Els Serveis Socials atenen més del 12% de la població de Vilafranca

0
219
El 71% dels usuaris atesos són de nacionalitat espanyola. / La Fura

Gairebé 5.000 persones han necessitat l’atenció dels serveis socials de l’Ajuntament de Vilafranca durant l’any 2022. És una de les principals conclusions que s’extreuen de les memòries dels Serveis Socials corresponents a l’any passat i que aquest migdia ha exposat el regidor de Drets Socials, Ramon Zaballa, acompanyat de la directora dels Serveis Socials, Montserrat Domènech.

Aquesta xifra representa el 12,26% de la població de Vilafranca, un punt més que fa un any, quan es van atendre 4.552 persones. “La problemàtica social s’ha complicat”, ha reconegut Zaballa, tot recordant que “Vilafranca se situa a la mitjana de Catalunya”. Del total d’usuaris atesos, 1.900 són homes i 3.100, dones. Una xifra que s’explica perquè “avui dia les càrregues familiars encara cauen sobre les dones”, ha lamentat la directora de Serveis Socials.

Una altra dada que el regidor ha volgut posar damunt la taula és la de la nacionalitat de les persones ateses, “que sovint generen comentaris que no s’adeqüen a la realitat”. En aquest sentit, el 71% dels usuaris de Serveis Socials són de nacionalitat espanyola, un 15% persones tenen la nacionalitat d’algun país africà i un 11%, de països de l’Amèrica Llatina.

Si ens fixem en els expedients que s’han donat d’alta, la memòria revela que s’han obert 737 de nous (un 28% més que l’any 2021), la majoria al barri de l’Espirall, al centre i les Clotes, que continuen sent els barris més vulnerables.

Problemes més complexos i crònics

Les problemàtiques detectades són múltiples, però la memòria detalla que cada cop són “més complexes i més cròniques”. Destaquen, segons Montserrat Domènech, els problemes relacionats amb la salut (que han crescut un 24% respecte a l’any passat) i s’accentuen, concretament, els lligats amb la salut mental: “Hem detectat que creixen els abusos psicològics vers la gent gran i que hi ha més estrès entre els usuaris vulnerables. Transitar pel sistema no és fàcil”.

També són remarcables les mancances socials o les dificultats de les famílies per accedir a un habitatge, que s’incrementen en gairebé un 13%. Un exemple d’això és que el 70% de les urgències ateses són persones en situació de vulnerabilitat social que estan soles, amb problemes de salut i amb dificultats per fer front a les despeses d’habitatge.

Per abordar totes aquestes qüestions, els Serveis Socials de Vilafranca han posat en marxa projectes per intervenir casos de soledat no desitjada en persones grans; s’ha instaurat un nou model d’intervenció de Servei d’Atenció a l’Entorn Domiciliari (SAED) per facilitar l’envelliment a casa; i s’ha creat un nou espai grupal en l’àmbit de la dependència per informar a la ciutadania sobre els tràmits que han de fer. “Tot i aquesta complexitat, el servei ha pogut donar resposta a les demandes de la ciutadania”, ha dit Zaballa.

FER UN COMENTARI