L’escola La Fassina de Sant Joan de Mediona compta enguany amb poc més de setanta alumnes. El projecte d’aquesta escola rural fa anys que es basa en l’agrupament per cicles amb un màxim d’alumnes de 21 per aula, que és el que marca la normativa. Enguany a cicle mitjà són 24 alumnes, per tant, hi hauria d’haver desdoblament de la classe i, en conseqüència, un mestre més per atendre-la. Però el curs ha començat fa setmanes i el mestre no arriba. El departament d’Ensenyament, tot i reconèixer des del mes de juny que calia desdoblar el grup i comprometre’s per escrit (via correu electrònic) a nomenar un nou docent, finalment i amb el curs ja començat, ha informat el centre que no enviarà cap mestre i que sigui l’escola la que reorganitzi els grups classe.

Tot l’estiu d’espera
La directora de La Fassina, Concepció Ventura, explica que el mes de juny ja van preveure que caldria desdoblar el grup de cicle mitjà i que de seguida ho van notificar al departament. Aquest els va contestar que esperessin a tancar el període de matriculació per tornar a parlar: “A finals de juny, per correu electrònic, ens van dir que reconeixen el segon grup i fins i tot ens van preguntar quina especialitat de mestre requeríem”. Els dies anaven passant i des de l’escola s’anava fent seguiment telefònic i telemàtic fins que a mitjan juliol van contestar-los novament: “Ens van tranquil·litzar dient-nos que no patíssim, que abans d’anar de vacances ho deixarien tot organitzat”, comenta la directora. Però el juliol va acabar i el departament no responia, tampoc ho va fer a l’agost, ni els primers dies de setembre.”Dijous passat van trucar i ens van dir que finalment no ens concedien el nou mestre, que distribuíssim els alumnes per grups sense tenir en compte els cicles. Això a hores d’ara és totalment inviable perquè no és un canvi que es pugui fer ni amb un curs sencer. La nostra escola fa anys que treballa amb un currículum per cicles i ja tenim totes les programacions fetes” assenyala Ventura.

Es perd més que un mestre
Des del centre s’indica que el fet de no aprovar el desdoblament té moltes més afectacions que únicament quedar-se sense un mestre més. Si aquest docent arribés, La Fassina en tindria 10 i això li permetria tenir un equip directiu de 3 persones i no 2 com fins ara i, de retruc, es reconeixerien 5 coordinacions que ara no es tenen. “A més, hi ha algunes modalitats de treball, com els ambients i els tallers, que no es podran fer en cap curs”, denuncia la directora.

Recollida de signatures
Davant aquesta situació l’AMPA de l’escola també ha pres partit. Expliquen que s’han intentat posar en contacte amb l’inspector i amb diferents responsables territorials i que, o bé han obtingut negatives, o bé vaguetats. Les famílies denuncien que “aquesta deixadesa i la manca de personal posa en risc el bé superior dels nostres infants per una educació digna” i reclamen que arribi el desè mestre que pertoca per poder garantir la qualitat educativa als infants del centre. “Ens sentim ciutadans de segona, com si no importés que cada dia costa més que la gent pugui viure en pobles com el nostre, on l’única esperança demogràfica es basa a mantenir unes escoles públiques dignes. Sentim que les escoles com la nostra, de l’interior rural de Catalunya, estan empobrides i exhaustes i que tot plegat és molt injust”, reblen. L’AMPA de La Fassina ha iniciat una campanya de recollida de signatures per reclamar que es reconegui la doble línia a cicle mitjà i es nomeni un nou mestre.

Una escola que “cau a pedaços”
La negativa d’enviar un nou docent coincideix amb el malestar que des de fa anys arrossega la comunitat educativa del centre per l’estat de l’escola. La Fassina es va inaugurar l’any 1968 amb 3 aules i 3 cases de mestres. Amb els anys es van afegir algunes aules més, però tal com denuncien des de l’AMPA “fa 20 anys que l’escola ens cau a pedaços”. L’any 2012 les tres aules d’origen es van enderrocar perquè la seguretat estava compromesa a causa de l’aparició recurrent d’esquerdes cada vegada més grans; al seu lloc el departament va instal·lar un mòdul, segons la directora “de manera provisional i anunciant que seria per 3 o 4 cursos”. A hores d’ara el més calent és a l’aigüera i encara cal que l’Ajuntament modifiqui l’ús d’un solar per poder cedir-lo a la Generalitat i que aquesta construeixi l’escola.

FER UN COMENTARI