El sector bat el seu rècord històric d’exportacions (162 milions d’ampolles) i de vendes totals (252 milions), amb creixement dels prèmium i els ecològics.
La DO Cava està d’enhorabona. Per primer cop des de 2010 ha pogut fer un balanç anual en què els guarismes són positius tant en l’exportació, que suposa el 64,24% de les vendes, com en el mercat interior. La comercialització de cava al món va créixer l’any passat un 2% (+3,2 milions d’ampolles), mentre que al conjunt de l’Estat va repuntar un 4,7% (+4 milions d’ampolles, fins als 90,29 milions). En conjunt, el creixement anual del sector ha estat del 3%.
Del que més s’ha vanagloriat el president del Consell Regulador, Pedro Bonet, és de la millora dels caves prèmium (els de més de 15 mesos de criança), que va ser del 10,75% fins a arribar als 32,6 milions d’ampolles venudes. Per a Bonet, els prèmium “són el progrés, són valor afegit, és subratllar la imatge de qualitat global des de la vinya fins al màrqueting, és solidesa, és el repte del futur”. Val a dir que tres de cada cinc ampolles de gamma alta es venen al mercat espanyol.
Com va afectar el procés sobiranista del darrer quadrimestre en el balanç final del sector? Bonet diu que “hi ha un boicot més o menys estabilitzat”, que en els darrers mesos de l’any es va traduir en passar de tenir una millora del 4% al setembre, a un 3% a finals d’any: “vam perdre una mica d’avantatge, però quasi no s’ha notat”. Val a dir que només el 30% del cava consumit a l’Estat es ven a Catalunya.
Alemanya ha recuperat la primera posició en el rànquing de països importadors de cava, gràcies a l’esforç promocional que hi va fer l’any passat la marca que hi lidera les vendes, Freixenet. Els 31,4 milions d’envasos que s’hi van vendre representen un increment del 10,57%, que contrasta amb el descens del 3,47% del segon país més bevedor de cava, Bèlgica (28,6 milions). Tercer s’hi manté el Regne Unit, afectat pel Brexit (-13,63%, fins als 23,1 milions d’ampolles), seguit dels Estats Units (21 milions) i de França, el país del xampany, que s’acosta als 10 milions d’ampolles (9,46).
Més dades donades són que el 95,3% del cava es fa a Catalunya; que la marca blanca té una quota de mercat del 30%; que el preu mitjà de l’ampolla és de 4,55 euros, amb un augment del 6%; i que els caves ecològics han millorat un 48% les vendes.
Salvador Puig, director de l’Incavi i únic llaç groc de la presentació, va començar el seu parlament dient que “no excuso l’absència de la consellera Meritxell Serret perquè ni que hagués volgut no hauria pogut venir en aquest acte”. Va situar el cava, juntament amb el porc i la fruita, com els tres motors de l’exportació catalana, i va asseverar que gràcies a la seva presència a més de 140 països del món “no viatjaràs sense sentir-te acompanyat pel cava”.
Fernando Brugaz, director general d’Indústria Alimentària, va assegurar que “el 2017 es marcarà amb lletres gruixudes perquè és un any important per al sector del cava”.