Molt interessants les vuit mirades sobre l’educació que vau dedicar al començament del curs escolar. Voldria opinar sobre el tema dels deures escolars. Ho acceptem com un costum normalitzat. Però és bo per a les criatures? Aprenen més fent deures?
Els nens i les nenes han de tenir temps per jugar i poder fer-ho amb tranquil·litat. Quantes hores pot treballar al dia un infant o un adolescent? Els infants han de tenir temps per a ells, per fer el que els agradi sense directrius estrictes, sense control dels adults, han de tenir estones per als jocs lliures, autònoms, inventats, per al joc simbòlic, per fer allò que els adults no els deixen… Als adolescents després de sis o set hores de classe a l’institut, no els queda esma per continuar treballant dues o tres hores més a casa, a casa

dels companys o a la biblioteca. És realment útil fer deures? El cervell dóna per treballar tant?

Els centres escolars no són tan importants com abans; nens i nenes aprenen moltes coses fora de les aules. Estan aprenent tot el dia. L’anomenat èxit escolar s’aconsegueix gràcies a tot allò que envolta els infants: el centre escolar i tota la resta de persones (famílies i veïns), institucions i associacions: centres d’esplai, esportius… Per tant, feina escolar a l’escola i altres activitats, que també són educatives, més lliures i variades, fora.

Un pedagog italià, Tonucci, ens diu que els deures escolars augmenten les desigualtats. Perquè hi ha famílies que poden ajudar. Però hi ha adults que no poden. L’autoestima de familiars i infants en aquests casos pot quedar malmesa: no puc ajudar els meus fills!,… els meus pares saben molt poc o no saben res! A totes les llars no es disposa d’un espai per poder estudiar sense sorolls, no tothom té una habitació individual. Totes les persones no disposen de connexió a internet.

L’escola no pot compensar totes les desigualtat però hauria d’evitar augmentar-les.

Joan M. Girona, mestre i psicopedagog
Sant Pau d’Ordal

FER UN COMENTARI