Augmentar el consum, cuidar els viticultors i arribar als joves: Vins Vinents presenta el full de ruta pel 2030

0
637
PEXELS

L’òrgan sectorial Vins Vinents, impulsat per l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) i l’Associació Vinícola Catalana (AVC), va establir la setmana passada el full de ruta del sector del vi per la propera dècada.

Vins Vinents, que compta amb la implicació de les 12 denominacions d’origen de Catalunya, Unió de Pagesos, JARC, ACC1Ó, Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, Institut del Cava, Pimecava, Prodeca i els Departaments d’Agricultura, Empresa i Coneixement, Salut i Cultura de la Generalitat de Catalunya; considera que a deu anys vista els dos objectius principals han d’haver estat aconseguir una millora del sector i un augment de la rendibilitat de la cadena de valor al complet.

Així, el passat dijous 10 de desembre els quatre grups de treball de Vins Vinents (organització del sector, economia i mercats, recerca, desenvolupament i transferència tecnològica i cultura del vi i comunicació) van concloure les idees força del sector que implicaran tots els agents que el conformen. Els grups han estat treballant des del mes de novembre del 2019 i han adaptat les seves propostes a la crisi derivada de la covid-19.

Les idees força

En l’àmbit d’organització sectorial, s’ha determinat que cal millorar la vertebració del sector per crear un marc comú de promoció i desenvolupament, i que també faria falta un reforç de les eines de l’administració (el Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca i l’INCAVI, entre altres) per perfeccionar els sistemes de control, desenvolupament, dinamització i participació dels representants del sector en les actuacions i les polítiques que s’hagin de dur a terme.

En l’àmbit d’economia i mercats, els participants a aquesta iniciativa consideren que el més essencial és augmentar el consum moderat de vi i arribar a públics més joves. També s’ha conclòs que cal desenvolupar estratègies a nivell global de diversificació econòmica i territori com l’enoturisme, però que també cal retribuir bé als viticultors per assegurar una bona rendibilitat de la cadena de valor.

Per la seva banda, el grup de recerca, desenvolupament i transferència tecnològica apunta que el sector necessita reaccionar de manera urgent davant el canvi climàtic per tal d’adaptar-se a les condicions canviants sense perdre qualitat; i per això faria falta potenciar la R+D+T al sector. L’objectiu a deu anys vista seria la creació d’organitzacions competitives a nivell internacional per compartir coneixements i optar a fons de finançament per fer front als reptes de la viticultura i enologia actuals.

Finalment, les idees força en l’àmbit de la cultura del vi i comunicació són incrementar els recursos humans i econòmics en cellers i organitzacions i facilitar la diferenciació entre comunicació, màrqueting i la tasca periodística. A més, el grup conclou que hi ha una clara manca de continguts que vagin més enllà de producte i que contribueixin a difondre la realitat històrica, social, econòmica i cultural del vi per arribar a públics diversos i a mitjans tant generalistes com especialitzats.

El full de ruta de Vins Vinents s’ha elaborat amb setze sessions presencials i telemàtiques des del novembre del 2019, i hi han participat un centenar de persones. Les propostes seran avalades pel consell assessor de l’INCAVI, i un cop aprovades s’iniciaran els passos per posar-les en marxa.

FER UN COMENTARI