Les presidentes dels consells comarcals del Baix Penedès i el Garraf, Eva Serramià i Glòria Garcia, han anunciat que han encarregat un estudi a la Diputació de Barcelona per tal de quantificar l’impacte que tenen els peatges de l’autopista C-32 en el teixit econòmic i social de les dues comarques.

Així ho van donar a conèixer divendres de la setmana passada en el marc de la Taula de Mobilitat del Penedès Marítim, que es va celebrar a l’Auditori Pau Casals del Vendrell i va comptar amb la presència d’empresaris, sindicats, col·lectius com la plataforma No Vull pagar la C-32 i representants dels municipis més afectats per aquesta infraestructura (El Vendrell, Calafell, Cunit, Cubelles, Vilanova, Sant Pere de Ribes i Sitges).

L’objectiu d’aquest nou òrgan és buscar conjuntament solucions al greuge que suposa per ambdues comarques els elevats preus dels peatges. Tal com va recordar Gloria Garcia “en el seu dia la C-32 va ser una gran oportunitat però actualment el preu dels peatges, dels més cars de tot Catalunya, castiguen el territori”. En la mateixa línia es va expressar Eva Serramià, que va assegurar que “aquest estudi suposarà un punt d’inflexió per reconèixer la problemàtica que patim i per emprendre accions”.

Vinyeta pel 2019
La trobada va comptar amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, qui va anunciar que el govern català està treballant per poder implantar el 2019 l’anomenada vinyeta. Una mena de tarifa plana anual per tenir accés il·limitat a tota la xarxa viària, i que permetria equiparar el preu que paguen els catalans per l’us de les autopistes. Segons Rull la quota de la vinyeta podria situar-se entre els 40 i els 110 euros, el que suposaria una recaptació d’1,1 milions d’euros anuals que es destinarien al manteniment de les vies.

Aquest nou model, que ja s’aplica a països com Alemanya i Suïssa, es veu amb bons ulls des del territori, ja que suposaria acabar amb els greuges actuals. La seva implantació, però, requereix arribar a un acord amb l’Estat. És en aquest punt on arriben les dificultats. I és que, el govern espanyol, que té la titularitat de l’AP-7 i l’AP-2, ja s’hi ha manifestat en contra.

FER UN COMENTARI