Membres dels tres grups municipals i de la plataforma cívica, davant la cimentera dels Monjos. Foto: La Fura

Els grups municipals de Junts, Poble Actiu (CUP) i Esquerra Republicana de Santa Margarida i els Monjos presentaran una moció al pròxim ple municipal per reclamar que es reforcin les garanties de protecció de la salut pública i el control ambiental davant els riscos associats a la incineració de residus a la cimentera del municipi.

Entre les principals demandes, els tres grups insten a la Generalitat i a l’Ajuntament a garantir l’accés públic als resultats dels controls, les inspeccions i els estudis ambientals. Segons denuncien, l‘estació de mesura de la qualitat de l’aire ubicada a la Ràpita analitza diversos paràmetres, però l’aplicació Aire.Cat de la Generalitat no en mostra tots els resultats diaris, a diferència del que passa en altres municipis, com ara Cubelles. La moció també reclama a la Generalitat que reforci els mecanismes de control ambiental i sanitari al voltant de les instal·lacions d’incineració i coincineració de residus. Al mateix temps, demana a l’Ajuntament que impulsi un programa periòdic i independent de biomonitorització en sòls, aigües, vegetació i aliments de les zones potencialment afectades.

En paral·lel, reclamen a Cementos Portland Valderrivas l’adopció de diverses mesures compensatòries, com ara la cobertura de les pistes de les escoles d’infantil i primària, la cobertura i manteniment de la piscina municipal o contribuir al finançament de polítiques públiques de foment d’hàbits saludables, especialment en l’àmbit de la pràctica esportiva. Tot i això, remarquen que aquestes mesures no poden substituir, en cap cas, l’obligació legal de control, reducció d’emissions o responsabilitat ambiental.

Durant la presentació de la iniciativa, els representants dels tres partits, acompanyats de la Plataforma Cívica per la Defensa de la Salut i el Medi Ambient, han reiterat la seva oposició a la incineració de residus a la cimentera. Segons la plataforma, aquesta activitat comporta un increment de les emissions de partícules que afecta la qualitat de l’aire i, en conseqüència, la salut respiratòria d’una part important de la població del Penedès i el Garraf. A més, han recordat que setze ajuntaments de la vegueria Penedès i el Consell Comarcal de l’Alt Penedès ja han expressat el seu rebuig tant a la incineració de residus com a l’ampliació fins al 80% de l’ús de combustibles derivats de residus. “No ens aturarem”, han afirmat des de la plataforma, tot recordant que ja han interposat un recurs d’alçada i un recurs contenciós administratiu. “No estem en contra de la cimentera ni dels seus treballadors; estem en contra d’aquesta crema de residus”, han conclòs.

Cap al Parlament

El diputat de la CUP al Parlament, Dani Cornellà, ha anunciat que la formació treballarà per traslladar el debat a la cambra catalana. Segons ha explicat, el grup vol parlar amb la resta de grups parlamentaris per intentar consensuar una proposta de resolució a la Comissió de Transició Ecològica que reculli les demandes de les entitats i dels partits impulsors de la moció. Cornellà també ha atribuït l’actual situació a la manca d’una nova llei de prevenció de residus a Catalunya i ha criticat que, mentre aquesta normativa no arriba, “s’autoritzen a incineradores augmentar substancialment la crema de combustible derivats de residus (CDR)”. En aquest sentit, ha defensat que la incineració hauria de ser “l’última via”, d’acord amb les directrius europees, i ha reiterat el suport de la CUP a les entitats, assegurant que treballaran “tant des dels municipis com des del Parlament” per buscar una solució.

FER UN COMENTARI