La pandèmia ha fet créixer fins a un 60% el nombre de persones usuàries de l’Economat de Vilanova, el servei social de distribució d’aliments gestionat conjuntament per l’Ajuntament i Càritas.

Si aquest percentatge es tradueix en xifres, veiem com abans de meitats de març el nombre d’usuaris era de 457 famílies, cosa que suposava un total de 1.275 persones, i el mes de maig i juny va incrementar-se fins a les 692 i 1.952, que va ser el pic més alt. Ara, segons  indicaMarta Rovira, cap de la regidoria d’Acció Social de l’Ajuntament de Vilanova,  les dades estan al voltant de les 550 famílies i les 1.479 persones: “les xifres són lleugerament inferiors al pic de maig i juny, però en termes generals estaríem parlant d’un increment d’usuaris del 60% respecte a l’any passat i no preveiem que en els pròxims mesos pugui disminuir, més aviat al revés”, comenta.

Han augmentat els usuaris i ha canviat també el perfil de les persones que han de recórrer a aquest recurs. “A més de les usuàries d’abans, amb la covid-19 se’ns ha sumat tot un col·lectiu molt divers, des de gent que ha perdut la feina, i en aquí percebem un bon gruix d’extreballadors del sector de la restauració i l’hostaleria, fins a persones que han vist minvar els seus ingressos i també molts altres que, malgrat estar amb ERTO, a hores d’ara encara no han cobrat la prestació que els pertoca”, explica Maribel Borràs, responsable de l’Economat.

De l’autoservei als lots

Per fer front a aquest increment de la demanda, ja durant els primers dies de la pandèmia el servei es va haver d’adaptar. Si habitualment funcionava com un supermercat on els usuaris, derivats per Acció Social, s’abastien amb l’assessorament dels voluntaris i tenint en compte els barems fixats per serveis socials, ara l’Economat és un punt de recollida de lots d’aliments i queviures. Tal com explica Marta Rovira, el fet de no poder garantir les mesures de seguretat en l’espai de supermercat i tenint en compte l’augment de la demanda, el servei es va haver de reorientar: “Estem treballant per poder tornar al sistema de supermercat, ja que era molt més digne per les persones usuàries i a més es reforçava el vincle amb el voluntari. Però per aconseguir-ho hem de trobar primer un magatzem, cosa que esperem puguem fer molt aviat”, comentava.

1.200 lots al dia

Durant l’inici de la pandèmia i fins a les primeres setmanes de la desescalada, a més de l’Economat també es distribuïen lots d’aliments, proporcionats pel mateix servei municipal, des de la Creu Roja i també des d’Acció Social es va impulsar un sistema de targetes de compra pels establiments Bona Àrea pensat com una eina immediata per aquelles persones que necessiten suport durant un termini de temps curt perquè preveuen que en breu la seva situació revertirà.

Ara per ara, i mentre no es pugui trobar un magatzem que permeti reobrir l’espai de supermercat amb garanties, l’Economat facilita els aliments en forma de lots. Segons el número de membres de cada unitat familiar i la seva situació, els usuaris es classifiquen en dos grups i reben un tipus de lot o un altre.  En tots dos casos hi ha una bossa de producte fresc i una altra amb queviures i algun producte de neteja de la llar o domèstica.

Els usuaris s’abasteixen a l’Economat dos cops per setmana, sempre amb dia i hora donada. El servei està obert als usuaris de dilluns a la tarda fins a dijous a la tarda i es calcula que cada quinze minuts s’atenen sis famílies. De fet, els voluntaris fan uns 120 lots al dia.

Augment de les donacions

L’Economat s’abasteix principalment del Banc d’Aliments, de la compra directa que fa l’Ajuntament i de les aportacions de la UE. Ara bé, hi ha un bon gruix que prové també de les donacions. “Com que és un servei molt conegut a la ciutat, hem pogut teixir una xarxa molt àmplia de col·laboradors i donants”, comenta Rovira. A banda de les aportacions de minves que fan diferents supermercats i botigues, els diferents menjadors escolars de Vilanova també donen les minves dels menús diaris, igual que ho fa la Plataforma. I també hi arriben les donacions de particulars que, en temps de pandèmia, han augmentat: “Hem notat com en aquests darrers mesos han crescut considerablement les donacions particulars”, explica Maribel Borràs.

Crida al voluntariat

Abans de la pandèmia a l’Economat hi col·laboraven unes 120 persones. Durant el confinament molts van haver de deixar d’anar-hi perquè per edat eren considerats de risc. El seu lloc el van ocupar estudiants, gent jove provinent d’entitats i persones que havien deixat de treballar temporalment. Ara bé, en els darrers mesos, tot i mantenir-se el nivell de demanda, el nombre de voluntaris ha baixat fins a la quarantena. És per això que des del servei es fa una crida per trobar voluntaris.

Més expedients a Acció Social

L’increment d’usuaris de l’Economat respon a la vegada a un augment del nombre d’expedients tramitats des de la regidoria d’Acció Social. Entre març i setembre s’han obert o reobert 1.196 expedients i s’estan atenent unes 120 trucades i uns 60 correus electrònics al dia. Les problemàtiques més recurrents són la necessitat de cobertura alimentària, les dificultats per pagar el lloguer o per accedir a pisos de lloguer, desnonaments, ocupacions, maca d’ingressos, etc.

FER UN COMENTARI