Alcaldes i alcaldesses del PDeCAT de les comarques del Baix Penedès i el Garraf han reclamat al govern català que implanti al més aviat possible l’anomenada “Vinyeta”. Un model alternatiu al sistema de pagament de peatges actual que consisteix a pagar una mena de tarifa plana anual per tenir accés il·limitat a tota la xarxa viària, amb la qual cosa el conductor té totes les barreres aixecades. Davant el venciment de diverses concessions el 2019 i el 2021, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant l’aplicació d’aquest model, que ja s’implanta a altres països com Suïssa. Tot i que encara hi ha molts detalls per concretar, com el mateix import anual, els alcaldes del PDeCAT del Baix Penedès i el Garraf els agrada la proposta.
Consideren que podria acabar amb els greuges que suposen els elevats peatges de la C-32 a Vallcarca i a Cubelles-Cunit que, asseguren, resten competitivitat al territori. “Hi ha comarques com les nostres que estan fortament afectades pels peatges i d’altres que no en tenen. Crec que hi ha d’haver un equilibri territorial i que tots els catalans han de tenir els mateixos costos per moure’s per les carreteres”, ha manifestat l’alcaldessa de Vilanova Neus Lloveras, que afirma que amb aquesta nova proposta “s’homogeneïtzaria tot el territori”.
Afavoriria la mobilitat interna de la vegueria
Jaume Casañas, regidor de Cunit i president del PDeCAT a la vegueria, ha apuntat que l’aplicació d’aquest model no només afavoriria els desplaçaments del territori cap a Barcelona sinó també els desplaçaments interns. Tal com ha recordat, “per moure’ns dins la vegueria, a part de la C-15, que uneix Igualada i Vilanova, hi ha altres dues vies estratègiques: l’AP7, que connecta Vilafranca i el Vendrell, i la C-32, que enllaça el Vendrell i Sitges”. Es tracta de dues autopistes que, amb uns preus assequibles, permetrien millorar la mobilitat interna “davant la manca d’una xarxa de carreters de qualitat i segura”, ha dit en relació a la C-31 i la N-340.