El fet que una baixa mèdica -però també una pensió per incapacitat permanent o una prestació- es consideri com a derivada de contingència professional (causada per la feina) o comuna (sense vinculació amb el treball) és transcendent, especialment en termes econòmics. Aquí us expliquem què cal saber i com procedir per reclamar la contingència professional en cas que esteu en situació d’incapacitat per malaltia o lesió causada per l’activitat laboral, però que no ha estat reconeguda com a tal. Si us trobeu en aquesta situació, és bona idea que busqueu l’assessorament d’advocats o advocades expertes en dret de Seguretat Social.
Règims diferents
Les contingències professionals tenen un règim de protecció i uns imports de prestació més amplis que les comunes: en cas d’accident o lesió causada per la feina no cal acreditar un període mínim de cotització i ja es comença a cobrar des del primer dia de baixa (el 75% de la base reguladora i, en alguns convenis, el 100%), a diferència de la contingència comuna en la qual els tres primers dies de baixa no es cobra i entre els dies 4 i 21 es cobra el 60%. Si, a més, s’acredita que la malaltia o lesions han estat causades per incompliments en matèria de prevenció i seguretat per part de l’empresa, podem reclamar una indemnització per danys i perjudicis.
Qui decideix si la contingència és comuna o professional?
De forma molt resumida, es podria dir que ho fa el servei sanitari que ens hagi atès (públic o mútua col·laboradora). Si se’ns reconeix en situació d’incapacitat temporal per contingència comuna i estem en desacord amb aquesta decisió haurà arribat el moment de reclamar davant l’INSS.
Reclamació administrativa
El primer pas per reclamar és emplenar un formulari de sol·licitud de determinació de contingència per incapacitat temporal que es troba al web del Ministeri de Seguretat Social adjuntant la documentació necessària. Si tenim certificat digital podem presentar el formulari a la Seu electrònica de la Seguretat Social. En cas contrari, haurem de demanar cita a l’INSS.
Terminis de resolució
Un cop rebuda la sol·licitud de revisió, l’INSS comunicarà a la mútua col·laborada o al servei públic de salut l’inici de l’expedient i requerirà en el termini de quatre dies la documentació per justificar l’origen de la lesió. A vegades, també es pot posar en contacte amb la persona que ha presentat la sol·licitud perquè pugui aportar més documentació o fer al·legacions en un termini de deu dies. A partir d’aquí, l’INSS disposa de quinze dies hàbils per resoldre la sol·licitud de canvi de contingència (però el més habitual és que la resolució trigui molt més).
Resolució favorable o desfavorable
Si la resolució és favorable a la nostra petició de reconèixer l’origen laboral de la malaltia o lesió, l’INSS obligarà la mútua col·laboradora a abonar-nos la diferència econòmica entre la prestació que hem percebut i la que ens hauria correspost en cas que la incapacitat hagués estat reconeguda com a professional des de l’inici. Addicionalment, podrem iniciar, si s’escau, els procediments per reclamar una indemnització pels possibles incompliments en matèria de prevenció que puguin haver existit. Si la resolució és desfavorable, caldrà interposar una demanda judicial davant els Jutjats Socials. Per interposar aquesta demanda, disposem d’un termini de trenta dies des de la data de notificació de la resolució i podrem aportar testimonis, informes i pèrits per tal que es consideri l’origen professional de la incapacitat.