Que la lectura és un dels pilars culturals fonamentals de qualsevol país, em sembla que hi ha poca gent que ho posi en dubte. Tots els qui ens hem dedicat a l’ensenyament tenim clar com és d’important que infants i joves siguin bons lectors, per això sempre hem fet costat a totes les iniciatives, vinguessin d’on vinguessin, que fomentaven la lectura i el gust pels llibres, fossin del gènere que fossin. Per això m’ha semblat que valia la pena de parlar, avui i des d’aquí, d’una iniciativa, encara massa desconeguda per desgràcia, com són els clubs de lectura, i especialment dels destinats a infants i joves.
Un fullet informatiu sobre les clubs de lectura editat per les Biblioteques de Barcelona l’any 2008 els definia així: “Són grups de persones interessades a compartir la lectura i el comentari d’obres diverses conduïts per un expert.” I en destacava vuit objectius, com ara “Fomentar l’hàbit de la lectura i el diàleg”, “Oferir possibilitats noves per al temps lliure”, “Afavorir un apropament crític als diferents gèneres literaris”, etc. No hi ha dubte que la funció dels clubs i els objectius que persegueixen són interessants per a tothom, però gosaria dir que ho són especialment per als infants i els joves, ja que estan en un període de formació i de socialització en què és d’allò més interessant que es faci des d’un punt de vista cultural.
Al nostre país, per sort, els clubs de lectura s’han escampat com una taca d’oli per bona part del territori, sobretot de la mà de les biblioteques públiques, tot i que també en duen a terme entitats culturals diverses (ateneus i casals populars, centres escolars i esplais, llibreries…). Em centraré en els que ofereixen les biblioteques, i concretament les de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona i les Biblioteques de la Demarcació de Tarragona, ja que n’hi ha un gran nombre, d’allò més variats i de fàcil accés. Segons la informació d’aquestes pàgines, hi ha més de quaranta tipus de clubs de lectura, molt diversos, ja que n’hi ha per aprendre idiomes, per llegir i comentar filosofia, cinema, còmic, poesia, literatura de viatges, teatre…, i sobretot novel·la de gairebé tots els gèneres (terror, ciència-ficció, eròtica, històrica, negra-policíaca…). D’entre aquesta varietat, com he apuntat, voldria destacar els clubs de lectura destinats a infants i joves.
Els clubs de lectura adreçats a infants i joves cada vegada són més abundants arreu del territori i, com els d’adults, també són d’allò més variats i de fàcil accés, ja que molts es fan de manera coordinada entre les Biblioteques Municipals i entitats diverses, sobretot amb escoles i instituts.
Podem considerar clubs de lectura infantils els destinats a una àmplia franja d’edat, que abraça des dels primers lectors (fins i tot n’hi ha algun per a prelectors, compartit entre pares i fills, naturalment) fins als dotze anys, aproximadament. Els juvenils, en canvi, serien els destinats a lectors entre dotze i divuit anys. Hi incloc la franja de setze a divuit, perquè funcionen alguns clubs destinats a estudiants de Batxillerat i, doncs, compresos en aquestes edats en què, tranquil·lament, ja podrien participar en clubs de lectura per a adults.
D’infantils, a la Xarxa de Barcelona ens funcionen una vuitantena, alguns d’àmbit rural i tot, lligats als bibliobusos que visiten les petites poblacions regularment. Molts només s’anomenen “Club de lectura infantil” de tal biblioteca o de tal altra, però també n’hi ha una bona colla que tenen noms d’allò més diversos i divertits, molt adequats a les franges d’edat a què van destinats: “Els exploradors de contes”, “Els eriçons”, “Els Grimm”, “Els Umpa Lumpes” i uns quants d’allò més metafòrics i indicadors de la voluntats dels organitzadors: “Menjamots”, “Cruspilletres” “Devorallibres” en poden ser bons exemples. Val a dir que n’hi ha alguns, com els de Moià, que van de la mà d’un concurs molt popular en el món escolar i amb una trajectòria ben consolidada (aquest curs 2020-2021 se’n celebrarà la 16a convocatòria), l’Atrapallibres, organitzat pel CLIJCAT (Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil).
De juvenils n’hi ha una trentena (corroboraria la constatació que a Secundària es llegeix menys de manera voluntària i que en aquestes edats el pes del lleure digital cada vegada és més important). Alguns van adreçats específicament a lectors de Batxillerat, com he apuntat, tot i que la majoria són per a estudiants de Secundària. La majoria no tenen nom propi, s’anomenen “Club de lectura jove” o “Club de lectura juvenil”, tot i que n’hi ha uns quants d’allò més originals, en què sobresurten els de Sabadell, que en té tres, anomenats “No llegeixis”, “Obrim parèntesi” i “Lletres, somnis i Rock’n’roll”. Entre els juvenils també en trobem un, concretament a Sitges, d’organitzat a l’entorn de l’altre concurs del CLIJCAT, el Protagonista Jove, que aquest curs 2020-2021 ja arribarà a la 25a convocatòria.
A l’Alt Penedès i el Garraf, segons la pàgina web de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona, hi ha cinc clubs de lectura infantils (tres a Sant Pere de Ribes, i un a Sitges i a Santa Margarida i els Monjos) i dos de juvenils (l’un a Sitges i l’altre a Santa Margarida i els Monjos). Val a dir que a Vilafranca del Penedès ens en consta un de juvenil, compartit entre la Biblioteca Torras i Bages i l’Institut Eugeni d’Ors, que desconeixem per què no consta en l’esmentada pàgina web. Al Baix Penedès, segons la pàgina web de les Biblioteques de la Demarcació de Tarragona, trobem clubs de lectura infantils a Calafell (concretament cinc des de P4 a 6è de Primària) i al Vendrell (dos per a lectors entre 6 i 9 anys i entre 10 i 13). De juvenil, no n’hi hem sabut trobar cap.
Com podem veure, en el camp de la lectura infantil i juvenil, a les nostres comarques encara hi ha molta feina a fer, molt camí per recórrer. Tant de bo que aviat la majoria de poblacions del Penedès i el Garraf puguin gaudir de clubs de lectura adreçats a infant i joves.