1. El festival

Foto: Roser Blanch.

El festival En Veu Alta (EVA), de narració i tradició oral, arriba enguany a la majoria d’edat. I ho fa amb tot de novetats que trobareu explicades en aquest Tema de la Setmana. La primera: les Espores de l’EVA; durant la quinzena prèvia al festival, del 13 al 27 de juny, cinc municipis de la rodalia de l’Alt i Baix Penedès, amb un vincle clar amb aquestes dues comarques, programen set espectacles per a adults. La segona: els Telèfons de l’EVA; una instal·lació itinerant formada per 12 telèfons antics que, en despenjar-los, es podrà escoltar una història a través de l’auricular. Seran en espais fixos a Cunit, Calafell, Segur de Calafell, Torrelavit, Sant Joan de Mediona i Santa Oliva. I tercera: l’EvaLudens; el projecte de portar espectacles amb la veu com a protagonista, de manera regular, a escoles i instituts penedesencs.

Més enllà d’això, l’EVA 2022 programa 79 espectacles de narració oral, concerts, xerrades, presentacions de llibres, per a públic adult i també familiar. Els actes es concentren entre el 3 i el 26 de juny a l’Alt i Baix Penedès, i el primer cap de setmana de juliol a Pradell de la Teixeta (el Priorat).

Espectacles a 31 municipis

Hi haurà espectacles a 31 municipis diferents, majoritàriament gratuïts (el 80%) i sense reserva prèvia, i donant preferència a entorns naturals com places de poble, fonts al mig del bosc, a peu de carrer o entorn d’espais patrimonials com el monestir de Sant Sebastià dels Gorgs, el cementiri de Vilafranca, el conjunt monumental d’Olèrdola o el castell de Penyafort. O les vetllades artístiques en quatre caves penedesenques.

Artistes de Catalunya, el País Valencià i Galícia

Aquesta edició de l’EVA vindrà marcada per la presència d’artistes provinents de tota la península Ibèrica, sobretot de Catalunya, el País Valencià i Galícia.

En definitiva, una bona proposta per fer una immersió en el món dels espectacles de tradició oral, en què la veu assumeix tot el protagonisme, sense grans escenografies d’acompanyament, però sovint en uns entorns naturals que donen un valor afegit a les actuacions.

2. L’EVA354 recupera la presencialitat

Efectivament, després de dos anys de pandèmia, en què malgrat els condicionants externs l’EVA354 es va poder mantenir (de manera telemàtica) amb lectures enllaunades, el projecte de voluntariat cultural de lectures en veu alta recupera la presencialitat. Ho farà durant el festival, amb 13 accions de lectura en veu alta per part del voluntariat lector.

Però… què és l’EVA354? L’EVA354 manté la flama del festival tot l’any, ja que efectua més de 80 lectures en veu alta al llarg de tota l’anualitat. Ho fa tota una xarxa de persones que, en funció de la seva disponibilitat, ofereix lectures en veu alta en entorns de l’Alt Penedès com residències, casals de gent gran, centres amb persones amb minusvalidesa física i/o psíquica, domicilis particulars, hospitals de dia, biblioteques… és a dir, allà on hi pugui haver capacitats minvades de concentració, de capacitat d’escoltar, etc. En aquests moments arriba a vuit municipis.

Se n’encarrega des de fa vuit anys l’Associació Artística Triskel, una entitat sense ànim de lucre que gestiona activitats i festivals vinculats a la paraula viva a través del territori català i, de manera continuada, al Penedès. Les persones que participen en el 354 prèviament han rebut una formació sobre lectura en veu alta; unes formacions que són obertes a tothom que s’hi vulgui implicar. Se’n pot formar part com a lectora estable o també com a convidada, és a dir, amb sessions esporàdiques.

Vols formar-ne part? Pots fer-ho posant-t’hi en contacte a través del correu electrònic [email protected].

3. L’EVA als centres educatius

L’EvaLudens és una de les grans novetats del festival En Veu Alta i és, juntament amb l’EVA 354, una aposta per mantenir l’essència del festival durant tot l’any. Consisteix a portar la narració oral a les escoles i els instituts, concretament a les classes de cinquè i sisè de primària, primer i segon de secundària, per crear nous públics. La voluntat de l’EVA és arribar a aquelles franges d’edat que accedeixen menys a espectacles de narració i tradició oral (narrativa, glosa, romanços, cançó popular…). Ja se n’ha fet una prova pilot a l’escola Sant Jeroni, de Sant Pere de Riudebitlles, i a l’institut El Foix, dels Monjos. Els centres que contractin l’Evaludens, acolliran un espectacle al mes durant vuit mesos, classe per classe. Tot el protagonisme de l’espectacle recaurà en la paraula, sense artificis tecnològics que els distreguin l’atenció. La idea és que ho puguin fer amb continuïtat, durant quatre cursos consecutius.

Jordina Biosca, directora de l’EVA, explica que els infants i joves entre 10 i 14 anys, “la majoria no han assistit mai o molt poques vegades a espectacles en directe”, i aquesta pot ser una bona opció per introduir-s’hi. A més, seran espectacles en català, de proximitat, que els poden fer reflexionar sobre temes concrets i obrir debats. Biosca es lamenta que mentre que 25 anys enrere els nens i les nenes de fins a 14 anys anaven als espectacles que es feien a les biblioteques, que “han estat les grans catalitzadores de la narració, ara es perden els que tenen de 7-8 anys en amunt, i això ho han decidit els adults, no els nanos”. La intenció de l’EVALudens, doncs, seria recuperar-los.

4. Despenja el telèfon i escolta!

Manllevant la idea del mític llibre de Gianni Rodari Contes per telèfon, l’EVA ofereix enguany una nova modalitat de narrativa en veu alta, en què més que mai la veu i només la veu serà la protagonista. Consisteix en una instal·lació de telèfons (dels antics) en què la persona que hi estigui interessada només els haurà de despenjar i escoltar a través de l’auricular la història o la cançó que hi ha gravada. N’hi haurà a Cunit (del 16 al 30 de maig, a la biblioteca Marta Mata), Calafell (del 31 de maig al 7 de juny, a la biblioteca Ventura Gassol), Segur de Calafell (del 9 al 15 de juny, a la biblioteca Casa Nova), Torrelavit (del 31 de maig al 13 de juny, al vestíbul de la Casa de Cultura), Sant Joan de Mediona (del 13 al 26 de juny, a la recepció del poliesportiu Antoni Ramallets) i a Santa Oliva (del 16 al 20 de maig, al centre cívic de les Pedreres, i del 23 al 30 de maig, al centre cívic Sant Jordi). Els Telèfons de l’EVA són una creació de Fèlix Casanellas, coproduïda pel festival EVA.

5. L’EVA al cementiri

Per vuitè any consecutiu, el festival es desplaça al cementiri, en aquest cas el de Vilafranca, en una de les jornades més singulars de l’EVA de cada any. Serà l’11 de juny. Començarà amb una marxa fúnebre que arrencarà de la plaça de la Vila, a les 9 del vespre, i que portarà un fèretre amb carro de cavalls fins al cementiri, amb l’acompanyament de la Banda Municipal de l’Escola de Música M. Dolors Calvet. Un cop al cementiri, hi haurà copa de cava de benvinguda, concert de la mateixa banda i, tot seguit, començaran simultàniament quatre espectacles dins el recinte, que es repetiran tres vegades, de manera que el públic assistent en podrà veure tres. I com a complement, la terrissaire Rebeca Puértolas López (Taller Zenc, de Vilafranca) oferirà una mostra de creació de ceràmica en directe. L’aforament a tot plegat està limitat a 500 persones, i el preu d’accés és de 15 euros.

6. Els espectacles

7. “Els narradors som generadors d’imatges, parlem amb imatges”

Jordina Biosca, directora del festival EVA (En Veu Alta)

Enguany l’EVA estrena les Espores, amb les quals s’expandeix més enllà de l’Alt i Baix Penedès. Fins on es vol arribar?

No hi ha pròpiament un objectiu finalista. Sempre hem defensat un creixement sostingut, créixer de mica en mica. És una qüestió de nous públics i de lògica territorial: estem dins una zona natural, on constantment ens movem d’un municipi a un altre.

De mica en mica, l’EVA ha anat creixent.

Sempre ha fluctuat el nombre de municipis participants. Hi ha anys que érem 18, altres hem estat 23 o 31 com enguany. Hem incrementat presencialitat al Baix Penedès: comptant els Telèfons de l’EVA hi fem 25 accions. L’Alt es manté sobre les 50 i al Priorat un adotzena. Intentem fer aquest transvasament de públics Alt-Baix Penedès i Priorat.

També ha anat canviant la durada del festival. Li heu trobat la justa mesura?

Abans ho fèiem tot en deu dies, i la covid ens va destarotar. Ens vam adaptar i a partir d’aquí ens ho vam replantejar com a canvi definitiu. Finalment, sembla que hem trobat la mesura justa, amb el mes a l’Alt i Baix Penedès, mantenim els tres dies a Pradell de la Teixeta, i les Espores prèvies.

Una de les grans novetats és l’EVALudens, que pot ser un gran multiplicador de públics.

S’han de regenerar els públics. Tenim les idees i els artistes, i hi ha moltes escoles i ajuntaments interessats en aquesta proposta creada especialment per a infants i joves. Ara es tractarà de veure com fer que tot això reverteixi en què els nanos vulguin ser part de l’espectacle, sigui des de l’escenari o des de platea com a espectadors. Perquè potser algú descobreix que li agrada la glosa, o que vol començar a tocar l’acordió, o algú s’adona que vol ser narrador o cantant. O un gran afeccionat a la tradició oral!

Conjuntament amb la narració de proximitat hi haurà els Telèfons de l’EVA, que són veu sense imatge.

Com que no hi ha la imatge, cadascú se l’haurà de generar per entrar dins la història que s’expliqui per telèfon. És important que puguem veure subjectivament allò que se’ns explica. Si som 100 persones en un auditori escoltant algú, són 100 imatges diferents perquè cadascú de nosaltres veurà les coses de diferent color i manera. En una pel·lícula, una projecció, o si jo mateixa em caracteritzo, jo decideixo com és la imatge i ja t’estic dient com és. I això és el que sempre evita la narració. Tu explica, i cadascú que hi posi la salsa que vulgui. La pantalla ens anul·la com a creadors d’imatge i ni ens adonem que ja no podem triar. Els narradors som generadors d’imatges, parlem amb imatges.

Els artistes de l’EVA, sou actors?

La majoria som narradors. També tenim alguns actors que narren. I narradors que actuen.

Els conceptes, de vegades es confonen.

Els narradors som capaços d’improvisar constantment, no hi ha un text marcat del qual no pots sortir, o un tempo marcat per llums, música o elements externs que t’obliguin. Si passa un gat per l’escenari, o sona un mòbil, l’introduïm i tal dia farà un any. Hi ha una línia molt fina on ens barregem actors i narradors. Però a una banda i altra dels extrems, queda clar que fas una cosa o en fas una altra. Diria que els narradors repetim el text però no el reproduïm paraula per paraula. Shakespeare és molt clar: no pots canviar ni mitja coma. Nosaltres sabem el que t’hem d’explicar. Com t’ho expliquem cada dia que fem l’espectacle, ja és un altre tema.

8. Espores cap a cinc municipis veïns

Una de les novetats principals del 2022 són les Espores de l’EVA: entre el 13 i el 27 de maig, és a dir, durant la quinzena prèvia al festival, l’EVA surt del seu hàbitat natural de l’Alt i Baix Penedès i es desplaça a cinc municipis veïns amb un vincle molt gran amb aquestes dues comarques, per portar-hi set espectacles de narració oral, adreçats a un públic adult. En concret, les Espores arribaran a Vilanova, les Roquetes, Capellades, Begues i Torredembarra.

La primera Espora de l’EVA l’ofereix aquest divendres, 13 de maig, a les 8 del vespre a la biblioteca Josep Pla de les Roquetes (Sant Pere de Ribes), Yoshi Hioki, que presentarà el seu espectacle La flor que palpita, d’històries i poesia carregades d’erotisme, sensualitat i humor.

El cap de setmana les Espores viatgen a Torredembarra: dissabte Almudena Francés protagonitzarà la sessió de contes El vetlatori del tio Batiste, a 2/4 de 8 de la tarda a la plaça de l’Església, i diumenge Joan Vázquez i Marc Sambola presentaran també a 2/4 de 8, al Casal Municipal, Ocaña, reina de las ramblas, dedicat un artista pioner com a autor de performances i també pioner en la defensa dels drets LGTBI.

Capellades també serà escenari de les Espores per partida doble, en dos dijous, a 2/4 de 8 del vespre, a la terrassa de la Biblioteca El Safareig: el dia 19 hi haurà els Contes erràtics a càrrec de Patrícia McGill i el dia 26, una exhibició de glosa o cançó improvisada, de la mà de Ferriol Macip, na Fardatxa i Marcel Marimon.

El pati del castell de la Geltrú, a Vilanova, serà l’escenari el divendres 20 de maig, a les 8 del vespre, de l’espectacle Màquines sexuals, de la vilafranquina Jordina Biosca. Històries amb un únic fil conductor: el sexe i les màquines, amb particularitats i punts de vista divergents i reaccions i propostes totalment contraposades.

Tancarà les Espores de l’EVA 2022 Martha Escudero, que narrarà les Mujeres de moral distraída; cinc contes, protagonitzats per cinc dones, que mostraran cinc moments plens de sensualitat, intimitat, valentia i humanitat. Serà el 17 de maig, a 2/4 de 8 del vespre a la biblioteca La Ginesta, de Begues.

9. L’EVA a les caves

Roger Mas.

Quatre són els espectacles de l’EVA 2022 que s’han programat en caves sadurninenques i de la rodalia. El primer és Guerrilla poético musical, que oferirà el grup Patas Arriba a les caves Vilarnau, el diumenge 5 de juny a les 12 del migdia. Tres dies després, el dimecres 8 de juny, la vilafranquina Jordina Biosca presentarà Màquines sexuals a les caves Jaume Giró i Giró. El divendres 10 de juny Llopart acollirà un dels grans reclams del festival, el concert de Roger Mas, a 2/4 de 9 del vespre, amb tastet de visita al celler dels Casots (Subirats) mitja hora abans de l’inici. Finalment, clourà el cicle EVA a les Caves Dos Guitar Duo, un concert de guitarra clàssica amb David G. Aparicio i Elisabeth Roma, el dijous 16 de juny a les 7 de la tarda a les caves Raventós i Blanc. No cal fer reserva prèvia per accedir-hi, i els quatre espectacles seran de pagament.

10. Espectacles familiars al claustre dels Trinitaris

Mon Mas.

L’EVA dedicarà les tardes del 6 al 9 de juny als infants a Vilafranca. Concretament, programa un espectacle diari, a les 6 de la tarda al claustre dels Trinitaris, per a un públic familiar. El dilluns dia 6 hi actuarà Mon Mas, que presentarà Sota les onades. El dimarts, dia 7, Gina Clotet narrarà dos contes d’autors xinesos, aplegats sota el títol El pinzell màgic. Ja el dimecres dia 8, Lídia Clua explicarà la història de la Petita Momo. I tancarà el cicle el dijous 9 de juny Almudena Francés amb el relat de La casa de Carmeta, una noia que viu davant d’un bosc. Les entrades tenen un preu de 5 euros per família, o 2 euros l’entrada individual.

FER UN COMENTARI