El grup municipal de Vilafranca en Comú (VeC) ha organitzat aquest cap de setmana passat la jornada “Cobrint la via… unim la vila?” on diversos arquitectes i tècnics, membres del grup, associacions de veïns i veïns han debatut sobre les possibilitats que ofereix la llosa que cobreix la via i els usos que se li podrien donar. “Estem davant de la intervenció urbanística més important que es farà a Vilafranca en els pròxims 50 anys i creiem que les coses no s’estan fent bé, no hi ha cap tipus de planificació ni visió general, l’únic que s’està fent és tapar el formigó, sense dotar la llosa de contingut” explica el cap de llista, Ramon Arnabat.
Des de VeC defensen que la llosa hauria de ser una possibilitat per “cosir” Vilafranca i superar d’una vegada per totes la barrera que des de fa anys suposa el pas de la via del tren i creuen que les intervencions que s’han fet fins ara no ho han aconseguit. “Està molt bé tenir places d’aparcament i zones verdes, però amb una extensió gran com catorze rambles s’hi poden fer equipaments molt necessaris i que a la vegada servirien per unir aquestes dues viles” conclouen.
Creació d’un consell d’urbanisme obert i participatiu
En aquesta línia, proposen la construcció sobre la via d’una biblioteca comarcal que a la vegada sigui centre cívic per als barris del Poble Nou, la Girada i el Molí d’en Rovira, la instal·lació d’algun pavelló semicobert o pistes esportives i fins i tot algun edifici de pisos socials. Així mateix, demanen que abans de continuar fent-hi intervencions “improvitzades” es creï un consell d’urbanisme on puguin participar diferents agents, bé siguin tècnics com socials, i amb consens i participació es defineixi com ha de ser la llosa a llarg termini. En aquest sentit, denuncien que malgrat que el 2006 ja hi va haver un procés participatiu del qual en va sorgir una proposta que amb la crisi econòmica va quedar aparcada, ara volen que s’escoltin de nou les demandes i propostes. “Cal que es planifiqui sobre les necessitats de la vila, les d’ara i les d’un futur i per això és interessant que el projecte vagi més enllà de l’equip de govern de torn”, comenten.
A més, insisteixen que abans de “tapant el formigó” es tingui en compte com i quines funcions tindrà l’estació de trens en un futur i s’integri el pla del carrer Comerç en la intervenció. “Amb la provisionalitat s’estan prenent decisions que poden comprometre i hipotecar el futur de la vila” denuncia el regidor Toni Peñafiel.