Enguany es commemora el 200è aniversari de la creació de l’emblemàtic passeig de Gràcia de Barcelona, que era la via de comunicació entre la muralla nord de Barcelona i la vila de Gràcia, la qual s’annexionà a la ciutat comtal el 1897.
El 1820, el capità general de Catalunya va aprovar el projecte de l’enginyer Ramon Plana per millorar l’antic camí de Jesús. L’aparició de l’epidèmia de febre groga el 1821 va retardar les obres. La via central estava destinada als vianants, flanquejada d’arbres, i pels laterals circulaven els carruatges d’anada i tornada; era una via d’esbarjo per passejar fora de les muralles de la ciutat i es va convertir en la zona residencial més important de Barcelona alhora que hi van anar apareixent quioscs, cafès, sales de concerts i negocis, que van donar una nova vida al passeig.
En aquest context, cal recordar que l’abril de 1901, és a dir, fa 122 anys, Benvingut Socias Mercadé (el Vendrell, 1877-1952) va obrir un establiment de música i venda de pianos, anomenat “El Arte Musical”, al número 38 d’aquest passeig, entre els carrers del Consell de Cent i de la Diputació. El músic vendrellenc tenia molt present l’experiència comercial del seu amic Josep Maria Llobet Gardella, que el 1900 havia fundat l’establiment de música i l’editorial Musical Emporium a la rambla de Canaletes, número 129, de Barcelona, la qual va tancar definitivament el desembre de 2014, tot i que encara llueix el cartell anunciador.
Socias regentà “El Arte Musical” juntament amb Pere Astort Ribas (1872-1925), compositor conegut pel pseudònim Clifton Worsley, creador del vals Bòston, perquè va modernitzar la forma i l’harmonia dels valsos lents. Benvingut Socias aportava el capital i Astort s’encarregava de la botiga.
Socias i Astort van encarregar el cartell anunciador de la botiga a l’il·lustrador Llorenç Brunet Forroll (1873-1939). Van col·locar un cartell de tela de 12 m2 a la plaça de Catalunya i també es va editar en forma de segell. Socias va deixar aviat el negoci i Astort es va associar amb Estragués. Ambdós músics van continuar mantenint relació, fins i tot el mateix Socias li encarregava partitures.
Coneixem aquesta experiència comercial de Benvingut Socias gràcies a la important correspondència que s’ha conservat d’aquest músic i que és dipositada a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès.