A Vilanova, l’activitat comercial ha estat i és encara un factor determinant i positiu en el seu desenvolupament econòmic i de lideratge territorial. El comerç ha afavorit una ciutat més compactada, harmònica i amb un nucli urbà dinàmic i integrat. Un comerç mediterrani i de proximitat al qual des d’avui se li suma un nou model, amb l’obertura del parc comercial de Vilanova.

1. Quatre anys abans

Han passat gairebé quatre anys des que l’Ajuntament de Vilanova va aprovar la modificació urbanística per construir el nou parc comercial al sector Masia d’en Barreres, on hi havia l’antiga cimentera Cemex. L’equip de govern, format pel PDeCat de Neus Lloveras i ERC, va aconseguir el suport del PP i de la regidora no adscrita Carmen Reina per tirar endavant aquesta modificació urbanística, desestimant les al·legacions presentades per la CUP, l’associació Viu Comerç i l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes.

La ferma negativa de la principal agrupació de comerciants ja indicava inequívocament la falta de consens. “Sembla molt probable que el parc comercial esdevindrà una clara competència deslleial a la resta de la vila; no hi ha complementarietat entre els dos models”, avisaven. Per l’Ajuntament, en canvi, el nou parc “quadrava molt bé” amb el model de proximitat que hi ha al centre de la ciutat, i assegurava que tenir aquesta oferta a Vilanova evitaria “la fuga de clients que van a altres municipis a la recerca de grans botigues”. Aquesta dispersió de grans establiments és un fenomen en augment exponencial i, al Garraf, ja s’havia notat molt abans amb la implantació del polígon les Salines a Cubelles o amb el polígon Vilanoveta, a Sant Pere de Ribes.

L’altre requisit per tirar endavant aquesta nova zona comercial el va marcar l’empresa promotora, Cel Urbà, que va demanar que els establiments poguessin obrir els diumenges i festius. Aquesta qüestió, però, ja va quedar resolta aquell mateix estiu, quan la Generalitat va liberalitzar els horaris comercials de Vilanova, a petició de l’Ajuntament. La norma no va entrar en vigor, però, fins aquest mes de juliol passat.

2. El parc comercial obre portes

A partir d’avui, el polígon industrial masia d’en Barreres compta amb un nou pol d’atracció comercial i d’oci: el parc comercial de Vilanova. Més de 31.000 metres quadrats de superfície comercial que volen remodelar la imatge de la ciutat i revitalitzar el barri del Tacó i del Llimonet.

Mediamarkt, Sprinter, Viena, Foster’s Hollywood, Drim, Tienda Animal o Maisons du monde són algunes de les marques més conegudes que s’hi poden trobar, a més de Decathlon, Conforama i Mercadona, que deixen Sant Pere de Ribes per situar-se en aquesta nova àrea econòmica de la capital del Garraf. També hi ha establiments com Tedi, Ozone, Jysk, Flex-Distar, MiCasa, un restaurant japonès de la cadena Kyoka, un gimnàs i una benzinera. Una vintena d’operadors que estan distribuïts en naus que van dels 6.000 als 400 metres quadrats i separats en dues plantes a l’aire lliure amb gairebé mil places d’aparcament gratuït.

Tenint en compte aquesta configuració, els promotors han batejat l’espai amb el nom de Parc Vilanova, allunyant-se, diuen, del concepte de centre comercial: “Hem fet un recinte tancat en un espai obert, on el client ho té tot al seu abast”. “El visitant pot deixar el cotxe a pocs metres de l’entrada de l’establiment, en lloc de desplaçar-se 500 o 600 metres, com passa als centres comercials”, argumenten.

Sigui com sigui, el Parc s’ha inaugurat avui amb el 98% de l’espai comercialitzat, ja que ha quedat pendent d’assignar un espai de restauració. Avui tampoc han pogut obrir portes dos establiments, que encara han d’enllestir

tir les obres de condicionament interior. La previsió és que un d’ells pugui obrir la setmana del 19 de desembre i que l’altre ho faci durant el primer trimestre del 2023. Això no obstant, el parc comercial ja està operatiu des d’aquest mateix divendres i espera amb candeletes l’arribada de visitants a les portes de Nadal. Avui, de fet, ja s’hi han deixat caure els primers curiosos.

Facilitar la mobilitat afegida

El projecte també ha comportat la creació de nous accessos viaris a la C-31 i la C-15 que han de permetre l’entrada directa al parc i, alhora, facilitar la mobilitat afegida que es generarà amb la posada en marxa d’aquesta zona.

Les obres a l’encreuament entre la C-31 i la C-15 han suposat la intervenció en les dues rotondes existents a banda i banda de la C-31. En una d’elles s’ha desdoblat el carril en sentit Cubelles per aconseguir un accés directe al parc. És, de fet, l’accés principal. A l’altra rotonda, en canvi, s’ha fet un nou carril que permet l’accés des de la C-31 cap a Vilanova, sense haver d’incorporar-se necessàriament a la rotonda i evitant la congestió en aquest vial. Així mateix, a la zona nord del parc, a la Torre de l’Onclet, s’ha construït una nova rotonda per millorar la mobilitat afegida de vehicles i perllongar, al seu torn, el carrer de l’Acer. Per aquesta banda també es pot accedir al nivell superior de l’edifici.

Segons Cel Urbà, el Parc Comercial de Vilanova ha tingut un cost aproximat de 60 milions d’euros.

3. Enfortir el comerç del centre

A la inauguració del Parc Comercial se li suma la reobertura, ara fa uns mesos, del centre d’oci Nova Center (l’antic Vila Lauren) i la reactivació de construcció d’habitatges al Llimonet. S’ha obert, així, una línia de millores en el barri del Tacó i, alhora, un altre meló: el futur del comerç del centre de Vilanova.

Comerciants i opositors al projecte consideren que el parc comercial generarà una pèrdua irremeiable de la força del comerç de proximitat, mentre que l’Ajuntament de Vilanova, aval imprescindible del projecte, assegura que el parc reforçarà la capitalitat comercial de la ciutat i que, en cap cas, perjudicarà els negocis del centre. “Les activitats que es desenvoluparan en aquest parc no tindran res a veure amb el que tenim i oferim al centre de la ciutat”, va dir l’alcaldessa de Vilanova, Olga Arnau, en la darrera visita d’obres al parc. Per Arnau, el parc “serà una altra porta d’entrada que ha d’acompanyar, i en cap cas competir-hi, la zona comercial del centre de Vilanova”.

Al parc comercial, de fet, hi ha espais dedicats a la restauració, a l’electrònica i a la llar, però els establiments de moda -roba i complements- no hi tenen cabuda. Aquest sector és un dels atractius principals del centre de Vilanova i, per això, l’Ajuntament va arribar a un pacte amb l’empresa promotora perquè no s’hi posessin botigues d’aquest tipus al parc i, així, “blindar” un comerç local que està molt preocupat.

És precisament el neguit dels comerciants el que ha portat l’Ajuntament de Vilanova a presentar, coincidint amb l’obertura del Parc, el Pla d’Enfortiment del Comerç del Centre, una campanya que vol potenciar el comerç local amb un seguit d’inversions a l’espai públic. “Destinarem 40.000 euros a neteja, il·luminació, manteniment i senyalística”, explica el regidor de Projecció de Ciutat de l’Ajuntament de Vilanova, Jordi Medina. El Pla també contempla activitats i campanyes per dinamitzar el comerç al llarg de l’any i millores per accedir al centre, instal·lant cartells informatius i creant rutes des dels aparcaments al centre. Un conjunt d’accions que sumen un milió i mig d’euros i que s’aniran aplicant durant els pròxims quatre anys.

4. SOS dels comerciants

Els comerciants, però, creuen que aquestes mesures arriben tard i diuen sentir-se “menystinguts” per l’Ajuntament de Vilanova. Lamenten que el consistori hagi dedicat tots els seus esforços a promoure un parc comercial “molt més modern i amb millors infraestructures que les que tenim al centre”. El president de l’associació de comerciants Viu Comerç, Joan Galimany, que també és propietari de la botiga Galimany i Prat, preveu una campanya de Nadal “molt dolenta” perquè “tothom anirà a comprar al Parc Comercial pel simple fet que és la novetat”.

El botiguer Alfred Olba, de la sabateria Olba, coincideix que l’obertura del parc els afectarà negativament i creu que des d’aquest mateix cap de setmana la zona comercial del centre de Vilanova “serà un desert”. Olba tem que el Parc Comercial ensorri una campanya de Nadal “necessària” per al comerç local, després de tres anys molt complicats: “Si hi ha establiments que no poden superar la campanya de Nadal, hauran de tancar; molts, de fet, ja ho estan fent”. El comerciant també creu que l’Ajuntament no ha fet els deures i lamenta que es prenguin decisions des d’un despatx: “Juguen al Monopoli amb els comerços, quan el que haurien de fer és interessar-se per nosaltres i per saber què ens cal”.

D’altra banda, comerciants del carrer Caputxins com la Mercè Codina, d’El Llençol, es mostren més optimistes davant l’obertura del nou gegant comercial. Codina creu que no els afectarà, si bé el Parc de Vilanova no disposarà d’establiments de roba i calçat. “Farà mal a uns negocis molt concrets, com els d’electrònica o de roba esportiva”, avisa Mercè, que creu que l’Ajuntament ara ha d’apostar ben fort pel comerç del centre. “Ara ens han de compensar i millorar la il·luminació dels carrers, la neteja, i fer campanyes per promoure el comerç de proximitat com ho han fet amb el parc comercial”.

Des de Cal Serra, Judit Campuzano lamenta que a les portes de la campanya de Nadal els carrers estiguin a les fosques i reclama més ajuda a l’Ajuntament. Considera que el parc comercial no els afectarà “sempre que no s’acabi transformant en un centre comercial” que acabi acollint botigues de roba. Considera que actualment la moda és l’atractiu principal del centre de Vilanova i “si ens treuen això, aleshores sí que ens haurem de preocupar”.

5. La rambla del Garraf també en surt perjudicada

El comerç del centre de Vilanova haurà d’esperar, com a mínim uns mesos, per veure si realment l’obertura del parc comercial té cap efecte sobre la seva activitat. On no han hagut d’esperar gaire, però, és a Sant Pere de Ribes, que veu com marxen dues de les companyies més importants que operaven a la rambla del Garraf: Decathlon i Conforama. Aquests, però, no són els únics operadors que abaixen la persiana. Mercadona, que també obrirà un nou establiment al parc comercial, tancarà una de les botigues que actualment hi ha a les Roquetes.

Pel govern local, el parc comercial “és un cop dur” per a l’activitat econòmica de Sant Pere de Ribes. “Crec que hi ha suficients marques en el mercat per poder tenir altres companyies complementàries”, diu l’alcaldessa de Sant Pere de Ribes, Abigail Garrido, que lamenta haver de traspassar activitats comercials “d’un cantó a l’altre”. Garrido també es mostra decebuda perquè “la Generalitat no ens ha ajudat mai a desenvolupar l’eix comercial de la rambla del Garraf” i assegura que continuaran lluitant malgrat haver-hi acords comarcals amb la resta de municipis per potenciar aquesta zona comercial.

Ara caldrà buscar noves oportunitats i usos als espais que puguin quedar buits, amb la recerca de nous operadors, però tenen clar que “cal mantenir la rambla del Garraf com a eix comercial que vertebra Ribes i les Roquetes”. De fet, l’alcaldessa ha confirmat que ja hi ha un operador interessat a ocupar l’espai que deixarà Mercadona i, malgrat que no desvetlla de quina companyia es tracta, sí que apunta que només “volen marques de primera categoria”. Pel que fa al Decathlon i Conforama, l’Ajuntament ha dit que té constància que el propietari de les naus ja ha començat a moure’s per portar noves marques a aquesta zona.

Confien, per tant, en el potencial comercial d’aquestes dues poblacions per fer d’aquesta una zona atractiva per a nous operadors. “La rambla del Garraf té una mixtura d’usos. No és només un eix comercial, sinó que té altres vocacions que complementen els comerços. Té unes condicions diferents de qualsevol parc comercial”, diu Garrido.

6. 4 milions visitants anuals

Diferents estudis que s’han realitzat recentment indiquen que el Parc Comercial de Vilanova rebrà 4 milions de visites cada any, una afluència “molt bona” segons la densitat de l’entorn. “El parc esdevindrà un punt calent per a les 350.000 persones que tenim a la nostra àrea d’influència, independentment de l’estacionalitat que es produeix a la comarca del Garraf”, va explicar la promotora. Cel Urbà apunta que el nou centre no només serà “un punt comercial per als ciutadans de les comarques del Penedès, sinó també de fora”. Esperen, de fet, l’arribada de visitants de l’Anoia i el Bages.

Aquestes, però, no són les úniques xifres que se’n destaquen. Amb dades a la mà, el Parc Comercial de Vilanova també generarà uns 600 llocs de treball directes, dels quals 400 seran de nova creació. Són dades de la Taula de contractació local, una mesa formada per representants sindicals, empresarials, entitats comercials i ciutadanes, que ha de vetllar per la qualitat dels llocs de treball a Vilanova, davant de l’obertura del parc comercial. Durant el mes de novembre s’han fet el gruix d’aquestes contractacions, la majoria de persones de la ciutat o de la comarca. Aquest era el compromís de l’Ajuntament i de les empreses que s’hi han instal·lat, però el petit comerç no se’n refia gaire: “Després de Nadal veurem realment les dades d’ocupació i de quina qualitat són aquests llocs de feina”.

Sigui com sigui, si les previsions es compleixen, la zona nord de la ciutat prendrà una nova centralitat amb aquest pol d’atracció comercial. Ara bé, caldrà veure si el parc es complementa, com diu l’Ajuntament, amb el petit comerç, o bé si acaba eclipsant l’altre pol comercial de la ciutat, el del centre de Vilanova. Només el temps acabarà determinant si s’està posant en perill la capitalitat comercial de Vilanova, bescanviant un model que fins ara havia estat exitós per un altre parc comercial.

7. Vam pactar amb el promotor que no hi hagués cap botiga de roba al parc per blindar el centre de la ciutat

Jordi Medina, regidor de Projecció de Ciutat de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

Què suposa per Vilanova l’obertura del parc comercial?

El parc ens posa en el mapa comercial del país. La seva influència va més enllà del Penedès i arribarà fins a l’Anoia i la Catalunya Central, de manera que s’alinea amb les estratègies de projecció de ciutat, entenent Vilanova com una ciutat econòmica que s’estén comercialment cap a l’interior. Si hem de parlar de dades, jo prefereixo ser una mica més prudent. Per exemple, es va dir que el parc generaria unes 800 contractacions, després van ser 600 i la realitat és que d’aquestes, 400 són de nova creació, ja que algunes empreses ja eren a la comarca. Els promotors també parlen de 4 milions de visitants el primer any, però aquí hi ha els factors “novetat” i “Nadal”. Creiem que hi haurà entre dos i tres milions de visitants, però després això s’estabilitzarà al voltant dels 1,5 milions i 2,5 milions de visitants anuals.

Per què s’ha apostat per aquest model comercial?

Les relacions comercials no entenen de fronteres administratives i ja fa anys que Catalunya, com a país, va decidir organitzar-se en parcs comercials de gran i mitjana superfície. Entre Barcelona i Tarragona hi havia un buit i això va fer que estratègicament, des del vessant privat, s’apostés per Vilanova i la Geltrú. El parc serà una excusa més per venir a Vilanova, tot i que no és el perfil de consumidor que hem tingut fins ara. És un públic que ve a comprar un determinat producte i se’n va sense fer una experiència de compra passejant per la Rambla. Per tant, a nivell comercial, no s’adequa a les nostres estratègies de projecció de ciutat, però com a capital econòmica hem d’oferir tot aquest ventall.

En conseqüència, el client que té Vilanova no el perdrà i se n’hi afegirà un de nou.

Correcte. Hem d’entendre que hi ha diferents consums de comerç: el tradicional –que és el que reflecteix totes aquestes preocupacions–, el comerç de grans i mitjanes superfícies i el comerç electrònic. Per tant, els clients no canviaran els seus hàbits i si fins ara compraves al comerç local, ho continuaràs fent i si fas la compra per internet, també. Després, a nivell estratègic, vam pactar amb el promotor que no hi hagués cap botiga de complements i roba al parc comercial per preservar aquests establiments i blindar el centre de la ciutat. A diferència d’altres capitals comercials, on el comerç tradicional tendeix a tancar, a Vilanova, la Rambla cada cop més és un centre comercial a l’aire lliure i de referència. És un actiu molt important que no podem perdre i per això l’enfortim encara més.

Com?

Ara presentem el Pla d’Enfortiment del Comerç Local, un pla que neix, en bona part, de la preocupació i del neguit de l’associació de comerciants. El pla enfortirà totes les línies que estàvem duent a terme i les dotarà de recursos per acabar de consolidar-les i fer un espai comercial més amable. Això implicarà diferents inversions a l’espai públic –neteja, manteniment de jardineres, senyalística i increment d’il·luminació–, per enfortir tot el que té a veure amb la promoció i la visibilització del comerç. També el volem dinamitzar, assegurant campanyes comercials al llarg de l’any i apostant molt fort per la campanya de Nadal. Enguany, per exemple, hem fet una nova licitació per 60.000 euros només en enllumenat de Nadal, que guarneix carrers que fins ara no formaven part d’aquesta dinamització. El Pla també es preocupa per millorar els serveis comercials, fent una aposta per la digitalització del comerç tradicional, i per millorar l’accessibilitat al centre, incrementant els aparcaments dissuasius i de curta durada, marcant rutes des dels aparcaments al centre… Són accions que es faran a quatre anys vista i que tindran un cost 1,5 milions d’euros.

Vilanova i el comerç local estan preparats?

Totes les ciutats es van adaptant als canvis, igual que ho vam fer amb el comerç electrònic o amb la pandèmia. Amb el tancament comarcal, els comerciants van fer un canvi de xip, després de veure que molts dels seus clients eren de fora de la comarca. Per tant, crec que estem preparats per a l’obertura del parc i per rebre aquesta quantitat de visitants, en primer lloc, perquè tenim un teixit comercial molt consolidat, i segonament, perquè ja fa molts anys que Vilanova exerceix aquesta capitalitat comercial.

8. Per poc que ens afecti, ho farà negativament

Joan Galimany, president de l’associació de comerciants Viu Comerç.

Com afronteu l’obertura del parc comercial?

Amb una gran incertesa. L’obertura del parc comercial coincideix amb una de les èpoques més importants per nosaltres, que és la campanya de Nadal. Aquesta, a més, era especialment important perquè recuperàvem la normalitat després de la pandèmia i arribava en un moment en què la inflació i la crisi econòmica ens ofeguen.

Com us afectarà?

Per poc que ens afecti, ho farà negativament. Som conscients que aquest Nadal tothom anirà a veure com és el parc comercial. I és normal, ho entenem, perquè el parc és la novetat, però el problema és que molts dels visitants aprofitaran per fer les seves compres de Nadal allà. Això ens perjudica, per descomptat, perquè són vendes que podríem haver fet nosaltres i que no farem. Sens dubte, aquesta no serà la campanya de Nadal que hauríem desitjat.

Què penseu quan diuen que el parc ha de complementar el comerç del centre i que serà positiu per a la ciutat?

Ells han de vendre la seva idea. Serà positiu perquè Vilanova tindrà a partir d’ara marques molt reconegudes dintre del seu terme municipal i això es traduirà en diners. Després haurem de veure quina és la quantitat de llocs de feina que genera i de quina qualitat són, quin moviment de visitants crea i si ens acaba fent més o menys mal. Ara mateix és aviat per fer valoracions, però ens genera molta preocupació perquè hi ha botigues que s’ho juguen tot a la campanya de Nadal i que, si no la superen, hauran de tancar. La culpa no serà del parc comercial, però tampoc ens ajuda que s’hi venguin els mateixos productes que treballen alguns comerciants del centre, perquè allà hi ha l’opció de beneficiar-se d’uns grans descomptes que nosaltres no podem assumir. Per tant, serà molt important que, a l’hora de gastar els diners, els clients valorin el tracte personal que oferim, la varietat de productes de què disposem i la identitat pròpia de la ciutat.

Què demaneu els comerciants?

Està clar que falta una inversió important pel centre de Vilanova. Una inversió municipal que demostri que confien en el comerç del centre, que arregli els carrers, que arregli els problemes amb la neteja, els problemes que tenim amb la il·luminació. En definitiva, deficiències que arrosseguem des de fa molts anys i que han deixat passar perquè tenien altres prioritats. Ara mateix, per exemple, s’estan fent aparcaments dissuasius, però també cal instal·lar més indicacions perquè els clients sàpiguen com arribar fins aquí. És trist que haguem de fer aquestes demandes.

Són accions que es contemplen en el nou Pla d’Enfortiment del Comerç del Centre de l’Ajuntament.

Tinc dubtes si aquest pla resoldrà cap problema o si només taparà les deficiències que tenim al centre. És cert que fan falta accions com les que plantegen, però crec que en cap cas s’haurien de posar cap medalla, sinó demanar disculpes per haver arribat tan tard. Només fa falta veure l’estat dels carrers de Vilanova o la il·luminació, que no s’ha renovat per una excusa o per una altra. Ens és igual de qui sigui la culpa, només em preocupa que els perjudicats som els mateixos de sempre: els comerciants i, de retruc, tots els vilanovins i vilanovines.

FER UN COMENTARI