Rendiment o benestar acadèmic?

0
1217

Ara fa quatre anys l’associació TBCLAAS va publicar el llibre Millorem. Causes de fracàs escolar i propostes de millora, després d’un treball de camp que va implicar 24.700 alumnes d’entre 12 i 16 anys de tot Catalunya. El projecte, fet a partir d’enquestes a estudiants de 1r a 4t d’ESO, va trucar a la porta, també, de diversos instituts del Penedès, entre ells l’IES Intermunicipal, on aquest curs he treballat com a docent. Els resultats de l’estudi evidencien diverses coses: que els alumnes se senten, en general, poc motivats per l’aprenentatge; reconeixen que en alguns casos apliquen la llei del mínim esforç; que els afecten els problemes emocionals; que viuen enganxats a les noves tecnologies; que no tenen expectatives positives de futur i que no troben relació entre el que estudien i la realitat que viuen, entre moltes altres conclusions.

Les opinions dels adolescents sobre el sistema ens hauria de fer reflexionar. Seguim perpetuant models d’educació que es basen en les qualificacions com a element central del rendiment; mantenim una estructura de matèries que els preparen per a uns oficis que potser en el futur no existiran i deixem en un segon terme les estratègies per despertar l’interès i la motivació per a l’aprenentatge, l’educació emocional, la millora del clima de la classe, la millora de la comunicació amb les famílies o de la gestió del temps.

El canvi de paradigma arribarà quan tinguem estructures que ens permetin educar joves que persegueixin el que es coneix com a benestar acadèmic: l’estat emocional de l’alumne implicat en el procés d’aprendre i no pas en obtenir una nota que li permeti “rendir”. Per obtenir aquest preuat benestar caldria que els aprenentatges fossin significatius, que hi hagués diversitat metodològica als centres educatius, que es prioritzés el treball grupal, que s’incorporés l’autoavalució i que per sobre de tot s’ensenyés a aprendre.

Quan el govern de torn se n’adoni i posi els recursos necessaris, faci els canvis al sistema i formi el professorat com cal, podrem començar a parlar-ne seriosament.

FER UN COMENTARI