Xavier Mestres, vilanoví, és tota una institució en el món de la cuina. Va regentar els restaurants El Peixerot (1961-1982), a Vilanova, i L’Avi Pau (1983-2006), a Cunit. A més, ha estat un cuiner mediàtic, que ha participat durant molts anys en tertúlies culinàries a Catalunya Ràdio i TV3. També és mestre xatonaire, va ser ambaixador de la segona edició de la Ruta del Xató 1999/2000 (entre els anys que ho van ser Ferran Adrià i Carles Gaig); president de la Fundació Institut Català de la Cuina, Síndic d’Empresa de l’ADEGP i durant molts anys formador de xefs. En resum, tota una vida darrere els fogons, que l’han convertit en un referent de la gastronomia tradicional catalana.
Quin és l’origen de la cuina marinera?
Bàsicament és el ranxo que feien els pescadors a bord de la barca, on duien un ventafocs per donar marxa al foc i algun atuell metàl·lic, no paelles planes sinó olles o cassoles, perquè els cops de mar no traguessin el suc a fora.
El ranxo és considerat una cuina senzilla.
És una mica senzilla perquè fa servir pocs atuells, fa servir pocs productes perquè no hi havia nevera a bord i perquè menjaven el peix que pescaven que era barat o que s’havia trencat i que no tenien tantes possibilitats de venda.
De quin peix parlem?
Maires, crancs… que ja han canviat de preu, perquè hi ha poques captures. Al Peixarot regalàvem la pelaieta o el llucet d’aperitiu, i van tenir tant d’èxit que els vam haver d’acabar venent. Tot era peix que es pescava a Vilanova.
Com es cuinava, a bord de la barca?
Era una cuina molt integradora perquè tot es cuinava alhora i dins el mateix atuell. A mi m’agrada molt perquè les verdures hi aporten el seu sabor, els peixos hi aporten el seu sabor i es crea una mena de simbiosi que dona lloc a un suquet que, com que no porta pre-peparacions, el peix hi té un gust neutral, no va disfressat.
Com es feia el ranxo mariner?
Eren coccions molt ràpides. Es feia amb peix del dia tret del dilluns, que menjaven bacallà o congre sec, que és peix de terra, de rebost, perquè podien guardar una mica de peix del dia abans i el diumenge no anaven a pescar.
Antany l’ofici de pescador devia ser més proper a la ciutadania?
Recordo que quan començava el turisme, als anys 60, el port no estava acabat i les barques de llum atracaven a la sorra. I quan sortien a pescar, gairebé de nit, feien un ranxo amb fogó d’alzina, en aquella època que el mar encara feia olor de iode i algues, sumat a l’olor del calafatejat de les barques, el del carbó d’alzina i dels alls sofregits… Era un aperitiu extraordinari. Feia venir salivera als estiuejants de Barcelona que anaven a passejar per la platja.
Tot això a terra.
Es feia el sopar a terra i llavors es varaven les barques. Gairebé sempre hi havia un ranxer especialista a cada barca. Quan el tenia acabat, s’abocava a un gibrell comunitari, que era de llauna esmaltada, i el patró deia: “Jesús i anem-hi”. Tots tenien una llesca de pa, que servia de plat, i una cullera per anar-se servint. Sense marcar, tothom sabia el tros del gibrell que li tocava. I si li feia gràcia un tall del costat, li demanava al que li tocava: “Puc saltar?”.
Sempre es feia el ranxo amb el mateix tipus de peix?
Quan el ranxer preveia que hi hauria massa espines o poc menjar, allargava el suc i feia uns fideus (amb el suc del peix i prou) o un arròs rossejat. I com a complement a l’àpat generalment preveia un morter d’allioli per acompanyar el peix, i patates amb fideus.
Quina és la clau d’un bon ranxo?
El suquet és la clau… i la manera de coure el peix, tot dins una cassola. Des del cap de Creus fins a Algesires, a cada platja fan el seu suquet. I tots són diferents, però la base és el sofregit i l’all, que és l’aroma mediterrani per excel·lència.
Quin és el suquet típic de la platja de Vilanova?
És l’all cremat, que aconseguia la cuina de les tres esses: senzilla, saborosa i saludable. Se sofregeixen els alls fins que quedin quasi cremats, amb molt de color; el tomàquet, ratllat, es deixa sofregir bé fins quasi tenir el color de la xocolata; aigua, patates i el peix que toqui aquell dia. Si és peix de carn forta, es posa més aviat. Si és peix de carn tova, es posa quan les patates estiguin gairebé cuites. Aquest suquet és molt respectuós amb la salsa del peix.
Amb peix blau també?
El peix blau estava proscrit fins fa 25 o 30 anys, fins que es va descobrir que els greixos naturals insaturats omega 3 i omega 6 són bons per al colesterol. Llavors es van adonar que és un peix extraordinari. Jo anava a la subhasta i quan veien lluços deien “peix de malalt”, perquè és suau, blanc i per fer un brou per als malalts els anava molt bé.
Quins són els millors peixos per al suquet?
El peix de roca i d’escata. Un dels millors és la polla [escórpora], que és vermella, té el cap molt gros i l’aleta dorsal amb punxes. També l’aranya, la rata, l’orada, el llobarro, el besuc, el rap.
I per al tall?
El lluç, el rap, el congre. I els més adients per fer a la planxa són el peix espasa, el llobarro, el rap.
Els darrers anys s’està fent molta promoció de la gamba de Vilanova. Què té d’especial, que no tinguin altres gambes?
La gamba de Vilanova és molt especial. És la mateixa espècie que la de Palamós; en canvi, la de més avall de Tarragona ja no té el color vermell tan viu, i entre Múrcia i Almeria torna a agafar un to semblant a la d’aquí. La gamba de Vilanova és dolça, com els escamarlans. Li cal força sal per fora. I sobretot té un suc fantàstic que deixa anar el cap. És fort, però no gras, és molt especial. És un marisc molt estrany perquè podem estar tres o quatre anys sense (els pescadors anaven quasi fins a Mallorca a pescar-ne) i després es torna a agafar.
Què en penses del boom dels xefs estrella?
Ara sembla que els cuiners estiguin més per sortir als mitjans de comunicació que per l’ofici. Molts han de tancar perquè no poden suportar la pressió d’una estrella Michelin, perquè t’obliga a canviar la coberteria, les tovalles i tovallons, no pots donar dos usos a una taula…
No ets partidari, doncs, de la cuina de laboratori?
La cuina és viva i ha d’anar canviant i creixent. Hem passat diversos moviments de cuina. La nouvelle cuisine va captar a França l’interès dels clients per la gastronomia. Va ser una operació de màrqueting. Aquí es va voler fer i no va tenir un resultat gaire exitós, però en va quedar un pòsit molt important: el porcionament dels plats, el punt de cocció dels aliments, un més gran acompanyament de verdures i hortalisses en les guarnicions, unes salses més netes (sense tants greixos ni farines) i una presentació més acurada.
Deunidó, per no tenir èxit.
Però es va crear un problema: el cuiner va passar a ser el protagonista del restaurant, quan abans no el coneixien. Coneixien el maître. Paul Bocuse va ser el primer cuiner que va sortir de la cuina per saludar els clients.
Quin mal hi ha, en això?
Està molt bé que guanyi protagonisme, però ha anat en detriment del personal de sala, que és el 50% de la satisfacció del client. Un plat ben presentat posa en marxa dos actes reflexos, inconscients: genera saliva i sucs gàstrics, que et predisposen a menjar-lo, prepares el cos per al que vindrà i a tenir una digestió més lleugera.
Ara la nouvelle cuisine ja no es porta tant.
Després els francesos van anar per la cuina de les aromes, dels sabors i del territori. Que vol dir quilòmetre zero, que és on som ara. I entremig hi ha hagut el Ferran Adrià, que és un crac, juntament amb el Juli Soler, que van canviar la concepció de la cuina. I així com abans tots els cuiners frisaven per fer un stage a França, va passar a ser al revés, que volien venir a Catalunya i al nord d’Espanya, que hi ha l’Arzak, a veure què hi passava.
Tan important ha estat, realment, el Ferran Adrià?
Molt. Perquè ha fet despertar, sobretot en la gent jove, l’interès per fer proves i investigar pel seu compte per fer una cuina més actual. Conviuen la modernitat i la tradició en un mateix establiment, perquè un bon cuiner ha de conèixer les bases de la cuina que vol tocar, ha de conèixer la cuina catalana clàssica, conèixer el producte i inventar i crear el que pugui.
Tu també has estat mestre de cuiners. Què els recomanaves?
Quan hi havia la bombolla de la construcció no trobàvem personal perquè cobraven més per fer de manobre, i juntament amb l’Ambrosio Alcover, de La Cucanya, i l’Eduard Agell, del Casino de Barcelona, vam crear una societat i l’Ajuntament ens va ajudar per obrir un centre de formació ocupacional a Vilanova, La Paperera. S’hi va formar molta gent. Un dels que en va sortir va ser nomenat millor director de restaurant de Catalunya, l’Alfred Romagosa, de l’Arboç, que ara treballa amb el Fermí Puig.
Una recomanació per als joves cuiners?
Sobretot que treballin amb producte molt fresc perquè amb poca feina tindran un plat extraordinari. I que s’hauria de potenciar la cuina marinera una mica més perquè té molts valors.