L’economia social a l’escola: alumnes del Baix Penedès s’endinsen en l’experiència de fer una cooperativa

0
359
Alumnes de l'escola Pau Casals del Vendrell, donant d'alta les seves cooperatives. Foto: Coopsetània

Una porta el nom d’EcoShop Pau Casals SCCL, i l’altra, el de Diversió fins al final SCCL. La primera es dedica a l’elaboració de productes, jocs, joies o elements decoratius fets amb material reciclat. La segona ofereix serveis de maquillatge, circuits d’educació física, i activitats per a residències de gent gran o llars d’infants.

Són les dues cooperatives que han impulsat els alumnes de sisè A i sisè B de l’escola Pau Casals del Vendrell, una activitat que forma part del Programa de foment de l’emprenedoria i el cooperativisme a les escoles que impulsa la Diputació de Tarragona en col·laboració amb els ateneus cooperatius del territori. Un programa pilot que va començar el curs passat i que ara viu la seva segona edició.

El programa té l’objectiu de promoure l’esperit emprenedor i les competències bàsiques entre els alumnes del cicle superior de primària, fomentant l’economia social, circular i sostenible. “És un acostament a l’economia, però prioritzant valors com les persones o el medi ambient, per davant dels valors del capitalisme”, explica Mercè Jané, representant de Coopsetània.

L’Ateneu Cooperatiu de l’Alt i Baix Penedès, el Garraf i l’Anoia és el que fa l’acompanyament als centres del Baix Penedès que prenen part al programa. El primer any només en va ser un, l’escola Santa Creu de Calafell, però enguany la xifra ha crescut fins a tres. Són l’escola Pau Casals del Vendrell, l’escola Santa Creu de Calafell i l’escola la Parellada de Santa Oliva.

La creació de la cooperativa

Els alumnes desenvolupen el projecte durant tot el curs, amb el suport de Coopsetània, que els fa de guia en tot moment. Així, comencen per debatre i escollir en quin àmbit se centrarà la seva cooperativa, per després anar avançant en tots els tràmits que cal fer, com ara definir els estatuts, crear un consell rector, fer una aportació econòmica inicial (en el cas de l’escola Pau Casals ha estat de 3 euros) i impulsar comissions de treball dels diferents apartats (tresoreria, logística, comunicació…). També van a veure cooperatives del territori per comprovar com és el seu funcionament.

Jané destaca que es tracta d’un procés “molt transversal que inclou diferents competències”, però que, com que és “molt pràctic”, té la virtut que acaba atrapant i “motivant” més els alumnes que les classes teòriques. De fet, un dels objectius és que tothom tingui una participació activa i que la seva veu i el seu vot siguin iguals per tothom.

Aquest dilluns ha tingut lloc un dels passos més importants del projecte per als alumnes que hi prenen part de l’escola Pau Casals. Han donat d’alta les dues cooperatives al SAC de l’Ajuntament, i després han fet una presentació de cadascuna d’elles a les autoritats locals. Al consistori els ha rebut l’alcalde, Kenneth Martínez, que ha celebrat l’existència d’iniciatives com aquesta, que fomentin “l’aplicació pràctica” i potenciïn “la dimensió social” de l’economia.

Ara, amb les dues cooperatives ja donades d’alta, arriba el moment d’oferir els serveis i els productes, per així aconseguir un retorn econòmic. La primera activitat serà el 22 de març, quan muntaran sengles parades a la plaça del Mercat. Un 80% dels beneficis que obtinguin serviran per finançar una part del viatge de final de curs, mentre que l’altra 20% es cedirà a la Lliga Contra el Càncer. El programa és finançat al 50% per la Diputació de Tarragona i els ateneus cooperatius de les Terres de l’Ebre, el Camp de Tarragona i el Penedès.

FER UN COMENTARI