna, Mar Fontova. Un cop diagnosticat el problema, i amb el suport de la Fundació Pinnae, l’associació va engegar el taller al febrer de l’any passat amb els alumnes de 3r d’ESO de l’institut Milà i Fontanals de Vilafranca. Més endavant també es va dur a terme a l’Ernest Lluch de Cunit i a l’institut Pla del Bosc de Canyelles.

L’objectiu és promoure la prevenció, abordant i trencant mites i estigmes sobre salut mental, a més d’aprendre eines per fomentar-la. Segons Fontova, “els joves creuen que la salut mental és una cosa de bojos”, i que ells mai passaran per un procés com aquest. “Però la realitat és una altra, i més de la meitat dels alumnes acaben confessant que pateixen quadres d’angoixa o trastorns alimentaris”, afegeix la coordinadora de l’associació.

Per dotar de recursos els joves, l’entitat va dissenyar un joc en què es plantegen diverses proves que havien d’anar superant, alhora que descobreixen, treballen i experimenten amb dinàmiques les diferents competències emocionals. Unes habilitats que molts no han desenvolupat perquè “vivim en una societat immadura emocionalment”. “Les nostres ments no estan preparades per conviure amb el ritme frenètic que ens imposa la societat digital”, exposa la dinamitzadora del taller.

El resultat del taller ha quedat recollit en un vídeo on els joves expliquen i reflexionen sobre l’experiència viscuda al taller. Des de l’Associació Elna esperen que l’audiovisual també sigui un punt de partida per poder treballar l’educació emocional i fomentar la salut mental a les aules.

FER UN COMENTARI