Les obres de construcció de l’habitatge cooperatiu La Bastida-Pati del Gall, de Vilafranca, ja han començat. Dissabte al matí es va fer la celebració de la col·locació de la primera pedra en un acte festiu que va servir per reivindicar l’habitatge cooperatiu com una solució “viable, justa i sostenible davant la crisi habitacional”, tal com va destacar Carlos Alcoba, president de Sostre Cívic, la cooperativa promotora d’aquest projecte pioner al Penedès.
En un solar cedit durant 75 anys per l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès al carrer del Nord, al barri de l’Espirall, la cooperativa hi construirà 24 habitatges en règim de cessió d’ús, construïts amb criteris de sostenibilitat i alta eficiència energètica, i amb estructura de fusta. L’edifici inclourà espais comunitaris com sales polivalents, bugaderia, aparcament compartit i espais verds. Les obres tenen previst finalitzar abans del 2026.
Carlos Alcoba va fer valdre la col·laboració de l’Ajuntament en la iniciativa i la del grup de persones que l’han liderat: “Aquest projecte no seria possible sense el compromís de l’Ajuntament ni sense la implicació i la lluita de les persones que formen La Bastida, que han demostrat que treballant col·lectivament podem fer realitat una altra manera de viure.” Per la seva banda, l’alcalde de la ciutat, Francisco Romero ,va remarcar el compromís del municipi amb el model d’habitatge cooperatiu: “Representa un model de governança democràtica que valorem molt a Vilafranca. És una manera diferent i més justa d’entendre l’habitatge, totalment alineat amb el nostre Pla Local d’Habitatge.” A més, el batlle es va mostrar obert a continuar donant suport a altres iniciatives d’habitatge cooperatiu al municipi. Per la seva banda, en representació de La Bastida, el grup impulsor de la iniciativa, es subratllava la tasca iniciada ja el 2018: “Avui fem realitat un somni que va començar el 2018 amb l’objectiu de fer de l’accés a l’habitatge un dret garantit i no un privilegi”, a la vegada que desatacaven que La Bastida-Pati del Gall és molt més que un edifici: “És un lloc on les parets no ens impedeixen saber com estem, demanar la sal o cuidar-nos quan ens fem grans. Un espai on jugar, estendre la roba i construir vincles que reforcin la comunitat”.
Com accedir-hi?
El grup impulsor del projecte estava format inicialment per nou unitats de convivència. Durant la darrera campanya d’inscripcions, que es va engegar al desembre amb tres sessions informatives i altres accions per xarxes i pel territori, més de 15 unitats de convivència es van interessar a formar part del projecte. Per tant, la convocatòria encara està oberta i les persones interessades a apuntar-s’hi poden trobar més informació a patidelgall.sostrecivic.cat
Entre els 24 habitatges que es preveu construir n’hi haurà d’1, 2, 3 o 4 habitacions. Per accedir-hi, les famílies han de fer una aportació inicial d’entre 20.000 i 35.000 euros, que es retorna si abandonen el projecte en el futur. A més, pagaran una quota mensual d’entre 600 i 1.000 euros per al manteniment i sostenibilitat de la cooperativa. Aquestes condicions permeten oferir una alternativa estable al mercat immobiliari tradicional.








