El sistema educatiu del Perú es troba ara en una profunda transformació i actualització. El Ministeri d’Educació ha pres com a base l’educació per competències i ha introduït aspectes claus com les tutories, el concepte de la inclusió i ha posat les bases per treballar un enfocament transversal de l’Educació en el seu darrer currículum aprovat el 2016, que ara es comença a desplegar. Un dels aspectes que, com al nostre sistema educatiu, es treballa de forma transversal és l’educació emocional. Comunicar-se assertivament, aprendre a gestionar les emocions, cultivar l’empatia i la conducta prosocial, aprendre a cuidar-se i a autocontrolar-se o ser una persona reflexiva són tasques que s’aprenen amb la pràctica diària constant i amb models.
Aquests dos mesos hem estat impartint tallers de meditació a alumnes d’Educació Secundària en aquest país intentant treballar aquests aspectes i hem adquirit uns coneixements molt valuosos. La intervenció forma part d’un projecte d’investigació internacional que ha nascut des del Penedès i que pretén comparar com afecta l’educació emocional al rendiment acadèmic en diversos entorns. La primera fase es va portar a terme fa mesos a les aules de l’Escola Intermunicipal del Penedès amb alumnes de tercer curs d’ESO i la segona s’està executant en una zona d’un alt risc social a les perifèries de Trujillo amb escolars de la mateixa edat.
Els primers resultats són fruit només de l’observació i de moment són molt positius, la comprovació científica vindrà posteriorment. Els estudiants escollits per al projecte, aquests dies, estan descobrint per primer cop què és meditar i els beneficis de la pràctica. Confiem que els aprenentatges tinguin un efecte en el seu futur. Les evidències científiques sobre els efectes de la meditació en àmbits educatius van creixent i en això treballem. Els adolescents més conscients i més atents a les pròpies emocions són aquells que superen amb millor nota el pas per aquesta convulsa etapa. Les emocions també s’han d’educar.