El govern demana aportacions ciutadanes abans d’aprovar el primer pla de mobilitat de Vilafranca

0
575
Francisco Romero i Aureli Ruiz, regidors de govern a l’Ajuntament, presentant el pla de mobilitat.

Vilafranca no té pla de mobilitat, i la llei obliga les ciutats de les característiques de Vilafranca a tenir-ne. Amb cert retard, però finalment l’Ajuntament té bastant embastat el pla, que tal com determina la llei abans s’ha de sotmetre a un procés de participació pública, que en aquest cas serà breu, fins al dilluns 22 de març, però ampliable alguna setmana si es constatés que la participació és molt alta. Una participació consistent, per una banda, en un webinar aquest dijous 11 de març, a les 6 de la tarda; i per altra banda, en poder respondre a l’enquesta que s’ha penjat a la pàgina web pmv.vilafranca.cat, on també hi ha penjada tota la diagnosi prèvia al pla. D’altra banda, també els dies 15 i 22 de març es faran sengles tallers telemàtics sectorials amb entitats interessades/afectades per qüestions de mobilitat. La idea del govern local de Junts-PSC és que el pla s’aprovi inicialment abans de l’estiu.

Segons el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament, Francisco Romero, el pla de mobilitat serà una eina important de planejament de cara al futur de Vilafranca, del qual ja se’n començaran a veure concrecions en el Pla d’Intervenció Integral del Centre i del Carrer Comerç, que “incorporarà criteris del pla “com incentivar els circuits a peu, en bicicleta, en transport públic… en definitiva potenciar a mig-llarg termini una mobilitat més sostenible i inclusiva, que redueixi la petjada de CO2”.

El 70%, a peu

Segons explica el regidor de Mobilitat, Aureli Ruiz, la diagnosi constata que el 70% dels desplaçaments interns que fa la població de Vilafranca són a peu. I és que en ser una vila compacta, Vilafranca es pot travessar a peu “en 20-25 minuts; no són distàncies elevades i hem de pensar que no passa res si s’augmenta la qualitat de l’espai pels desplaçaments a peu”, ha dit Ruiz. En aquest sentit, el pla farà propostes de “posar certes traves” per fer que hi hagi menys cotxes, sense arribar a fer prohibicions. També contempla resoldre les desconnexions que tenen els carrils bici o potenciar la Zona 30.

La ciutadania que respongui l’enquesta podrà opinar sobre tot, fins i tot adjuntar-hi documents: opinar sobre com ha de ser la mobilitat al voltant dels equipaments educatius (“Si la gran majoria de desplaçaments s’hi fan a peu, el pla ha de preveure que a mesura que els hi acostem, la mobilitat de l’entorn ha de ser amable”, ha dit Ruiz); pot opinar també sobre si cal ampliar/reduir els horaris de càrrega/descàrrega de l’illa de vianants, si cal ampliar la zona de vianants i en quina direcció, si l’aparcament gratuït dels barris perifèrics han de ser regulats o lliures, els carrers que han de formar la xarxa principal per als vehicles i els que no, etc.

El 31%, escenari optimista

Actualment, el 41% de desplaçaments a Vilafranca es fan en vehicle privat (en aquest percentatge s’hi inclou els de residents a altres municipis). El pla dibuixat per l’Ajuntament preveu un escenari moderat, que seria abaixar-los fins al 38%, i un d’optimista, fins al 31%. Segons Ruiz, arribar al 31% “ens ho hauríem d’imposar”.

FER UN COMENTARI