El dispositiu especial pel tall ferroviari entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona per les obres al túnel de Roda de Berà ha començat aquest dimarts 1 d’octubre amb nervis, dubtes, desconcert i resignació entre els usuaris. L’estació de Sant Vicenç de Calders s’ha convertit des de primera hora en un formiguer de viatgers atabalats i informadors de Renfe que miraven de posar ordre.
El pla alternatiu per carretera contempla fins a 30.500 places diàries, amb unes 600 expedicions de bus. Des de Sant Vicenç, els autobusos surten cap a diferents destinacions, com ara Tarragona, Salou, Cambrils o l’Hospitalet de l’Infant. També n’hi ha que van a Tarragona, però parant abans a Torredembarra i Altafulla.
Com era d’esperar en un primer dia amb canvis d’aquesta envergadura, s’han produït desajustaments i retards, així com diferents problemes que s’hauran d’anar afinant. Un dels principals ha estat que els trens de l’R2 de Rodalies que sortien de Sant Vicenç cap a Barcelona s’omplien de viatgers que venien del Camp de Tarragona, encara que aquests tinguessin bitllet per als trens regionals.
“Molta gent agafa el primer tren que troba quan arriba a Sant Vicenç, encara que sigui un Rodalies, i això ha provocat que els trens anessin plens ja a Cunit o a Cubelles“, ha lamentat el diputat dels Comuns-Sumar al Congrés, Fèlix Alonso, que ha visitat l’estació. Des de l’Ajuntament de Cunit ja han demanat que s’incrementi la capacitat d’aquests trens afegint més combois.
Dificultats de pas dels busos i manca d’aparcament
El trànsit de busos a l’estació de Sant Vicenç també genera situacions complicades, sobretot per entrar i sortir del recinte, ja que l’espai és molt ajustat. L’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, explica que la policia local ha muntat un dispositiu per evitar que hi hagi elements o altres vehicles que dificultin el pas dels autobusos. Com que l’aparcament de l’estació s’ha reservat només per als busos, els solars que hi ha al voltant han quedat ràpidament plens de cotxes, afegint complexitat a l’hora de trobar aparcament.
La majoria d’usuaris entomava la situació amb resignació i ja venien preparats per al que s’havien de trobar. A alguns, però, el tall els ha agafat per sorpresa, com una família de turistes que havien d’anar a Port Avenura. “Hi ha hagut un accident? La gent està bé”, preguntava una d’elles. El principal maldecap és per als usuaris que han d’anar a treballar, ja que els retards han estat constants a primera hora del dia.
Els alcaldes del Vendrell, Kenneth Martínez, i Tarragona, Ruben Viñuales, han admès que caldrà fer ajustaments al dispositiu, però han destacat que els 150 informadors estan fent “un gran treball”, afegint que caldrà anar “dia a dia” per veure com “evoluciona” la situació. El director de Rodalies, Antonio Carmona, ha avançat que es faran “petits ajustos” per millorar el pla altermatiu i ha destacat que aquestes obres suposen una “inversió històrica” del govern espanyol, demanant als usuaris que tinguin “capacitat d’adaptació”.
El dispositiu alternatiu també ha comportat queixes dels veïns que viuen més a prop de l’estació de Sant Vicenç, que des de primera hora del dia pateixen el trànsit constant d’autobusos a la zona, amb el pertinent soroll dels seus motors, també quan estan aturats. L’acumulació de busos els dificulta igualment l’entrada i la sortida als aparcaments dels seus habitatges. Una situació que, com a mínim, hauran de patir durant cinc mesos.